Režie:
André ØvredalKamera:
Roman OsinHrají:
Brian Cox, Emile Hirsch, Olwen Catherine Kelly, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Mark Badham, Parker Sawyers, Jane PerryVOD (2)
Obsahy(6)
Otec a syn, oba koroneři, jsou vtaženi do komplexní záhady, v níž mají za úkol identifikovat mrtvolu mladé ženy, která měla očividně hodně temné tajemství. (Filmbox)
Videa (5)
Recenze (562)
No, já se v té Janě moc pitvat nebudu. Čerstvý vítr od Velkých Britů sem prostě překvapivě zavál svěží puch formaldehydu a otevřených těl, přičemž Lovec trolů ukázal, jak se dá s jednou strnule nahou kundou a dvěma herci strávit originální, zábavná a inventivní noc na patologii při kuchání ježibaby. ()
Zfilmovaná příručka pro začínající hororové tvůrce. Øvredal se drží tradic jako patolog skalpelu. Ví, kde leží hranice mezi světlem a stínem a zároveň má jasnou představu o tom, že i když rutinně řežete do mrtvol pár dekád, pořád jste v jádru člověk s osobitým charakterem. To vše minimálně první hodinu. Závěrečných dvacet minut je hodně klopotných, jak v rozuzlení, tak i podáním, kde bych ubral na obrazové doslovnosti a biblických citacích. Každopádně ta do krajnosti tažená struna ale zahrála slušný koncert i tak. Cink, cink. ()
Scenáristické peklo, ktoré pôsobí ako ťažkopádny zlepenec dvoch rozdielnych námetov. Už po neviem koľký krát sme si pripomenuli, že vymyslieť zamotanú zápletku nie je až také ťažké ako ju zmysluplne rozmotať. To najlepšie vidieť na okamihu, kedy má byť prezradené, čo sa s Jane Doe stalo, čo je vtesnané do monológu hlavného hrdinu plného informácií, ktoré nemal ako vedieť - pokiaľ mu ich nepošepkal do ucha scenárista. ()
Rozkošný dokument o pitvě mladé (hmmm, co vypadá na 20 let...) ženy se poněkud zvrtne. Mé obavy z trapné duchařiny se naštěstí rozplynuly jako pára nad hrncem. Jo, černá magie, to je jinačí kafe! Pěkná kamera si vychutnává labyrint podzemní pitevny (ne, márnice to opravdu není, ta slouží jen k uchovávání těl před pohřbem), klouže po pitevním stole a nahlíží do nitra mrtvoly. Oceňuji zajímavé nápady, ten s kůží nemá chybu. Lekaček je naštěstí pár a očekávaných - ventilace snad zkušeného diváka nemůže zaskočit. Duo Otec+syn stojí před zdánlivě banálním úkolem - rozřezat mrtvolu, která se našla v domě plném čerstvých mrtvol. Jo, tahle noc bude dlouhá! Za šťastný konec přihazuji hvězdu navíc. Cililink! ()
S čarodějnicí není radno si zahrávat, dokonce ani když je mrtvá. Tento motiv je zde rozvyprávěn skvostně, a sice z výchozí samozřejmosti, že jde o oběť dobových pověr. Pocitově pro mne film vrcholí ve chvíli, kdy se z povrchu země ozývají hlasy jejích vrahů. Celá situace je paradoxní. A právě do té míry, do jaké dokáže ústřední motiv ze zárodečného bodu rozvíjet v jeho nejednoznačnosti, a do jaké dokáže budovat napětí a konfrontaci s hrůznem mimo žánrová klišé, je fim Autopsy of Jane Doe dobrý. Bohužel je zde na různých žánrových klišé stavěno až dost. Trochu mimo mísu podotýkám, že je fajn, že tento film přšel do doby, v níž je módním způsobem obrany každého veřejně propíraného blba a každé veřejně propírané svině hláška "je to hon na čarodějnice". ()
Galerie (76)
Photo © IFC Films
![Tajemství smrti slečny Neznámé - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/435/166435304_73f186.jpg)
Zajímavosti (17)
- Keď je Emma (Ophelia Lovibond) v chodbe pred márnicou, má na sebe čierne silónky, ale keď vojde do márnice, už ich na sebe nemá. (Pat.Ko)
- Olwen Catherine Kelly trávila zhruba 5 týdnů natáčení pouze v nehybné ležící poloze. Tuto úlohu zvládla díky józe a meditacím, kterým se věnuje. Jak uvedla v jednom z rozhovorů, ämusela se občas uvést do nehybného tranzu, aby přestala vnímat děj natáčení kolem ní“. (Jessica_Biel)
- Emile Hirsch (Austin) pred natáčaním navštívil márnicu v Los Angeles a pozoroval naživo pitvy miestnych patológov. Taktiež bol nútený podpísať zmluvu, že nemá nárok na žalobu márnice, ak sa nakazí Ebolou a podobnými nebezpečnými chorobami. (Marceloo)
Reklama