Režie:
Jan PrušinovskýScénář:
Jaroslav ŽváčekKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Matěj Hádek, Kryštof Hádek, Jan Hájek, Lucie Žáčková, David Máj, Lucie Polišenská, Věra Kubánková, Jana Šulcová, Jan Vápeník, Martin Bonhard, Thomas Zielinski (více)Obsahy(1)
Užovka (Matěj Hádek) je ztracen ve svém vlastním životě. Je mu už skoro čtyřicet a nemá holku ani práci, přičemž cítí, že má poslední šanci sám se sebou něco udělat. Naskytne se mu šance, kterou nehodlá promarnit. Jeho bratr Kobra (Kryštof Hádek) je magor, nezodpověděné dítě a feťák, bydlící s věčně opilou matkou (Jana Šulcová). Staví vzdušné zámky a vykrádá chatky. Ve chvíli, kdy se ukáže, že by Užovka mohl být už konečně šťastný, se objeví Kobra. Užovka se mu rozhodne dát pořádnou lekci, situace se ale vymkne kontrole. (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (821)
Premiérové ohlasy byly nejen pozitivní, ale čišelo z nich dokonce nadšení, jako by sportovní klub ze zapadákova potácející se na dně tabulky zvítězil nad šampiónem z velkoměsta. Objevovaly se výrazy typu "konečně český film světové úrovně" apod. Protože takový jásot zněl českou kotlinou už vícekrát a posléze jsem následně musel korigovat svá velká očekávání, přistupoval jsem k filmu s rezervou a přesto můj verdikt tentokrát zní: za dlouhou dobu několika měsíců jde o můj nejlepší zážitek z kina a od loňského úspěchu Cesty ven je to první český snímek, který stojí za výpravu do kina. Je tomu tak především díky výbornému herectví bratří Hádků a atraktivnímu zobrazení komunity maloměstských outsiderů - lidí bez vzdělání, bez zázemí, často bohužel i bez odpovědnosti a sociální inteligence. Oba filmoví bratři mají svůj plán, ten Užovkův je ambicióznější, jen poněkud háklivější na vnější ohrožení. Slabinu vidím ve scénáři, kdy vlastně nevím, co je předmětem režisérova zájmu. Konfliktní vztah bratrů ukončený zásahem zhůry? Přátelství rozdělené vězeňskou zdí? Ani tady nevidím zásadní dramatický konflikt, ve tvrdě pragmatickém prostředí české společnosti vypadá Užovkovo rozhodnutí racionálně a režisér vytváří morální dilema, které, obávám se, vlastně pro převážnou většinu diváků neexistuje. Snímek se dotýká řady problémů, ale nikdy a nikde nejde na dřeň. Co je nejhorší, závěr mi přijde bezradný, navíc i nedůvěryhodný. Vzestupu některých filmových nýmandů rozumím. Antihrdina nedávno zhlédnutého amerického dramatu Slídil je příkladem postavy, které přerod z bezvýznamné nuly v nebezpečného hráče, co jde tvrdě za svým, můžete věřit. Užovka ale velkým hráčem není a takovým jako on není v reálném světě souzeno hrát roli kápa. Celkový dojem: 65 %. ()
Prušinovský je vážně dobrý režisér. Ani bych neřekl, že může v Česku něco takového vzniknout. Film se zaměřuje na život dvou bratrů. Jednomu se daří a druhý se životem spíše protlouká. Určitě je třeba pochválit skvělé výkony obou bratrů Hádkových, hlavně ten Kryštofův. Musí to být těžké s takovým člověkem žít, případně se mu snažit pomoct. V životě se jim stane nepříjemná věc, a to dost rozvíří vody. Skončí to až u soudu. Na nějakou dobu je klid, ale někteří lidi se prostě nemění. Dojde k tragédii, ale aspoň jeden z bratrů z toho vyjde dobře. No nebylo to místy úplně příjemné. "Brácha, mám plán!" ()
Prušinovský jede - a Hádkové taky. Netušim, nakolik měli být oba bráchové vykreslení jako karikatury absolutních tragédů, nicméně čorkosmažka je tu ztvárněná natolik trefně, až jsem se slzou v oku zavzpomínal na několik podobných pitomců, kteří se pokoušeli "pracovat" v naší firmě. Všichni obsazení prokázali výbornou situační dikci, scénář zase příkladnou konzistenci. Celek je parádně nahořklá dramedie, která ale právě o Prušinovský element vyčnívá nad konkurencí. ()
Ako prvé spomeniem prekvapenie, že českí akademici uprednostnili K a U pred Stratenými v Mníchove. Áno, je to nesporne kvalitný film, čo sa týka spracovania aj jeho myšlienkovej roviny, tá je v porovnaní so súčasnou českou tvorbou prepracovaná nadpriemerne. Lenže aj napriek dobrej dramaturgii, čiže budovanie napätia, spádu a dobre načasovaným zvratom nie som spokojný tak, ako by som mal. Dôvodom sú veľké logické lapsusy. Už po prvej sekvencii vykrádačky, kedy je páchateľ vďaka svedkovi a v podstate aj povesti v malom meste jasný, polícia nič nevyšetruje, ani nezatýka. Otázka prečo matka nenávidí toho lepšieho z bratov a druhého stále obhajuje, pôsobí značne vykonštruovane. No a pri onom ústrednom zvrate ide úplne stranou pojem "rodina nadovšetko", pričom dovtedajší dej hovoril skôr niečo opačné. Je to škoda, pretože K a U mohli byť pri pečlivejšom doladení skutočne filmom roka, nielen iba tým akademicky zvoleným. ()
Kobry a užovky vykreslují ten pravý "sídliskový sen", kdy bez příkras a korektnosti vypráví o lidech z ulice. V centru dění je průměrný čecháček, který chce cokoli, jen ne v tom průměru zůstat. Ironií je, že právě tím svoji obyčejnost potvrzuje, viz závěr. Nicméně i tak působí jako sympaťák, protože negativní pozornost na sebe strhuje koule na noze jménem brácha-drban. Ani tak ho však nelze nenávidět, je to velice dobře napsaná a ještě lépe zahraná postava... Z české tvorby nečekaně kvalitní drama. 8/10 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (21)
- Film byl natočen během 29 dní. (IvcaSammet)
- Skuteční bratři Matěj a Kryštof Hádkovi poprvé ztvárnili bratry také před kamerou. (MTHRFCKR)
- Film se natáčel v autentických lokacích Středočeského kraje, mimo jiné v Kralupech nad Vltavou, Velvarech a Kladně. „Děj jsem zasadil do lokality středních Čech. Ty považuji za nejzdevastovanější část naší republiky. Je to místo plné skladišť, překladišť, autobazarů, vylidněných vesnic a chudých měst bojujících s hernami, zastavárnami a pervitinem,“ říká k výběru lokality režisér Jan Prušinovský. „Ve filmu není významně zdůrazňováno, že se jedná o střední Čechy. Okresní města střední velikosti toho mají mnoho společného. Třeba diskotéky v suterénu předimenzovaných kulturních domů,“ dodává k tomu scenárista Jaroslav Žváček. (Zdroj: Česká televize)
Reklama