Režie:
Paul VerhoevenScénář:
David BirkeKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Anne DudleyHrají:
Isabelle Huppert, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Jonas Bloquet, Charles Berling, Lucas Prisor, Vimala Pons (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Isabelle Huppert získala dve zo šestnástich nominácií na najvyššiu francúzsku filmovú cenu Cézar, z toho jednu za fantastický psychologický thriller Elle. V ňom sa život ľadovej kráľovnej Michèle, ktorá vedie prosperujúcu spoločnosť na výrobu videohier, obráti naruby, keď ju v jej luxusnej vile znásilní neznámy muž. Namiesto nahlásenia zločinu na polícii sa neochvejná Michèle vydá na vlastnú päsť vypátrať násilníka. V majstrovskom erotickom thrilleri Paula Verhoevena očakávajte sarkazmus, sociálnu kritiku, napätie a predovšetkým výkon Isabelle Huppert, ktorej bola úloha šitá na mieru. (HBO Max)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Je zde několik tematických rovin – manipulace, psychopatie, dominance/submisivita, násilí – na nichž existují duality, které tvoří v jednání postav spíše zdánlivé protipóly. V průběhu děje se poměrně nečekaně některé z nich převrátí, díky čemuž lze na daný konflikt v tu chvíli nahlížet nově. Přesto se až do konce nevyčerpá nejistota ohledně toho, jak do sebe všechny tyto duality správně zapadají – jakou strukturu tvoří. Jasná čitelnost morálky a motivů neexistuje - pro diváky ani pro postavy. Je to proto, že žádná pevná, neproměnlivá struktura zřejmě není, přestože se některé její křivky zdají rýsovat do pevnějších tvarů. De facto mistrný snímek – jak z hlediska herectví Isabelle Huppertové, která – mám postupně sílící dojem – v takovýchto rozpolcených submisivně-dominantních postav s trhanými pohyby hraje tak trochu sama sebe, tak z hlediska režijního. ()
Padesát odstínů stoického cynismu. Verhoeven na novém tvůrčím území zaválel a při tom jen tak mimochodem stihl zase rozdrtit brouky. Nečekejte erotiku a už vůbec ne thriller, tohle je sarkasmem protkaná černá komedie o mezilidských vztazích, která je postavená na faktu, že půlka mužského pokolení je pro ženy nepříliš užitečná a ta druhá je zbytečná. Není to ode mě směrem k britské lady zrovna dvakrát gentlemanské, ale Isabelle Huppert je restaurovaná Helen Mirren.. ()
Jedná věc je Isabelle, která to zahrála podle očekávání výtečně, druhá potom Paul. Tenhle starý lišák ukázal, že na to ještě pořád má a troufnu si říct, že tímhle filmem překvapil možná i sebe. Aneb jak být ze spolupachatelky, obětí skoro bez ztráty kytičky. Skoro bez chyby až na ten její údajný věk ve filmu. Na druhou stranu, vypadá pořád velmi dobře, takže těch plus mínus padesát, s mým blbým zrakem? Ale jo, myslím, že to půjde. ()
Nejpodstatnější důvod k natočení Elle byl jistě ten, aby sadista Verhoeven bolestně frustroval většinu mužského (a jistě i část ženského) diváctva, protože se v průběhu filmu nelze ubránit četným choulostivým fantaziím o třiašedesátileté (sic) dámě, a to je přeci jen poněkud nevhodné. Ale nic naplat, Isabelle je v roli zvrácené měšťky neméně sexy, než v o 15 let starší Pianistce, ta ženská snad musí být čarodějnice a koupat se v čerstvé panenské krvi. A svou roli si myslím dobře užívá. Ale dvě poslední scény (se synem a s přítelkyní) bohužel vrhly celý film špatným směrem a moje zvrhlá divácká rozkoš se rázem změnila v rozpaky z fádního středoproudového vyznění. ()
Ďalší skvelý kúsok od P. Verhoevena. Je o žene, ktorá zvádza nemilosrdný pragmatický boj so životom ako doma tak aj na pracovisku. Nemá problém čokoľvek pomenovať tým správnym slovom, pritom navonok z jej citov neprenikne takmer nič (vzhľadom na jej minulosť nič nezvyčajné). Navyše sa zapletie do podivnej hry so znásilnením, ktorá sa môže vymknúť kontrole. A aj sa vymkla.... Dosť záleží na tom, ako to človek zoberie, náplň tém - ako je napr. potlačované násilie, bigotné myslenie, vzťahy na pracovisku.... - sú tu spracované mnohotvárne a človek sa k nim môže priblížiť z hociktorej strany, či už film berie ako len čiernu komédiu, solídnu drámu alebo ako napínavý thriller. Samozrejme nemôžem zabudnúť na skvelú Isabelle Huppert, bez nej by to nebolo ono. Môžem len odporučiť. 85/100 ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Oficiální vyslanec francouzské kinematografie na 89th Academy Awards 2017. (Hal_Moore)
- Druhý film Paula Verhoevena, který soutěžil na filmovém festivalu Cannes. Tím prvním byl Základní instinkt. (Hal_Moore)
- Režisér Paul Verhoeven se před natáčením učil Francouzštinu. Podle něj by francouzský film měl být zaplněn Francouzi. Jelikož se ji učil už jako malý, jazyk se naučil rychle. (Hal_Moore)
Reklama