Režie:
Taika WaititiKamera:
Javier AguirresarobeHudba:
Mark MothersbaughHrají:
Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Mark Ruffalo, Cate Blanchett, Tessa Thompson, Idris Elba, Jeff Goldblum, Anthony Hopkins, Karl Urban, Zachary Levi (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Thor je uvězněn na opačném konci vesmíru bez svého mocného kladiva a je nucen pustit se do závodu s časem, aby se vrátil včas do Asgardu a zastavil Ragnarok - zkázu svého domova a konec asgardské civilizace - který se snaží rozpoutat mocný nový nepřítel, nemilosrdná Hela. Předtím ale musí přežít smrtící gladiátorskou soutěž, v níž se ocitá tváří v tvář svému bývalému spojenci z řad Avengers - neuvěřitelnému Hulkovi. (Falcon)
(více)Videa (11)
Recenze (1 282)
Nejvtipnější a zároveň asi i nejlepší film ze světa Marvelu, který jsem vůbec kdy viděl. Jo a k tomu s nejstylovější hudbou odkazující na vzorové osmdesátky, která do celého příběhu naprosto dokonale sedla. Doslova, jak kdyby Daft Punk po Tronovi rozjeli další filmařsky hudební orgie. Nicméně je mi jasné, že volba na post režiséra v podobě alternativního Novozélanďana Taika Waititiho byl dost velký risk. I vzhledem k tomu, že většina dialogových scén je založená na improvizaci. V tu ránu sice můžete očekávat cokoliv, ale pokud znáte předchozí režisérovy pecky, tak jen doufáte, že tento Thor bude mít úspěch a on se poveze s ním. Samozřejmě tady hraje roli i fakt, pokud máte rádi Thora obecně. Podle mě je to aktuálně nejlepší, nejoriginálnější, nejnápaditější a nejvtipnější postava ze současného Marvel světa. Film Ragnarok ale celou tu originalitu a vtipnost převedl do vyššího levelu. Hodně dlouho se mi nestalo, abych se u filmu smál tak, jako při sledování tohoto dílu. Samotnou improvizací tu herci vytvořili řadu tak dobrých scén, u kterých pochybuji, že se o nich nebude po hospodách mluvit a popřípadě je i parodovat. K tomu příběh samotného Ragnaroku je super, Jeff Goldblum v podobě samolibého vládce arény na zpustošené planetě plné odpadků je také naprosto skvělý. Stejně tak i Mark Ruffalo v podobě Hulka je tu asi nejviditelnější, jak vůbec kdy byl. A samozřejmě i všichni ostatní tu mají svoje slovo. Anthony Hopkins, Karl Urban, Cate Blanchett, Tessa Thompson, Idris Elba, ale i Benedict Cumberbatch, který svojí jednou scénou s Thorem dokázal, že taky umí být vtipný a zábavný. Ne, jako ve svém mnohdy až moc vážném filmu. A to ani nemluvě o celé řadě cameo rolí, ve kterých si jednu roli střihnul, jako již tradičně, i samotný režisér. Celkově vzato tedy více než super. Myslím si, že nic lepšího a zábavnějšího v tomhle roce už neuvidím. A popravdě bůhví, kdy uvidím. ()
Překvapivě důmyslně epizodicky vystavěná hříčka, která pracuje pod pláštíkem SF&F komedie na průsečíku řady žánrových vzorců, s nimiž Marvel Cinematic Universe obcuje. To obnáší spoustu rozpustilých gagů a epizodek v rámci dvou delších, souběžně rozvíjených vyprávěcích oblouků. ____ V něčem mi THOR: RAGNAROK strukturně připomněl výstavbu SOUBOJE TITÁNŮ: dva relativně autonomní oblouky (za sebou, ne souběžně zapuštěné do sebe), epizodická struktura uvnitř nich, hustá síť transtextuálních citací a titán na závěr. SOUBOJ TITÁNŮ ale natočili v době, kdy nadsázka byla spíše vnitřně naznačovaná a bezelstnějším divákům, kteří si nechtěli kazit dramatickou zkušenost ironickým čtením, poskytoval možnost vnímat jej jako relativně vážné dílo (srov. též rané bondovky či první trilogie STAR WARS). ____ Podobně postupoval i Keneth Branagh v prvním THOROVI, zatímco THOR: RAGNAROK tuhle rovinu naopak účelně rozbíjí a hraje s otevřenou sebeuvědomělostí doslova od prvních záběrů, v čemž mu dost napomáhá i klíčové plus (nejen) marvelovských komiksových filmů: skvělí herci. ____ Žijeme totiž v době, kdy i nejlepší, nejzkušenější či nejváženější herci a herečky napříč generacemi pronášejí ve srandovních kostýmech/schovaní pod pixely naprosto obskurní repliky v rámci fikčních světů s ujetými pravidly a děním následujícím nejprovařenější vývojová schémata - a nejenže jim podobná angažmá nezničí kariéru a točí je souběžně se zcela nežánrovou uměleckou produkcí, ale právě díky nim jsou tato dílka leckdy okouzlující. ____ Ve filmu THOR: RAGNAROK je třeba i na primitivním Hulkovi vidět, jak výborný a s citem pro přesné načasování je Ruffalo pod nánosem senzorů. Jinak řečeno, kdyby ve všech těch filmech nehráli tak dobří herci - a kdyby MCU tak důmyslně nepracovalo s žánrovým portfoliem, v čemž do značné míry imituje systém studiové výroby ve třicátých letech -, bylo by zřejmě poněkud vyčerpávající je pravidelně sledovat. ____ (Jo, pro řadu diváků je tomu i dobrým hercům a rozpustilému vypravěčství navzdory, ale je třeba si uvědomit, že ještě docela nedávno bylo i mezi popkulturně vstřícnými intelektuály přípustnější přiznat četbu D. Steelové než DAREDEVILA.) ()
uaáá áá áh.. Uáá ááá áh. We come from the land of Ice and Snow... Ok, není moc lepších songů, které by se hodily jako doprovod k bitce komiksovejch, severskejch božstev víc, než Immigrant song, budiž mu chvála neskonalá. A tvůrcům taky, protože se, jak vidno, už fakt nebojí hodit do AAA filmu totální stylizaci osmdesátkového komiksu, který je sice osvěženej dnešním budováním příběhu, ale pořád s dost neonovou a barevnou duší. Je to zábavné, vtipné a perfektně fungující (ovšem klidně bych si do žil dal zas nějakou marvelovku, která bude trochu vážnější) a jestli tu něco hapruje, tak je to trochu jalové finále, které má poměrně málo zapamatovatelných momentů a zejtra na ten digitální bordel zapomenu /a přesto o dva řády lepší, jak gigibordel u Batman v Superman/. ()
Kašlat na rozdírání duše, kašlat na temnotu. Let's enjoy the ride. Po famózních druhých Strážcích přilétá v kosmické lodi z odpadků novozélandský šprýmař Taika Waititi, aby divadelní prkennost a mytologickou sošnost Thora přetavil ve značně lidský portrét namakaného narcise, který má daddy issues a je chorobně závislý na své falické chloubě, obřím kladivu. Marvel si tenhle vážně nevážný styl osahal ve třetím Iron Manovi a díky Strážcům už ví, že lidi chtějí útěk, retro a nesmyslné mimozemské světy obývané výstředními hromadami hornin a dalšími roztodivnými homunkuly. Třetí Thor tak připomíná euforickou osmibitovou arkádu, která sice používá k pohybu jen osy X a Y, ale i na nich si užijete dost frků, špílců a akčních eskapád. Není to bez chyb, Hemsworth se občas tak snaží, až se pitvoří, syndrom co minutu vtip přeje i hlušším místům. Navíc Thor nemá zdaleka tak elegantní zápletku, kde se tradiční světoničitelský motiv přetavuje v dojemnou výpověď o rodinných vztazích jako druzí Guardians. Mondénní štětka Hela je docela zábavná, ale všechno kolem ní je spíš zoufale generické, takže nahromaděná erupce energie v závěru nakonec zase směřuje k okoukaným klišátkům. Taika je naštěstí skoro vždycky doprovodí nějakým plnotučným ironickým podražením nohou, které vrátí do vesmíru rovnováhu. Chtěli jste prázdnou, namachrovanou, přitom sebevědomě kousavou podívanou? Tak tady máte tuplovanou porci. ()
“Darling, you have no idea what's possible.” Doufám, že dalším Waititiho filmem bude adaptace flashovky Robot Unicorn Attack, protože tohle k ní nemělo daleko. Byť Novozélanďan se zálibou v košilích s ananasy nenapsal scénář, vnímám hlavně jako jeho zásluhu, jak barevný, střelený a stylisticky různorodý celý film je. Jen během prvních několika minut jsme svědky hrdinova sebeironického rozhovoru s kostlivcem, variace na „Look at my shit“ scénu ze Spring Breakers a parodie divadelní sošnosti první Thorovy sólovky. Vlastně mě mrzelo, že se Waititi musel držet marvelovského kánonu a rozšiřovat MCU (trochu nadbytečná scéna se Strangem) a nemohl celý film vystavět jako uvolněný buddy movie, ve kterém Thorovu trpělivost postupně testuje Loki, mluvící hromada šutrů, která chce rozpoutat revoluci, věčně nalitá Valkýra a vědátor se sedmi doktoráty a problémem se sebeovládáním. Postavy a jejich jiskřivé dialogy k sobě tak jako tak strhávají víc pozornosti než další generická zápletka s bohyní smrti, která chce rozpoutat peklo, protože má daddy issues. Struktura vyprávění je tomu naštěstí zčásti uzpůsobena. Po rozehrání hlavní dějové linie se hrdina propadne do světa, ve kterém musí řešit úplně jiné starosti, takže napravení situace na Ásgardu, o níž je Thor zpravován pouze zprostředkovaně, musí být odloženo. Hrdina je nadto vícekrát jen vláčen osudem (nebo Hulkem) a nemůže činit svobodná rozhodnutí, věci se dějí bez jeho přičinění. Podvratnost tohoto přístupu, stavějícího na hlavu celý superhrdinský koncept, vrcholí ve finále, kdy je problém vyřešen jinak (a někým jiným), než byste čekali. Když si k soustavnému odmítání (resp. komentování a zesměšňování) pravidel hry přidáte herce vychutnávající si své role (boží jsou hlavně Tessa Thompson a Jeff Goldblum), akční scény inspirované arkádovými hrami a chytře přiblblý humor, dostanete film, který vás buď bude iritovat tím, jak odmítá brát cokoliv vážně, nebo nadchne coby nejzábavnější marvelovka ever. Pro mne platila druhá možnost. 85% ()
Galerie (386)
Zajímavosti (107)
- Jedná se o první díl Thora, ve kterém se Loki (Tom Hiddleston) nepromění do své skutečné podoby ledového obra. Je tak pouze zobrazen v divadelním představení na začátku filmu. (V999)
- Dle severské mytologie je Loki (Tom Hiddleston) pokrevním bratrem Odina (Anthony Hopkins) a Hela (Cate Blanchett) a Fenrir (obří vlk) jsou Lokiho děti. (Salgafo)
- Režisér Taika Waititi film nejen režíruje, ale současně si zahrál i počítačově animovanou postavu jménem Korg (kterou Marvel ve svých komiksech poprvé představil v roce 1962), jež se zde ve filmovém světě společnosti Marvel objevila vůbec poprvé. Waititi je známý tím, že své filmy nejen režíruje, ale také v nich hraje. (Zdroj: Falcon)
Reklama