Režie:
Simon CurtisScénář:
Alexi Kaye CampbellKamera:
Ross EmeryHrají:
Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Katie Holmes, Tatiana Maslany, Max Irons, Charles Dance, Antje Traue, Elizabeth McGovern, Jonathan Pryce (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Dáma ve zlatém vypráví pozoruhodný skutečný příběh ženy, která se rozhodla dosáhnout spravedlnosti a za každou cenu bojovat o dědictví, které její rodině právem náleželo. Šedesát let poté, co byla za druhé světové války nucena utéct z milované Vídně, se Maria Altmannová (Helen Mirren) rozhodne získat zpět rodinný majetek, který jí byl zabaven nacisty. Patří k němu i umělecká díla nevyčíslitelné hodnoty, mezi jinými i slavný portrét Adele Bloch-Bauerové I. od Gustava Klimta, který se stal národním pokladem. Za svého právního zástupce si vybere ne velmi zkušeného, ale o to odvážnějšího, mladého muže Randyho Schönberga (Ryan Reynolds). Spolu se pustí do zdlouhavého a náročného soudního sporu s rakouskou vládou a Nejvyšším soudem USA, který se nakonec stane jedním z nejznámějších restitučních sporů v historii. (Forum Film CZ)
(více)Videa (12)
Recenze (217)
No asi jsem krapet mimo a nebo ti ostatní :-). Nádherný film. Miluji takovýhle způsob vyprávění. Na mne to účinkovalo neskutečně silně, snad proto že se o holocaust zajímám a také proto že část rodinných přátel si jím na vlastní kůži prošla. Nechci pátrat jak moc se film držel skutečnosti. V těch divokých časech kdy Germán vstoupil do Rakouska )které jej opravdu vítalo) se muselo dít mnoho špatného a ti kteří byli perzekuovaní většinou válku ani nepřežili. Ono se to volá po důkazech, když se ví že žalující nežijí nebo brzy zemřou stářím... Jak říkám, nádherný film o jednom ze slavných Klimtových obrazů a rodině, která jej před válkou vlastnila. Hellen Mirren byla kouzelná. Půjdu tedy proti proudu a dávám za plný počet hvězd. PS. verbalovi komenty mi přijdou leckdy vtipné, tady je to už však skoro na nějaký paragraf !!! Židovské píárko jak tvrdí? Nikoliv další z filmů o křivdách a holocaustu. O křivdách, které i často dávno po válce nebyla a není snaha napravovat. Vždyť jen sami Švícaři dodnes drží miliardy v původně židovském majetku v bankách a třesou se o ně. Filmů jako je tento vždy bude zapotřebí a je jich stále málo už kvůli všem těm Verbalům a dalším... * * * * * ()
Tohle bude delší čtení: V reále proběhla celá lapálie kolem obrazu "maličko" jinak. Mám na mysli právní bitvu a celkovou angažovanost původní majitelky, která si šla tvrdě za svým. Žádné takové, jak to bylo ve filmu vykresleno, ale pal to čert. Náckové odcizili židovským rodinám v celé Evropě tolik uměleckých, drahocených předmětů, že já tleskám, kdykoli si je pozůstalé příbuzenstvo dokáže vyboxovat zpátky. A způsob, jakým toho docílí, je pro změnu naprosto ukradený mně. Odbočka do Bavorska : v okolí Mnichova mají v každé širší rodině dosud schován minimálně jeden umělecký předmět, který si tajně hýčkají a legálně jej nemohou střelit. V některém sklepě byl náhodně spatřen originál od Raffaela Santi. Dosud se hledá. Tak kde jsme?! K filmu: za Helen Mirren, kterou mám velmi ráda, dávám čtyři hvězdičky. Vykreslení nacistického tažení a tehdejší situace v zaskočených židovských rodinách bylo výstižné a názoru lidí, kteří našli klidný život za velkou louží, docela dobře rozumím. Vrátit se do Evropy po TOM VŠEM nastálo? ANI NÁHODOU! Stejný názor měl i Miloš Forman. Co se týče Klimtova obrazu, byla nehorázná rakouská prasárna, že si za jeden z hlavních národních kultů vybrali majetkově nevyspořádáný, doslova ukradený obraz a ještě se divili, že to někomu vadí. Takže i když je film vcelku vychýlený od reality, Rakušákům jej, se škodolibým úsměvem, srdečně přeju. :) ()
Další z výročních počinů ke konci války nabízí příběh, zručně odvyprávěný s pomocí flashbacků a podmanivého prolínání časových rovin i pomocí vizuálního tónování. K výtkám bych zařadil hlavně povrchní vystavění hlavní mužské postavy a právního i osobního dramatu, navíc rezervy v gradaci + pointování, naopak zaujmou některé vedlejší role, kouzelné momenty hlavní hrdinky, samotná "Adélka", řada prvků výpravy (navíc se zábleskem časů Altavisty), lokace L.A. a Vídně a plastický zvuk. Celkově hezké 3* ()
Není to zase takové nudné "peklíčko," jak se na první pohled zdá, vyloženě jsem se během sledování nenudila. Téma je sice dobré a poukazuje na určité věci, ale do celovečerního filmu mi připadá nevhodné, není tu nic, co by dělalo film výjimečným a pozvedlo jej nad ty ostatní, a navíc tady to flasbacky s nacisty spíš to zahraňují, než aby přidávaly něco navíc. Aspoň, že herci jsou fajn a díky nim se to dá v pohodě vydržet. Chvíli mi to připadalo jako typický film útočící hlavně na Oscary, ale ani se nedivím, že to nedotáhl ani na jednu nominaci. 5/10 ()
V podstatě od prvního záběru mě bylo jasný jak tahle story dopadne. Nevím jak to bylo s autorským právem, ale takhle se přece film nedělá. Chyběla mě dramatizace příběhu, dokonce i tradičně silné a filmařsky vděčné soudní scény působily strojeně a mdle. Jediný co se dá pochválit je výkon Helen Mirren a výrazné herectví v malé roli od Daniela Brühla. Zbytek je jak vyschlý bahýnko na luční cestě. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (7)
- Odhadem 100 000 uměleckých děl odcizených nacisty nebylo nikdy vráceno jejich právoplatným majitelům. (mrborn2lose)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. února 2015 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu. (BMW12)
- Původně byl do role Randyho Schoenberga obsazen Andrew Garfield, kterého poté nahradil Ryan Reynolds. (mrborn2lose)
Reklama