Reklama

Reklama

Muž na střeše

  • Švédsko Mannen på taket (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Policistu Stiga Nymana zavraždí bajonetem neznámý útočník. Případu se okamžitě ujímají jeho kolegové Beck, Rönn a Kollberg, kteří si myslí, že pachatelem útoku musí být jeden z nich. Na základě vyšetřování dojdou k závěru, že Nyman byl mizerný policista s násilnickou minulostí. Když se jejich pátrání blíží ke konci, dostanou se na mušku vrahovi, který na ně ze střechy míří odstřelovací puškou a snaží se zlikvidovat tolik policistů, kolik jen může... Muž na střeše je adaptací románu slavných spisovatelů Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa, jejichž postava Martina Becka se objevila v několika filmech i v televizním seriálu Beck. Slavný režisér Bo Widerberg, ovlivněný drsným vérité stylem filmu Francouzská spojka, zde vytvořil mimořádnou podívanou, která se ve Švédsku stala legendou a dodnes patří k základním dílům skandinávského noiru. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (42)

majo25 

všechny recenze uživatele

Švédske krimi nemá nejaké zvučné renomé, a po tomto filme asi tuším prečo. Začiatok je pritom fajnový, síce má iba "derrickovské" tempo, ale s uveriteľnými chovaniami postáv i presvedčivými kriminálnymi postupmi. Všetko okolo so svojimi severským zmyslom pre detaily dáva zmysel. Všetko sa to zvrtne, keď sa o slovo prihlási akcia a pokus o budovanie akéhosi napätia. Stáva sa z toho úplne iný film, ktorý svojím divným a aj remeselne slabým spracovaním podupáva to dobré z prvých dvoch tretín. Bez napätia, bez atmosféry a herci, ktorí asi v živote nespravili kotrmelec a je im to cudzejšie ako sneh v Maroku. Človek nevie, či sa má smiať alebo to naozaj mysleli vážne. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

První Widerbergova krimi s typickým severským nádechem přináší v první polovině zajímavý náhled na únavné mravenčí pátrání po identitě vraha pochybného policisty. Druhá polovina pak spadne do dlouhé akce s likvidací klíčového pachatele, natočené tak strhujícím způsobem, že prakticky nedovolí divákovi odtrhnout oči od plátna či obrazovky. Po celý čas z filmu dýchá silná atmosféra a děj nabídne nejednu dechberoucí scénu (ať už úvodní strašidelnou vraždu s okem vraha mezi závěsy nebo též děsivý pád vrtulníku mezi zvědavý dav vyhlížejících lidí). Po dějové stránce se Muž na střeše vlastně nijak extrémně neliší od zde mnohem populárnějších akčních krimi thrillerů 70. let např. s Belmondem nebo Clintem Eastwoodem. Zcela odlišným je v první řadě zpracování, které se tady víc než na akci a prostoru pro herecké hvězdy soustředí na realistické pojetí policejní práce i psychologii vyšetřovatelů během pátrání. Rovněž akční zásahy včetně příprav i jejich následků Widerberg zobrazuje zároveň i jako velký psychický nervák pro zúčastněné policisty. O to více u tak silně realisticky zaostřeném krimi thrilleru může zamrzet těch několik do očích bijících podivností ohledně konání policistů, ale jinak bych ohodnotil Muže na střeše snad ještě kapánek lépe, než pozdějšího Muže z Mallorky. [80%] ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

Tak tomu říkám skvěle natočená detektivka. A taky dost trefně zakončená. Už ten námět samotný má něco do sebe. Naznačená brutální scéna v nemocnici, která odstartuje sled událostí, mi asi zůstane ještě dlouho v paměti, a to především díky výtečné práci s napětím. Přestože pak jde v zásadě o rutinní vyšetřování, příběh ani na okamžik nenudí, přičemž i ta poslední, výrazně akčnější třetina filmu působí velmi reálně a věrohodně. Též je mi hodně sympatické vyobrazení policistů jako obyčejných lidí z masa a kostí, evidentně totiž nepatří k žádným neohroženým a důvtipným superhrdinům ve stylu Jamese Bonda. (80%) ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Bo Widerberg byl doposud pro mě naprosto neznámý člověk. Kontext či motivace k nasazení některých jeho starších snímků do českých kin mi úplně unikal a k Muži na střeše jsem se tak dostal jako tabula rasa. Kdybych věděl předtím, že se jednalo o snahu přiblížit se syrovosti Friedkinovy French Connection skrze příběh s v tamní popkultuře zajetou švédskou variací na inspektora Vacátka, asi bych si v tom nenašel ten svůj druhý plán. Já většinu času sledoval špinavou syrovou sondu do jakéhosi rezignovaného světa, kde všichni únavou klimbají nad kelímkem automatového kafe, házejí do sebe prášky jak lentilky, jsou neuvěřitelně (ale fakt neuvěřitelně) oškliví, všechno je použité, omlácené, nemyté a nemotivované. Filmařsky to působí často velmi amatérsky, fyzická přítomnost kamery je dost hmatatelná, procedurálnost vyšetřování unavující a naprostá neschopnost všech vyšetřovatelů iritující, ale má to svoji autentickou syrovost. Švédsko je zde vykresleno jako umáčená, unavená a upadající země (připomněla mi dystopickou Budapešť jak je vykreslena v Měsíci Jupitera) a já dlouho film podezíral, že jde o politicky kritický snímek ukazující na příšernou úroveň veřejných služeb v rámci nějaké tehdejší reformy nebo tak něco. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film dvoch rozielnych polovíc. Tá prvá, komorná, psychologická a detektívna je lepšia, ale zase tej druhej treba nechať, že aj Švédi dokážu nakrútiť svižnú dlhú akčnú sekvenciu, trvajúcu niekoľko desiatok minút. Čo tam po logike, dôležité je, že to šlape a že je to občas aj vtipné. Celé to mieri na kritiku vlastných policajných radov, čo môžete brať buď ako nutné klišé, alebo ako odvážnu sebareflexiu. Každopádne o triedu lepšie, ako nudný Muž na balkóne. Muž na streche má proste šťavu. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Muž na střeše se stal nejúspěšnějším projektem Švédského filmového institutu na příštích šest let, paradoxně jej překonal až Bergmannův snímek Fanny a Alexandr (1982). (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Bo Widerberg vytvořil podle mnohých kritiků první skutečnou, plnokrevnou švédskou kriminálku. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama