Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
Thomas NewmanHrají:
Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Svět po obou stranách železné opony se propadá do šílené paranoie. Uplynulo už více než deset let od porážky nacistického Německa a lidstvo teď ohrožuje studená válka, napětí mezi USA a SSSR je téměř hmatatelné. Když v roce 1957 FBI zatkne Rudolfa Abela (Mark Rylance), sovětského špióna žijícího v New Yorku, strach a mocenská nedůvěra se ještě více vystupňují. Abel se ve skutečnosti jmenuje Viljam Genrichovič Fišer, řídil síť agentů a do Moskvy důmyslným způsobem odesílal kódované zprávy, i proto vyšetřování do dějin vstoupilo jako „Případ dutého nikláku". Americká vláda osloví Jamese Donovana (Tom Hanks), uznávaného právníka z Brooklynu, aby se chopil Abelovy obhajoby. Přes počáteční obavy jeho i rodiny a odmítání tak nepopulární kauzy se Donovan nakonec rozhodne Abela zastupovat. Chce zajistit, aby byl podroben spravedlivému soudu. Během příprav na obhajobu se mezi oběma muži začne vytvářet pouto, které je založené na vzájemném respektu. Donovan obdivuje Abelovu sílu a loajálnost. Před soudem přednese vášnivou obhajobou, aby ho uchránil před trestem smrti. Abel je v říjnu 1957 odsouzen na čtyřicet pět let vězení. O tři roky později je nad sovětským vzdušným prostorem sestřelen americký průzkumný letoun U-2 a jeho pilot Francis Gary Powers (Austin Stowell) je zajat a odsouzen k deseti letům vězení. CIA se obává, že Powers bude krutými výslechy a tvrdými vězeňskými podmínkami přinucen k odhalení přísně tajných informací. CIA proto osloví Donovana a přesvědčí jej, aby se stal členem záchranné mise. Donovan se vydává do Berlína, kde má za úkol vyjednat výměnu Abela a Powerse. Nedlouho po svém příjezdu se dozví i o americkém studentovi, který byl zatčen ve východním Berlíně. Navzdory pokynům CIA soustředit se pouze na sestřeleného pilota, Donovan se rozhodne vyjednat propuštění obou – pilota i studenta, protože odmítá v této zemi kohokoliv opustit. Velká hra začíná ... (Cinemart)
(více)Videa (14)
Recenze (962)
Rekonstrukce jedné lidské předávky v době zrodu Berlínské zdi a oslava slušnosti a rovného jednání proti zlu bez hranic je napsaná a natočená s nejlepšími úmysly uctít, v senzačních kulisách, sněhu a dešti, ale také s četnými polopatickými klišé. Tom Hanks je na tom všem nejlepší. Mark Rylance od Intimity opět víc a zaslouženě vidět. ()
Stefan stále umí a přijde mi, že (padesátkový) áčkový retrofilm by v dnešní době už nikdo jiný nenatočil (snad ještě Marty a Clint). Je poměrně zřetelně vidět jemné přechody mezi rukopisem Spielbergovým a rukopisem bratří Coenů. Přesto považuji Most špionů s ohledem na jeho nesporné kvality a tematické zaměření za Spielbergův nejméně zábavný a napínavý film od Terminálu (když nepočítám Mnichov, se kterým jsem ještě neměl tu čest). Would it help? ()
Nuda, nudaaaa! Az do posledních par minut jen kecy, kecy, stokrát viděný dobový imidž Hankse, nic moc zajimavyho nebo objevnyho, nechapu proc zrovna tohle mel Spielberg potrebuju zfilmovat. Jedinej Mark Ralance to trochu vytáhl, kdyz tam byl, coz nebylo casto. Postavy jsem nevěřila. Hanks nebyl zadnej právník, ale spravnak Hanks jako obvykle. Ruskej agent byl taky nejak moc sympos, ze by aj darky na konci rozdával...? No jestli se fakt takhle stalo, to bych se dost divila. Newmanova hudba zdála se taky okopcena a uz slyšena a chválim tak vizual a autentičnost prostředí. Takovýto ze Němce hrajou Němci atd. Jinak ale fakt strasna nuda, dokoukala jsem to spis náhodou. Muž tvrdil, ze se mu to libi, ale pak v pulce usnul. Tak asi tak. ()
Nejcharakterističtější Spielberg snad za několik dekád. Žádná strana není černobílá, hlavní hrdina v podání dokonalého Hankse má s houstnoucí zápletkou stále jasněji srovnané lidské pohnutky a technická stránka zlomových scén (letadlo, zeď a koneckonců celý Berlín) je natolik blízká a zároveň formálně dokonalá, až to bere dech. I přes štědrou stopáž není prostor k nadechnutí a každý dějový posun nebo komplikace mě nutí zas a znovu roztočit mozkové závity a přemýšlet, jak z nastalé situace vykličkovat. A sem směřuje jediná, ale zároveň všeobsahující výtka. Všechno totiž dopadne tak, jak jsem bez znalosti konkrétních historických událostí očekával. Bolestně současné poselství působivě dolehne na diváka, ale zůstává pocit malé domů, kterou si Steven přihrál. V jeho rukou totiž taková tématika nemohla dopadnout špatně, ale i přes formální dokonalost mohla dopadnout ještě o chlup upřímněji. ()
Po neuveriteľne dlhej dobe snímok z poza mláky, ktorý sa úplne vyhol akýmkoľvek prejavom v podobe americkej výnimočnosti, mimoriadneho vnímania spravedlnosti či vzívania boha. Divák očakávajúci špionážny film s množstvom akcie bude sklamaný. Sila tohto filmu spočíva v príbehu, ktorý (z môjho pohľadu) nijak nepreháňa, drží sa svojej jednoduchosti, pričom tento krát nedostávajú priestor nereálne hrdinstvá ale priama reč slov, ktoré sú v mnoha prípadoch účinnejšími zbraňami než guľomety. "Pišta" díky za veľmi príjemne strávené dve hodinky aj dačo. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (76)
- V scéne v triede deti pozerajú film Duck and Cover (1951). Hoci v jednom zábere je korytnačka Bert z tohto filmu, zvyšné zábery zničených domov a jadrových testov nie sú z toho filmu. (Pat.Ko)
- Keď Pryor (Will Rogers) prechádza cez Berlínsky múr, prvýkrát na krku má fotoaparát Zeiss. Pri zatknutí má aparát typu Rolleiflex. (Pat.Ko)
Reklama