Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1

(série)
Trailer 1
USA, 2023, 8 h 37 min (Minutáž: 43–80 min)

VOD (1)

Epizody(9)

V roce 2003 pustoší planetu parazitická houba, která mění lidi v násilné predátory známé jako tzv. nakažené. O dvacet let později je ostřílený přeživší Joel (Pedro Pascal) najat skupinou rebelujících bojovníků za svobodu, aby propašoval čtrnáctiletou Ellie (Bella Ramsey) pryč z represivní karanténní zóny. Z původně rychlé a jednoduché práce, se brzy stane brutální a temná cesta napříč postapokalyptickými Spojenými státy, kde se Joel a Ellie budou muset spolehnout jen jeden na druhého. (Magic Box)

(více)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (198)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Videoherní adaptace jsou často předurčené k neúspěchu. Většinou se buďto maximálně snaží o věrnost hrám, kdy ovšem fungující ve videoherním prostoru nefunguje v rámci filmového/seriálového média, nebo dochází k příliš výraznému odklonu. Jde o věčný spor, který pochopitelně nemůže vždy potěšit ani fanoušky původní videoherní předlohy a ani laiky, kterým herní mechanizmy a zákonitosti nic neříkají. Videoherní Last of Us se ovšem stalo takovým fenoménem, že se zákonitě očekávala nějaká výraznější péče. A to se stanou. Na seriálové adaptaci se tak nejen výrazně podílel režisér dvou původních videoher, Neil Druckmann, ale především za ním stojí Craig Mazin, tvůrce skvělého Černobylu. Casting Pedra Pascala a Belly Ramsey sice mohl leckoho rozdělit, propagační materiály ovšem vyvolávaly dojem, že se seriálová adaptace skutečně nachází v pravých rukou a přitom se někdo poučil o zlatém kompromisu. A na výsledku je to znát.   Původní videohře je seriálové Last of Us víceméně věrné. Příběhem, výpravou, jednotlivými designy, charaktery postav. Last of Us není klasickou videohrou, kdy jde sice o survival záležitost, důležité je ovšem především pouto mezi dvěma hlavními hrdiny. A právě seriál dokáže více na rozdíl od hry vytěžit jednotlivé budování emocí. Trochu pochybně sice může působit fakt, že tvůrci postavy nadále rozvíjejí především skrze flashbacky, výsledek ovšem přináší to správné ovoce. Postupný vývoj vztahu Joela a Ellie a především jeho vyvrcholení ve finále seriálu tak zvládne připomenout stejnou sílu, kterou přinesl konec původní videohry. Mnoho aspektů navíc seriál zvládá vytěžit a emocionálně prodat mnohem více. Joelovo velkou ztrátu, Postavy Billa a Franka v podání Nicka Offermana a Murray Bartletta, rozšiřování mytologie a skutečnou nepříjemnou atmosféru, kterou post-apo svět vyvolává.   Last of Us tak nenabízí tolik akce a hororových pasáží, jako videoherní zdrojový materiál a mnoho fanoušků původní hry tím pochopitelně může snadno rozčílit, tím je ovšem očividnější, že jde tvůrcům seriálu o něco úplně jiného. O ty pravé emocionální vrstvy, které se v příběhu původní hry skrývají a které v seriálové adaptaci zvládají více zazářit. Šestice režisérů (kromě Mazina a samotného Druckmanna také Peter Hoar, Jeremy Webb, Jasmila Žbanić, Ali Abbasi) zvládají po dobu 9 epizod držet vysoce nastavenou laťku, časem je navíc více a více poznat, že navzdory debatám nejsou Pedro Pascal a Bella Ramsey pochybnou volbou. Důležitá je nejen jejich chemie, ale i prodání stěžejních emocí, na kterých se postavy vyvíjejí. Především Joel v rámci seriálu odhaluje svou lidštější stránku a díky podání Pascala zvládne působit jako ještě tragičtější postava. Pár let nazpátek by sice mnoho lidí nezkouslo nikoho jiného než Hugha Jackmana nebo Joshe Brolina, pravda se ovšem ukázala a Pascal potvrzuje pozici vítěze.   Herci, kteří propůjčili tvář postavám v původní hře se objevují v rámci nejrůznějších menších či větších roliček, zazářit se ovšem daří nejen Pascalovi a Ramsey. Vynikající Nick Offerman, který je ve vážné poloze stejně fenomenální jako v obvyklejší komediální, opět fantastická Storm Reid v roli Riley, Gabriel Luna jako Joeův bratr Tommy či kanibalský David v podání Scotta Shepherda. Last of Us se odehrává po zániku moderní civilizace, tento svět poté není černobílý. Vznikají frakce, na každého člověka má zánik klasické civilizace svůj vliv, někdo je nucen přinášet oběti v rámci vyššího dobra. Na rozdíl od jiného populárního seriálu od HBO (Hra o trůny) mají tvůrci štěstí v tom, že znají příběh, kterým se vydává druhá videohra a mají díky tomu výhodu v tom, že pro pokračování vývoje zvládnou vystavět půdu. Druhá videohra je totiž ještě o poznání méně černobílá a role postav v příběhu snadno svádějí k filosofickým debatám. A tímto způsobem se daří vykreslovat nejrůznější postavy, které nelze škatulkovat, každý prostě nějak žije ve světě, který již nepoznává. Někdo více humánně a někdo více animálně.   Na výsledném seriálu jsou vidět produkční hodnoty, kdy se skrze častou sázku na ruční kameru daří umocňovat autenticitu a prožívání stěžejních emocí s ústředními postavami. S Clickery nebo Bloatery se sice pytel neroztrhne (design je věrný předlohám a působivý), seriálu ovšem rozhodně nechybí momenty napětí. Jsou znalci původní hry v nevýhodě vzhledem k faktu, že nazpaměť znají příběh původní hry? Dost možná ano. Jak už to ovšem u znalosti předloh bývá, o to více je prostoru k radosti z toho, že se někdo skutečně snaží vzdávat původnímu materiálu maximální poctu, přitom na to chce skutečně tak krapet trochu jinak. Úvody prvních dvou epizod se snaží virus spojený s houbami zasadit do kontextu autentické globální pandemie, která i díky nedávnému šílenství s COVIDEM-19 zvládá zaujmout. Zjednodušeně by se dalo říct, že hra jistě prodává jisté momenty lépe, jiné momenty naopak v součtu prodává lépe seriál. A není právě toto definice té ideální adaptace? Ideální a ne maximálně věrné? I tyto úvahy pochopitelně budou svádět k dalším a dalším debatám, jisté ovšem je, že seriálové Last of Us pořád patří mezi nejlepší adaptace videoher. A tvůrcům se po konci 1. série snadno věří, že za pár let s 2. sérii zvládnou nezklamat.... () (méně) (více)

Eliott 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nějak nechápu celý ten hype okolo seriálu. Je mi sice jasné, že to je veleúspěšná hra, ale zfilmované je to nanejvýš průměrně. Řekl bych dokonce, že to ve výsledku zachránil pouze enormní rozpočet, jinak by to snad ani nestálo za ten rozhovor v hospodě. A pokud přeci jen nějaká diskuze proběhne, bude se týkat buď pocitů zklamání a nebo polemizací nad kontroverzními částmi seriálu; čili zda takové na sílu tlačené PC epizody spíše nekazí celkový prožitek. No já osobně jsme velmi zklamaný a to ač jsem si mnohé části užíval, pravděpodobně již nemíním dále ztrácet čas další sérií. Za nejtrestuhodnější chybu tvůrců považuji, že přestože by byly zapotřebí alespoň 2 série a nebo spíše  dvojnásobek času, k co možná nejlepšímu zážitku a dokonalému představení onoho postapokalyptického světa, dostáváme něco, čemu by mnohem více slušely 3-4 epizody (každá maximálně hodinu dlouhá)! V žádném případě však ne 9! Nepochopím kolik zbytečné výplně a hloupostí tam naházeli za tak krátkou dobu. Škoda. ,,Nejúspěšnější seriál od dob Hry o trůny", vážně skvělý vtip! 55% ()

Reklama

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Končí doba filmových superhrdinů a nastává doba dobrých videoherních adaptací? Na vynášení definitivních soudů v záležitosti tohoto potenciálního kulturního posunu je asi ještě příliš brzo, ale jednu věc prohlásit klidně můžu - HBO zase jednou vytvořilo těžkotonážní seriálový hit a jsem rád, že stejnou měrou i kvalitní drama a adaptaci v jednom. Ano, našlo by se tu několik aspektů, které tvůrci mohli a asi i měli pojmout jinak, ale hlavní téma a duch předlohy byl zachován, na několika místech pak dokonce nádherně smysluplně tematicky a lidsky rozšířen (láska v apokalypse v podání Billa a Franka a matky Ellie), takže častější vynechání akčních sekvencí a přítomnosti zdejší ikonické variace na zombie nebylo až tak bolestivé, jak jsem se bál. A když už se clickeři (a jejich varianty) objevili, stálo to opravdu za to. Při exploraci tohoto krásného, k nespoutané přírodě se vracejícího světa byla navíc cítit přes výše zmíněný fakt dost často ta stejné atmosféra jakou měla videohra a našlo se i místo pro několik nezapomenutelných starých i nových detailů a momentů, tvůrci Mazin a Druckmann tak znovu ukázali, že vyprávět dramatické a emočně silné příběhy opravdu umí. Potěšil samozřejmě i soundtrack od autora hudby ke hře, což jenom celkový pocit, že se opravdu dívám na zfilmovanou videohru, umocnilo. No a přes mé velké obavy z obsazení nakonec Bella a Pedro předvedli vynikající práci, ačkoliv je pravda, že někteří herci ve vedlejších a menších rolích mi přišli charismatičtější. A Bella sice dokázala výborně věrně hrát Ellie v té pozici drsná/rebelující teenagerka, ale v několika částech příběhu, kdy měla působit víc jako dítě nebo projevit city/emoce, se podle mě projevily její herecké limity. Což je trochu škoda, protože v rámci vývoje vztahu mezi Ellie a Joelem rozhodně tyto momenty hrály zrovna dost podstatnou roli. No a jsem fakt zvědavý, jak bude Bella působit v dalších sezonách, vzhledem k tomu, kam následující děj její postavu posune. 8/10 ()

Skeksis 

všechny recenze uživatele

Ok, nakoniec som nabrala tie nervy pozerať tento seriál, aj keď ma odpudzovala pompéznosť a skvelé hodnotenia, ktoré sú skoro vždy napiču. A koncept decko a vytrénovaný muž, ktorí si to tiahnu cez celú krajinu plnú prijebaných plesnivcov či čoho ma tiež nenadchýna. Videohru som nehrala, vlastne som nehrala nijakú videohru, ani neviem, prečo by som to mala robiť. Seriál bol, ako som predpokladala, plný nezmyslov (aj keď pri zmutovaných monštrách môže byť aká-taká logika, ale tu nebola). Paradoxne jediný diel, na ktorý tu nadáva väčšina recenzentov - gay diel - vo mne vyvolal nejaké pocity. Aj keď bol fakt od veci. Ale vlastne, čo bolo k veci? Tie zmutované príšery? Tie sa tam objavili asi v troch dieloch z deviatich. Ale Bella Ramsey to tam tiahla, aj keď dávať tie mongoloidné debaty podľa scenáru - tak som uvažovala, keď som mala asi sedem rokov. Ale mentálne nestabilní píčusi režiséri a scenáristi to tam evidentne nutne potrebovali... za to hercom dúfam priplatili. ()

J.Lajner 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z herní série The Last of Us (TLOU) se stala natolik populární a vlivná značka, že bylo otázkou času, kdy její duchovní otec Neil Druckmann, spojí sílu s nějakým streamovacím gigantem, aby svou vizi mohl adaptovat pro potřebu filmového média. Výsledkem spolupráce se společností HBO je devítidílný seriál. Jako člověk, který oba dva díly postapokalyptické herní série dokončil několikrát, si nyní říkám, zdali to v souvislosti s čerstvě zhlédnutým seriálem není spíše na škodu. Herní TLOU je v zásadě cestovním simulátorem, což obrazně řečeno platí i pro jeho televizní inkarnaci, včetně stěžejního příběhového pilíře. Parazitická houba napadne a následně ovládne mozky lidí, čímž způsobí apokalypsu globálních rozměrů. Čas trhne oponou a my poznáváme Joela (Pedro Pascal). Muž, který přežil, ale zároveň přišel o všechno. Druhou postavou je čtrnáctiletá Ellie (Bella Ramsey). Dívka zrozená v chaosu, pro niž je stará podoba světa jen sbírkou nažloutlé literatury, starých fotografií a vzpomínek vyprávěných pamětníky. Tyto povahově nesourodé postavy spolu musí putovat z bodu A do bodu B, a na cestě čelit různým překážkám. Díky prožitým hrůzám i střípkům nefalšované krásy, mezi nimi postupně vzniká citové pouto. Je jasné, že herní přímočarost a častý přísun akce, musel seriál něčím nahradit. Televizní TLOU tedy na hlavní dějovou kostru usilovně roubuje nové podzápletky nebo skrze flashbacky rozšiřuje vedlejší linie příběhu, nicméně výsledek je nevyvážený. Retrospektivní vsuvky mapující nástup apokalypsy pomáhají dotvořit komplexnost světa , ale jinak se spíše přešlapuje na místě. Zajímavé dějové segmenty jsou osekány na kost a méně podstatné výplně si pro sebe kradou celé epizody. Díky tomuto defektu se několik dílů táhne a finále je naopak uspěchané. Seriál nepříjemně překvapí i častým výskytem logických lapsů. Oplocený pozemek zkušeného preppera napadnou ozbrojení banditi. Místo toho aby se dotyčný schoval za nějaký kryt, stoupne si doprostřed otevřené ulice a začne střílet naslepo. Joel, chlap, který v postapokalyptickém prostředí strávil dvacet let života, dělá základní školácké chyby a činí neuvážená rozhodnutí. Chová se hlučně i když ví, že nepřítel je extrémně citliví na zvuk, nebo dorazí do perfektně vybaveného skladu zbraní odkud si vezme jednu pušku. Absurditu tohoto momentu ještě zvýrazňuje skutečnost, že má k dispozici pojízdné auto s úložným prostorem. Scenáristé občas přijdou se zajímavým nápadem, který sice okázale představí, ale více se k němu již nevrátí. Například originálně pojatou komunikací mezi houbou napadenými lidmi (alternativa zombií). Ostatně, jejich minimální výskyt citelně narušuje tolik potřebný pocit ohrožení, pocit strachu o hlavní postavy. Jakoby seriál nevěděl jestli se má striktně držet předlohy nebo kráčet vlastní cestou, což se kromě nevyváženého poměru mezi akcí a dramatem, týká rovněž osobnosti Joela. Je hezké, že jej autoři značně polidštili a vykreslili v rovině citlivého člověka se sklony k depresím. Tento krok ale bohužel vede k nesourodým kontrastům, protože když se má Joel náhle změnit v nelítostnou vražednou zbraň, je těžké tomu uvěřit. Se znalostí herní předlohy vyplouvají uvedené nedostatky zřetelněji napovrch, ale zatracovat kvůli tomu celý seriál, by určitě nebylo objektivní. Důvodů není málo. Výprava je na televizní poměry grandiózní, atmosféra ucházející, zásadní dějové zlomy ve většině případech fungují a herci jsou skvělí. Především chemie mezi ústřední dvojicí šlape na jedničku. TLOU si pozornost zaslouží, neboť působivá výprava a nadčasové poselství, které na svých bedrech nese, nezadusí ani nával scenáristických nedodělků a občasná nuda. Ideální volba pro ty, kteří se k herní předloze nikdy nedostanou, avšak výroky o televizní události roku, doporučuji brát s rezervou. () (méně) (více)

Galerie (323)

Zajímavosti (115)

  • Joel (Pedro Pascal) v dialógu rozvíja náznaky z minulých epizód, že infekcia cordycepsom bola masívna a prebehla celosvetovo v krátkom čase kvôli kontaminácii potravinárskych plodín, pravdepodobne múky a obilia. (molcan2)
  • Na začátku epizody si Joel (Pedro Pascal) a Ellie (Bella Ramsey) pouštějí v autě skladbu „Alone and Forsaken“ od Hanka Williamse. Píseň zazní také ve videohře, když Joel a Ellie vstoupí do Pittsburghu, a je také použita v prvním traileru k seriálu. (BROKEN_)
  • Lamar Johnson sa krátko po príchode do Calgary začal prostredníctvom Zoomu učiť americký posunkový jazyk a strávil čas mimo natáčania. Nechcel, aby si diváci mysleli, že jeho znalosť jazyka je falošná a svoje vystúpenie považoval za dôležité pre reprezentáciu nepočujúcich. Mal pocit, že čas strávený v blízkosti Keivonna Montreala Woodarda pri produkcii mu umožnil lepšie ovládať jazyk; Woodard mu niekedy opravoval chyby v scénach. Bella Ramsey sa podobne naučila ASL počas produkcie. (molcan2)

Reklama

Reklama