Reklama

Reklama

Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (Cinemart)

(více)

Videa (15)

Trailer 1

Recenze (1 988)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

V rozmezí tří let přichází třetí zásadní sci-fi flák, který možná není tolik vědecký, ale naproti tomu mu nejvíce fungují blockbusterové postupy, které jsou znakem Scottovy nezaměnitelné řemeslné jistoty, která mě takhle brala naposledy před 14 lety. Jasně, v závěru to hodně Goddardovi uniká, ale ta oslava lidského vědění a nezdolné vůle je skrze plátno doslova hmatatelná po drtivou většinu stopáže. Takové feel good emoce letos už asi nikdo jiný nevykouzlí. 4 a ½. PS: Je fajn vidět v kině Ridleyho film, po jehož zhlédnutí nebrečíte, že pro plné docenění si musíte počkat na blu-ray s DC. PPS: Po druhé projekci plná spokojenost. Klapne to vlastně i v tom závěru. Lepší "feel-good" snímek, než Láska nebeská. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Vlastně až na nějaké menší detaily lepší než samotná předloha. Ovšem pokud chcete něco víc originálního - zajímavě deníkově podaného dobrodružného feel-good Robinsona Crusoa, který staví celou dobu na jediné základní emoci - bavit ten hlavní hrdina je McGyver pro 21. století, ale navíc se silnou potřebou přesně popsat každý řemeslný a technologický detail své činnosti, což vyplývá ze zvolené formy vyprávění, ale také zřejmě z projeveného perfekcionismu (či fetiše :-) autora v této oblasti, tak bude film určitě působit hůře, protože je pojatý mnohem víc tradičněji. Naštěstí, Ridley podle mě našel krásnou rovnováhu mezi zachováním některých důležitých záležitostí knihy a filmovou (hollywoodskou) dramatizací děje a já mám velmi rád, když někdo k adaptaci přistoupí věrně, ale s vědomím, že ne vše by mohlo působit ve filmu tak jak v knize. Tohle je prakticky úplně eliminováno téměř všude kromě pár řádků dialogu - protože kde byl Andy Weir perfektní v popisu toho, jak spalovat vodík z raketového paliva nebo v detailním popisu toho, proč se něco podělalo, řekněme že co se týče psaní dialogů, bylo to spíše průměrné než jakékoliv jiné. I to se ale správně dodanými emocemi a provedením podařilo ve filmu změnit, ovšem až na pár výjimek. Dále se tu správně kombinuje napětí (prvních asi 20 minut filmu nedává vůbec nic znát, že bude tenhle film taková zábava a tváří se jako řádný survival, pak ovšem nastoupí Watney a jeho zahradnická moc!) s humornými momenty, přímý deníkový formát s voice-overem a dojde i na učinění za dost legendárnímu období hudebního vývoje. Smutně jsem si uvědomil, že jsem si vkus Lewisové užíval mnohem více než Mark, hmm. Bál jsem se taky logicky jako u každé adaptace přílišné uspěchanosti a vynechávání důležitých pasáží, a když tedy filmu odpustím výrazné zjednodušení Watneyho hraní si s vesmírným legem a nějaké malé dějové zkratky, došlo k vypouštění až v poslední třetině. Nezlobil bych se, kdyby film měl o 20 minut delší stopáž, a závěr tak působil ještě o něco vypjatěji, ale nevadilo to až tak, jak jsem se bál. Scott totiž opravdu řemeslo dovedl znovu k téměř stoprocentní dokonalosti a kolečka jsou parádně promazané na celém soukolí. Kromě jediné hrozivé věci (a teď by se tu hodil nějaký Watney-style vtípek, ale naneštěstí ta chyba tam opravdu byla) - zpracování pohybu v zero G - když lidičky adaptujete takto skoro prorocký pohled směrem k budoucím misím na Mars, jaký předvedl Weir, propagujete to parádním realisticky laděným virálem dokonce za přítomnosti Neila deGrasse Tysona (který mimochodem zábavně ve svém virálním videu přešel ještě ten druhý problém - vesmírné záření - jednou rychle řečenou větou o nové technologii zaštítění lodi), to, že je to celé pojato dost uvolněně a feel-good, náhle neznamená, že můžete hodit za hlavu zpracování něčeho tak pro celkový pocit řemeslného mistrovství důležitého jako je pohyb v nulové gravitaci. Co to do prdele mělo být? Měl jsem náhle pocit, že se dívám na nějaký wuxia film. Vůbec mi nepřišlo, že by se film snažil zavděčit Číňanům o nic víc než jak to bylo v knize, ale třeba se všichni dívali špatným směrem a tohle byl ten způsob! No i ve wuxia filmech je ten pohyb realističtější než byl tady, sakra. Skoro mi to zničilo požitek z celého finále a to ani nejsem žádný astrofyzikální geek, vlastně právě naopak. No kromě téhle věci byl ale film od hereckých výkonů (Matt dodal postavě z knihy rozhodně o dost větší emoce, zkazilo to jeden či dva zábavné momenty, které tam kvůli dramatizaci nemohli být, ale no co. Důležité je, že zbytek zábavných reakcí z něho stále dělá nejsympatičtějšího vesmírného pir.. totiž botanika vůbec. - Jediný herec, který mě řekněme trochu vyvedl z koncentrace soustředění se na film, byl pochopitelně jistý klučina z jistého sitcomu - další variace na humorní podstatu předlohy, ale nedokázal jsem si ho představovat nijak jinak než jako toho klučiny z jistého sitcomu), přes scenérie a celkové vizuální zpracování a triky (při těch leteckých záběrech Marsu jsem málem nedýchal, taková nádhera a nejlepší je, že tam ta atmosféra osamocení a prázdnoty opravdu byla, aspoň občas) až k soundtracku (wow, ten druhý Williams se překonával, hlavní motiv Marsu jak něco z Vetřelce v mixu s Blade Runnerem té zmíněné atmosféře neskutečně pomáhal, chci to slyšet v Prometheovi 2!). Takže téměř úplná spokojenost, a i když jsem chvíli vzhledem ke knize uvažoval spíše o čtyřech (tak mi ta kniha přišla, jako parádní čtyřka), asi nakonec půjdu ještě o kousek výš, už jen kvůli trápení Ridleyho v posledních letech. Ale hlavně kvůli Mattu Damonovi, jehož nabušenost hlásá "Jason Bourne je zpět!!!" 8,6/10 In your face, Neil Armstrong! () (méně) (více)

Reklama

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Ve 2001: A Space Odyssey a Interstellar jsem se dotkl hvězd a proplouval v čase, ve Vetřelci mě pronásledoval slizký xenomorf ve vražedném úmyslu s nulovou šanci na přežití, v The Martian se neprobouzí po desítkách let Ripleyová ve stázové komoře, ale přichází Astronaut Mark Watney a já se dotkl rudého písku na Marse a stále mě dusí atmosféra Vesmíru. Scottova geniální atmosféra, technická práce od 1982 se stává v dnešním Hollywoodu nádechem k návratu ke starším klasikám. Matt Damon žije v kůži Marka Watneye. Fascinuje mě Vesmír a jeho nekonečnost, cesta v něm, myšlenky času a prostoru. The Martian je další vysněný snímek od 2001: A Space Odyssey a Interstellar. ____ V roce 2017 jsem v očekávání. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Scott předvedl v podstatě to samé co Kormákur s Everestem. Velmi poctivě řemeslně zvládnuté drama, které sice nenabízí nic navíc a ve všech ohledech naplňuje standardy hollywoodského příběhu, ale kouká se na to fajn a nabízí to pár vizuálně pěkných a pár intenzivních scén. Trochu mě mrzí, že nebyl prakticky nijak využit element samoty a nudy - Damon je pořád v akci a skutečnost, že většinu času sedí na zadku a nic nedělá, není zvlášť zdůrazněna a rozhodně nedopadá na diváka. Psychologie tu v podstatě není moc řešena, což není vyloženě výtka, spíš jsem čekal, že v tomhle ohledu bude scénář propracovanější. Ale ok, nevadí. Jinak jde o návrat Scotta do nadprůměru, což je hodně příjemné, protože tenhle pán to má pořád v ruce i v oku, takže jeho neschopnost při výběru scénářů dost mrzela. Marťan je z těch filmů, co díky námětu tak dobrý režisér snad ani nemůže zkazit. Možná maličko bagatelizuju jeho kvalitu, ale když proti němu v kinech stojí Everest, který nabízí zážitek na srovnatelném principu, tak bych asi upřednostnil výšlap na osmitísícovku. Ale jinak jde o povedený film, co docela uteče. 75 % PS: Nejde zrovna o one man show Matta Damona, dost prostoru mají i jiní herci, nejde o žádné klaustrofobicky uzavřené drama. PPS: Cameron se možná potopil na nejhlubší dno oceánu, ale to pořád není nic oproti tomu, jak hluboko vlezl Ridley Scott do zadku Číně. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Přesně tuhle přímočarost bez odboček a zbytečného nafukování, řešení a polemizování nad kravinami jsem chtěl od Interstellar. A nedostal jsem jí. Ač je Nolan bravurní tvůrce, od Scottovy protřelosti a zkušeností za ty všechny roky se má ještě hodně co učit. Takhle to má vypadat. Jedinou výtku mám k bagatelizování, či snad opomíjení dost zásadních věcí - razantní škrty napříč časovou osou - zřejmě nutné nůžky zabraňující bobtnání stopáže. S tím spojená nedostatečně dramatická osobnostní proměna, podezřele konzistentní psychický i fyzický stav hlavního hrdiny, velmi sporadicky vyobrazené klimatické peklo na planetě apod. Většinu pozornosti sežrala hlavní role od A do Z. Ale to charizma tam je, koneckonců osvědčená sky crew (Damon, Chastain). ()

Galerie (102)

Zajímavosti (70)

  • Vzhledem k tomu, že helma astronautů je lesklá, v několika záběrech z Marsu, např. když Mark (Matt Damon) poprvé přichází k vědomí po nehodě, je v helmě viditelný odraz kameramana. (Laura Luthy)
  • Průměrná teplota na povrchu Marsu, je -56°C (zemský průměr je 14°C), zato teplota půdy může být až +30°C. Délka marťanského dne je 24 hodin 39 minut. Délka marťanského roku je podstatně delší, a to 687 dnů. Gravitace na povrchu Marsu je o 62% nižší, než je tomu na Zemi. Člověk, který váží 100 kg na Zemi, by vážil pouhých 38kg na Marsu. (Maulincio)
  • Ve filmu Vincent (Chiwetel Ejiofor) řekne, že Mark (Matt Damon) je 80 miliónů kilometrů daleko, avšak na plakátě je napsáno: "Pomoc je jen 225 miliónů kilometrů daleko". (Mrsina)

Související novinky

Ryan Gosling se brzy podívá do vesmíru

Ryan Gosling se brzy podívá do vesmíru

20.04.2024

Čeká nás další film, jenž mnozí z nás budou možná s nadějí vyhlížet jako jeden z nejočekávanějších v daném roce. Alespoň to tak vypadá na papíře. Studio Amazon totiž sune kupředu svůj snímek Project… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

Lord a Miller poletí do vesmíru

Lord a Miller poletí do vesmíru

18.05.2020

Režiséři Chris Miller a Phil Lord si konečně vybrali svůj příští režijní projekt. Bude jím sci-fi od autora Marťana Andyho Weira. Hlavní roli v dosud nepojmenovaném snímku pak ztvární herec Ryan… (více)

Weir, Lord a Miller chystají nový projekt

Weir, Lord a Miller chystají nový projekt

18.11.2019

Originální. To je slovo, kterým se v Hollywoodu příliš neplýtvá, o to zajímavější jsou ale případy jeho užití. Proto nám dělá radost, že vás můžeme informovat o novém originálním projektu autora… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno