Kamera:
Mark PattenHudba:
Max RichterHrají:
Tom Hardy, David Hayman, Jonathan Pryce, Oona Chaplin, Richard Dixon, Leo Bill, Edward Hogg, Ruby-May Martinwood, Jessie Buckley, Stephen Graham (více)Epizody(8)
Obsahy(2)
Temně surreálná minisérie TABOO, odehrávající se v roce 1814, sleduje dobrodruha Jamese Keziaha Delaneyho (Tom Hardy) – muže, který byl na konci světa a zpět se vrací nezvratně změněn. Dlouho se věřilo, že je mrtvý, nyní přijíždí domů do Londýna, aby převzal to, co zbylo z otcova podnikatelského impéria a přebudoval svůj život. Dědictví po otci je však pohár plný jedu, James si musí dokázat poradit s čím dál tím více spletitými okolnostmi a nepřáteli číhajícími za každým temným rohem, aby se vyhnul rozsudku smrti. Ve víru intrik, vraždy a zrady se mysteriózní rodinné drama rozvíjí v žhnoucí příběh lásky a proradnosti. (HBO Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (319)
Kdyby tam nehrál Tom Hardy, tak se na Taboo vykašlu už po třech dílech. James Keziah Delaney jedná drsně, ale skrývá tím, že jedná chytře. Nenechte se tedy zmýlit špinavým vzhledem a šokujícími scénami. Prim hraje zákulisní politika, intriky a plány v plánech jiných plánů. Mysteriózní linka je tak trochu navíc a mimo parádně vypadajících scén seriál nijak neobohacuje. To podstatné je tedy brzděno neustálými odbočkami, efektními momenty a prázdnými pasážemi. Až do té míry, že by se dal scénář sestříhat na solidní thriller, který by držel mnohem lépe pohromadě. Herecky jde o absolutní špičku, ale jen pro ty, kterým sedne Hardyho živočišný projev. Jinak budete trpět, protože je v záběru skoro pořád. ()
Nemohu si pomoct, ale je pro mě dost těžké přiznat seriálu byť i dílčí kvality, které bezesporu má, když v jeho základu nacházím úlitbu politické korektnosti, která místy hraničí s demencí. Přitom to byla právě Východoindická společnost, která stála u zrodu snah o globalizaci a nový světový pořádek. A vlastně dodnes stojí, přestože se přetavila do podoby korporací ovládající světové dění skrz Londýnskou City. Potud tedy výborný nápad, poukázat na pokrytectví společnosti, která de facto dávno před nacistickým Německem rozjela v mnoha anglických koloniích genocidu původních obyvatel a koncentrační tábory. Žádný Norimberk se nekonal a dnes nás kosmopolitní potomci těchto gaunerů povýšeně poučují o lidských právech a naší povinnosti kát se za cizí zločiny dobrovolným podvolením invazi sociálního odpadu z třetích zemí a dobrovolným zavržením kulturní identity. Z historického pohledu je seriál ubohý guláš. Představa černého advokáta, který počátkem 19. století trestně stíhá vysoce postavené bílé úředníky je stejně reálná, jako obojživelný tank v bitvě u Lipan. Pochopitelně jde o tzv. "ušlechtilého negra", nositele pravých lidských hodnot, který blahosklonně poučuje své opovrženíhodné bílé bratry. Ano, tenhle typ černochů lze dnes potkat především ve filmech a seriálech, v reálných statistikách kriminality naopak právě afroameričtí spolubratři trhají rekordy, tož je třeba je nechat triumfovat alespoň ve fantazii, že. Jediné pozitivní postavy seriálu jsou tak pouze barevní, různé pochybné existence, prostitutky, transvestité, pouliční kriminálníci, jakýkoli bílý heterosexuál konzervativního smýšlení je vzápětí odhalen jako odpudivé monstrum. Gramsci se musí všem těm blbým gójům, kteří mu skočili na lep ze záhrobí potměšile smát. Poslední poznámka na závěr: pyramidy v Egyptě opravdu nepostavili černoši, jak samolibě tvrdí zmíněný černý advokát, pyramidy postavila původní egyptská rasa, která byla bílá. Že by ukázka vzdělanosti současného levicového "intelektuála"? Typický snědý egypťan, tak jak ho známe, je vlastně míšenec původní bílé rasy s rasou negroidní a byl naopak příznakem úpadku kdysi velké egyptské civilizace. Což je přesně ten osud, který by nám současní socilání inženýři rádi uchystali, když nás chtějí, dle vyjádření pablba Junckera, křížit jako dobytek s jinýma rasama. Zažil jsem normalizaci a pocit nasranosti, když jsem viděl, jak se v zájmu údajně vyššího blaha překrucuje realita a nevěřil bych tomu, ale je to zpět. A tenhle typ umění slouží jako propaganda sebemrskačské multi-kulti ideologie. ()
Asi bych kecal, kdybych jako miliontý v zástupu fanoušků nepřiznal, že mě k Taboo přivedl Tom Hardy. Navíc v domnění, že v hlavní roli bude muset mít dostatek prostoru a utáhnout to na sobě. Což pro něj samozřejmě není problém a dokonce má i hodně dialogových scén, ačkoliv jsou samozřejmě skrouhnuté vesměs na jednoduché věty a přizpůsobeny jeho herectví. Jenže, jakmile se prostě v černém hábitu a cilindru objeví poprvé na scéně, hned je jasné, že se člověk nebude nudit. Osobně jsem čekal, že bude Hardy ve špinavém Londýně za totálního bijce a pro ránu nepůjde daleko, ovšem až na velkolepé naprosto bombastické finále je Delaney takovou šedou eminencí, která zatápí všem mocným činitelům své doby a vyhrává ve všemožných intrikách a nástrahách, které jen může 19. století nabídnout. Koukalo se na to moc dobře, ale přecijen jsem čekal něco malinko velkolepějšího a vyloženě mě strhnout se povedlo jen dvěma dílům. Věřím ale, že komplet to bude fungovat daleko komplexněji. Takže hned sem s dalšími řadami! ... 8/10 ()
Asi jsem čekal od tohoto historického spektáklu o trochu více. Ona jména jako Tom Hardy či autor seriálu Steven Knight slibovala slušnou podívanou, přičtěte k tomu Ridleyho Scotta coby producenta. Strašně se mi líbila ta mysteriózní atmosféra říznutá chvílemi tajemna, kdy jste jako divák nevěděl, zda děj nesklouznul skoro k nějaké magii a čarodějnictví. Po stránce herecké nemám ani jednu výtku, Tom Hardy ve své roli démonický, to jeho herecké nadání v některých momentech nahánělo skoro až strach a hrůzu, neboť jsem mu uvěřil úplně všechno (čtěte sežral i s navijákem). I ostatní skvadra nezahálela a nenechala se zahanbit, zejména takový Pryce odvedl jako vždy poctivou práci. Za mě je největším minusem asi tempo seriálu, zejména v první polovině se to táhne, plus jsem očekával konec našlapanější. Po akční stránce seriál působí řemeslně přesvědčivě, dojde na pár brutálních útoků s noži či efektní přestřelka na konci. Jakože, nejsem zklamaný, to fakticky vůbec ne. Dle mě to ale mělo potenciál na absolutní strop. Nadprůměrných 7,5/10 si to ale pořád bezesporu zaslouží. ()
Londýn začátku 19. století má coby hlavní město vzkvétající říše, nad kterou nezapadá slunce, to nejlepší ještě před sebou, ale už tehdy je přes dočasné potíže napoleonských válek vnímán jako centrum intrik, které rozhodují o stavu tehdejšího světa. Zároveň je to místo, kde nikdo nemá jen jednoho pána. Až na Jamese Delaneyho, který slouží jen sám sobě, své pomstě a cestě za úspěchem. Jeho osudy se dají chápat jako příběh Monte Christa zbaveného noblesy a ušlechtilosti. Delaney je dobrodruh se špinavou minulostí, přítomností a budoucností, kterému nečiní žádný problém překračovat hranice zákona i dobové morálky a je obklopený spojenci ze dna společnosti, kterým takové móresy vyhovují. Seriálu se dá vytknout určitá sázka na cool styl, na efekt, ale zároveň přichází s tak zajímavou sebrankou na všech stranách konfliktu, s tak zajímavým dějem plným zvratů a s takovými charaktery, které jsou špinavé zvnějšku i zevnitř, že to seriálu rád odpustím. Herecké obsazení je luxusní, Tomu Hardymu role drsňáka, co si jde za svým, dokonale sedne a patří k zásadním rolím jeho kariéry. Bavil jsem se skvěle a zrovna u tohohle projektu bych byl rád, kdyby vzniklo smysluplné pokračování. Celkový dojem: 90 %. ()
Galerie (64)
Photo © BBC / FX Network
![Taboo - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/581/161581100_cfbac4.jpg)
Zajímavosti (5)
- Tom Hardy a Ridley Scott seriál produkují, oba spolupracovali už na filmu Dítě číslo 44 (2015). (Pedronaut)
- Steven Knight súhlasil s písaním scénara Taboo len pod tou podmienkou, že si Tom Hardy zahrá hlavnú rolu vo filme Locke (2013), ktorý Knight režíroval. (juditik)
Reklama