Režie:
Tom McCarthyKamera:
Masanobu TakayanagiHudba:
Howard ShoreHrají:
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Doug Murray, Sharon McFarlane (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams a Liev Schreiber v hlavních rolích skutečného příběhu, ve kterém reportéři amerického deníku The Boston Globe odhalili masivní skandál zneužívání nezletilých představiteli místní arcidiecéze. Případ neměl dopad pouze na pár obviněných duchovních, ale otřásl celou katolickou církví. (Falcon)
(více)Videa (20)
Recenze (781)
Čím víc se kecá, tím míň mě to zajímá. Tohle u mě roky platilo, a pak přišel Spotlight. Silný a jistý film se silnými a jistými herci. Do konce života už asi neuslyším tolik keců, kolik jich bylo během dvou hodin tady, v životě už si ale ani nesundám klobouk při vstupu do kostela, protože každý sedmnáctý zaměstnanec by si to mohl vyložit jakože se příkladně svlékám už u dveří. Jasně že když budu fandit Spartě, nemusím být nutně člen vypatlanců Ultras, ale měl bych mít zájem o to, aby se jejich tribuna zbourala a všechna ta hovada se rozházela po zoo mezi medvědy. Změnit klub a fandit jinému týmu bohužel ničemu nepomůže, jsem rád, že to tihle novináři pochopili a zanořili čumáky do největšího hnoje na světě. Zlatá politika, fakt že jo. Tam si taky všichni hrajou na svatý a pak lžou, že o ničem nevěděli a za nic nemůžou. Jenže oni dělají svinstvo pro prachy, za to oproti katolickým pedofilům přijdou do nebe. Pro někoho je totiž i peklo moc velký ráj. ()
Ze začatku jsem se moc nechytal v těch všech jménech, ale na konci jsem seděl jak opařanej. Co to je za svět, když představitelé církve mluví o lásce k blížnimu svému a o morálce a v realu se svými činy dopouštějí jednoho z nejodpornějšího zločinů... je mě z těch všech pobožnejch zmrdů na blití. Krásně gradující dialogová poctivka, která ti na konci dokonale zavře hubu a nebo naopak, otevře. Z herců všichni výborný, nejlepší scénu tam však měl bezesporu Mark, hold umí chlapec. ()
Ajtamajtakrajta, ten Michael Keaton vyrostl neskutečně za poslední roky! Sice má furt stejnej přiblblej výraz, divně posouvá rty jako 18 letá kundička na Instagramu, ale pro mě je to aktuálně bůh! Charisma velký, že by to konvoj tatrovek neodvezl. A to všechno ostatní je celkem fuk, protože je tam Michael Keaton. ()
Ne nadarmo se kinematografii říká továrna na sny. Čekáme od ní podívanou, akci, vzrušení, napětí a výlet tam, kam se běžný smrtelník nikdy nedostane nebo se ani nechce dostat. Spotlight jde proti všem těmto trendům a nabízí až nečekaně civilní herectví, vyšetřování zbavené všech obvyklých thrillerových klišé a ukazuje práci novinářů tak, jak nejspíš i probíhá. Tedy jako zdlouhavé sbírání faktů, přemlouvání k rozhovorům, zkrátka rutinní činnost. V podstatě jakékoli povolání, které zbavíte filmového pozlátka, vypadá najednou hrozně všedně. Kriminalisté neběhají po střechách domů a nezneškodňují padouchy, špioni nelikvidují protivníky po tuctech. Spotlight tvoří tu výrazně menšinovou tvář americké kinematografie, kterou studia obvykle vysílají na festivalové přehlídky. A v případě Spotlightu ty festivalové vavříny jsou zasloužené. Říkám si sice, jak by asi dopadla divácká podpora v případě, že by nešlo o tak skandální případ, ale nešť. Novináři nestojí proti mašinérii mocné korporace nebo zkorumpovaného politika, kteří by proti nim vysílali vražedná komanda, ale i tak jsou tam cítit silné emoce. Spotlight nabízí přehlídku velkých hereckých es, ale hvězdy tentokrát potlačily své ego a nepředvádí samy sebe, nýbrž své postavy. Za mě dávám palec nahoru, jen tu pátou hvězdičku se mi nechce dávat, protože, ač to zní svatokrádežně, Spotlight setřel filmové pozlátko natolik, že je místy ve svém zachycení reality až nudný. Celkový dojem: 80 %, ()
Obyčejná, na skutečných událostech založená konverzačka, celou dobu úplně konstantním tempem běžící ke konci, který také dá jen mírný pocit zadostiučinění. Tak by film působil, kdyby se jednalo o nějaké méně závažné a nepříjemné téma. Díky zvolenému tématu, výbornému hereckému obsazení a sevřenému, přesnému a sebevědomému scénáři ale dokáže i takto podávaný thriller vyvolávat dostatek emocí, vzdělávat v oblasti novinářské práce způsobem, při kterém člověk ví, že mu film v ničem nelže a ani na chvíli nenudit. A vyvolává to i jisté znepokojení nad tím, co vše se může ještě na tomto světě dít skryté před mýma očima.V rámci církve, státu, korporací a čehokoliv jiného. V některých momentech filmu mě přes jeho nevlezlost, absenci snahy cokoliv dramatizovat hudebně (stále používán jeden nebo dva hudební témata v mírně napjatějších momentech) a úplnou civilnost mrazilo, na druhou stranu, tato zvolená forma, přes to, že to byl velmi zajímavý přístup k látce, mi nedovolí dát víc než 8/10. Vyšší hodnocení si nechávám pro umělecky ambicióznější filmy nebo své konzumní, nezdravé fastfoody. A některé oscarové nominace jsou myslím spíše kvůli povinnosti než kvůli opravdovým důvodům (např. Rachel McAdams podává dobrý výkon jako obvykle, ale její role nemá oscarové parametry, naopak Ruffalo si nominaci jistě zaslouží). ()
Galerie (53)
Zajímavosti (23)
- Do role Michaela Rezendese byl zvažován i Matt Damon, ale nakonec byl obsazen Mark Ruffalo. (hansel97)
- K aféře, kterou spustili novináři z Boston Globe, se v roce 2013 vůbec poprvé vyjádřil i bývalý papež Benedikt XVI. (Joseph Ratzinger), a to ve smyslu, že o ničem podobném nevěděl a v žádném případě zneužívání dětí nekryl. (Shadowland)
- Matt Caroll (Brian d'Arcy James) má v mnoha scénách na stole položený kelímek od Dunkin' Donuts s ikonkou programu odměn "DD Perks", který začal fungovat až v roce 2014, tedy třináct let po době, kdy se film odehrává. Na chipsech Doritos v kanceláři je zase logo, které se začalo používat až v roce 2013. (hansel97)
Reklama