Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (218)
Hrdě bych oprášil svůj pionýrský šátek a odříkal svůj slib ve prospěch srpu a kladiva, kdyby doba a režim idealizovaný Trumbem, měla fungovat tak ideálně. Na druhou stranu americký hon na čarodějnice, vše rudé a komoušské, nebyl vlivem doby a studené války, příliš demokratický a tak před podobnými proletáři dokážu jen smeknout. V té době hájit ideu levicového blahobytu, bylo jako dnes uprostřed Bagdádu hlásat na ulici ve jménu Ježíše krista. Naprosto precizně zahrané, herecky i filmařsky zvládnuté. Byl jsem až překvapený, že mne podobné téma dokáže takto zaujmout. Pokud by byl komunistický režim jen o touze podělit se se svačinou, tak by se nám tady těch posledních 50 let žilo opravdu skvěle. Film je dobrou volbou na kvalitní podívanou. ()
Povedený snímek z prostředí filmové branže. Upřímný, bez většího hurá je příběh Daltona Trumba natolik poutavý sám o sobě, že nepotřeboval nezbytně větší dramatizaci, než bylo nutné. Pamětihodných scén zde proto moc nenajdete. Přesto však budete vždy zvědaví, co se dalšího slavnému scenáristovi v jeho životě nepřihodí. Cranston je skvělý Trumbo. Zdůrazňuji "je", protože jeho vystupování skutečně věříte. Ve finále mu to sice na nějaká ocenění stačit pravděpodobně nebude - stejně jako film působí oproti konkurenci totiž až příliš „všedně“, ale své příznivce si zaručeně najde . ()
„Chcete o mně v novinách napsat, že jsem komouš? Lidi, co choděj na mý zasraný filmy, neuměj číst!“ Jak bych mohl nefandit hned od první minuty někomu, kdo napsal původní scénář k Prázdninám v Římě? Tím trochu narážím na fakt, že ti diváci, co viděli některé filmy dle Trumbova scénáře či prostě znají souvislosti a osobnosti, které jsou zde nějak použity, si projekci užijí (nej)více, ale na druhou stranu, snímek podle mě může (za)bavit úplně každého. Ostatně, nejde zde jen o scenáristy a kinematografii jako takovou, nýbrž hlavně o ty prasárny, co se v USA svého času děly a měly tak fatální dopad na životy mnoha lidí. Příběh mi přišel natočený bohužel docela rutinně, ale ani tento fakt nic nemění na nenudícím ději, závažnosti tématu, občasném humoru/vtipných narážkách a kvalitních hereckých výkonech (krom představitele Trumba jsem si nejvíc užíval Helen Mirren, která si svou megeru střihla s nevýslovnou chutí). Celkově hodnotím slušnými 4*. „Trumbo?“ - „Ano?“ - „Máš telefon.“ - „Kdo volá?“ – „Nějakej cvok. Tvrdí, že je Kirk Douglas.“ ()
Jak vidno, každý režim si točí své agitky, každý režim honí své údajné nepřátele, a je jedno, jestli je to komunismus, nebo americká a u nás tak obdivovaná demokracie (případně moderní me-too, blm, lbgtq apod. šílenství či liberální demokracie, která začíná mít hodně prvků totality). Tenhle film sice chce temnou a černou dobu amerických dějin uvést na určitou pravou míru, ale žel činí tak prostředky všech agitek - tedy pouze černými a bílými postavami, buď jsou lidi zlí, nebo hodní, nic mezi tím, a moudrý Trumbo tím moudře proplouvá, aby na závěr pronesl dojemnou řeč a zemřel konečně v klidu. Je to prostě klišé na klišé a děsně neživotné, i když ze začátku se zdálo, že alespoň uvidíme něco ze zákulisí Hollywoodu. Ale až na natáčení jedné scény postupuje film skokově: "zde je scénář a je dobrý!" - skok - Trumbo v kině kouká na svůj film a je spokojený. Spousta jiných, zbytečných a vatoidních scén pak ale dostává víc prostoru, jen aby to mělo ty povinné dvě hodiny uměleckého spektáklu pro porotce Oscarů. Oceňuji ale herecké výkony, i když herci nic moc charakterního neměli co hrát. ()
Historie filmu a historie poválečné Ameriky, která se dokonale proplétá v nekonečné spirále broušených dialogů a hereckého koncertu Bryana Cranstona. Trumbo je dokonalou sondou do let, kdy byl každý, kdo nešel s davem podezřelý s kolaborace s komunisty. Ale někdy se někteří lidé postavili na odpor, lidé, kteří v Holywoodu něco znamenali, kteří chtěli pouze a jen spravedlivé jednání bez ohledu na to, jakého politického přesvědčení jsou. Tohle všechno a ještě mnohem více si v sobě snímek Trumbo nese, přičemž já zůstávám v němém úžasu, jak moc povedený filmový koktejl z toho vznikl. Na závěr jen dodám, že mě vcelku překvapila "záporná" role Helen Mirren – tento typ rolí je u ní z mého úhlu pohledu velice neobvyklý. „Who the hell has the luxury of friends? I've got allies and enemies. There's no room for anything else.“ ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- Do role Daltona Trumba zvažovali Garyho Oldmana, ale tvůrci se nakonec rozhodli pro Bryana Cranstona. (hansel97)
- John Goodman si zahral tvorcu béčkových filmov už v snímke Matinee (1993). (ČSFD)
- Během filmu je zmíněn film Pojistka smrti (1944) a později také dva snímky, ke kterým scénář napsal samotný Dalton Trumbo, těmi jsou The Brave One (1956) a Exodus (1960). (hansel97)
Reklama