Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (217)
Trumbo je skvělá postava. Je chytrá, ironická a téměř nepředvídatelná a film stojí a padá s ní. Kdykoliv je na scéně je na co se dívat a první polovina filmu je takto silná právě díky ní. Ovšem: v druhé polovině - když už je divák dost nabažen dobré filmařiny, je třeba opět přistoupit na starou známou hollywoodskou řeč, protkat to scénami s rodinou a sentimententem s hudbou z Armageddonu, aby to bylo každému jasné: je to přece film o Hollywoodu, je třeba tam dát hollywoodské klišé. Nebo až příliš přeceňuji tvůrce? (Podle mne ano.) Vždy když taková scéna začala, skřipali mi zuby a snímek klesal a klesal do propasti, kterou si sám hloubil. Ani jedna z těchto scén nebyla pro děj podstatná, byly tam navíc, první polovina k nim vůbec netíhla a jedinou vazbu měly k sobě navzájem a to velmi lehkou (Aristotelský celek, ze kterého nelze nic odebrat a nelze k němu nic přidat film tedy jistě netvoří). Po pár dnech mi nezůstává v paměti ta první polovina, kdy se děj rozjížděl (tematicky je to pro mě taky nezajímavé, ale řekl jsem si budiž) a představovali se zajímavé postavy (karikující skutečné osoby), ale jen nějaký matmý obraz Daltona Trumba a pak ta kupa klišé, kterou do druhé poloviny někdo naházel vidlemi. Je to škoda. Třeba se jednou najde někdo odvážný, kdo to sestříhá na rozumnou úroveň. ()
Pokiaľ máte radi Johna Waynea, tak si tento film radšej nepustite a žite v "sladkej nevedomosti". Na obranu všetkých pro-aktivistov za zachovanie tradičných amerických hodnôt, ako kapitalizmus a individualizmus nutno poznamenať, že bola skrátka iná doba, začínajúca studená vojna a všetkým dosť z toho drbalo. Veľkú radosť nebudete mať ani z "Judáša" Robinsona. Pokiaľ máte radi Trumbove filmy, tak taktiež nebudete možno s jeho zápalom pre komunistické ideály úplne stotožnení, ale každopádne je tu vykreslený samozrejme ako kladná postava. Ide najmä o slobodu slova a tak neostáva nič iné, len s ním súhlasiť. Inak príťažlivosť snímky pramení najmä z toho, že ide o obrovský fan-service pre znalcov dobovej kinematografie, náhodný divák bude často mimo. ()
-4* docela zajímavý životopisný snímek o hollywoodském scénáristovi, který v době studené války se dostal za své názory na černou listinu a musel si vydobít své místo na slunci přes veškeré překážky. Určitě je poučný pro mladší generaci, která o těchto skutečnostech ani netuší. Výprava i herecké obsazení je slušné, tak nekazí výsledný dojem z filmu a nepůsobí zbytečně pateticky ani ho nekazí běžná klišé. Vybíraví diváci si k tomuto filmu už cestu najdou, tak není nutno doporučovat ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Druhá polovina mi přišla výrazně zábavnější než první, protože se tam vedle politiky víc řešilo i Trumbovo psaní (a rodinné problémy, které mě až tak nebraly) a jeho z nouze spojení s producenty béčkových filmů i návrat do první ligy s Kirkem Douglasem a Otto Premingerem přinesly několik vtipných momentů. Bryan Cranston očekávatelně výborný, Heddu Hopper v podání Helen Mirren člověk s potěšením nenávidí a překvapil a potěšil Louis C.K. ve výrazné vážné roli. Kolem a kolem solidní životopisné drama. ()
Jak vidno, každý režim si točí své agitky, každý režim honí své údajné nepřátele, a je jedno, jestli je to komunismus, nebo americká a u nás tak obdivovaná demokracie (případně moderní me-too, blm, lbgtq apod. šílenství či liberální demokracie, která začíná mít hodně prvků totality). Tenhle film sice chce temnou a černou dobu amerických dějin uvést na určitou pravou míru, ale žel činí tak prostředky všech agitek - tedy pouze černými a bílými postavami, buď jsou lidi zlí, nebo hodní, nic mezi tím, a moudrý Trumbo tím moudře proplouvá, aby na závěr pronesl dojemnou řeč a zemřel konečně v klidu. Je to prostě klišé na klišé a děsně neživotné, i když ze začátku se zdálo, že alespoň uvidíme něco ze zákulisí Hollywoodu. Ale až na natáčení jedné scény postupuje film skokově: "zde je scénář a je dobrý!" - skok - Trumbo v kině kouká na svůj film a je spokojený. Spousta jiných, zbytečných a vatoidních scén pak ale dostává víc prostoru, jen aby to mělo ty povinné dvě hodiny uměleckého spektáklu pro porotce Oscarů. Oceňuji ale herecké výkony, i když herci nic moc charakterního neměli co hrát. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- Kniha, která byla ve filmu zmíněna, že za ni Trumbo obdržel Národní knižní cenu za nejoriginálnější knihu, má název „Johnny si vzal pušku“. Napsal ji v roce 1938 a v roce 1971 byl podle ní natočen stejnojmenný film Johnny si vzal pušku, který on sám režíroval a byl spoluautorem scénáře. Tento film inspiroval v roce 1988 skupinu Metallica k napsání písně a k natočení videoklipu s názvem One (1989). (no2)
- Ve filmu jsou novináři velmi často vidět s mikrofony, které se začaly používat v 70. letech. Film se však odehrává na konci 40. let. (hansel97)
-
Ve filmu jsou vidět plakáty mnoha filmů. Těmi jsou například: The Leopard Man (1943), Johnny Doesn't Live Here Any More (1944), Bluebeard (1944), Třicet vteřin nad Tokiem (1944), Dillinger (1945), The Mask of Diijon (1946), Suspense (1946), Unknown Island (1948), Bad Men of Tombstone (1949), Arson, Inc. (1949), Gun Crazy (1950) a Carnival Story (1954).
(hansel97)
Reklama