Režie:
Jan E. SvatošScénář:
Jan E. SvatošKamera:
Romi StrakováHrají:
Martin E. Johnson (a.z.), Osa Johnson (a.z.), Jane Goodall, Hynek Chmelař (vypravěč), Igor Bareš (vypravěč), Zora Jandová (vypravěč) (více)Obsahy(1)
V pátek se seznámili, v neděli měli svatbu. Před hněvem rodičů museli utéci z domova, a tak se na líbánky vydali k lidožroutům. Přišli o iluze, o kameru a málem i o život. Tam, kde by se jiní vzdali, nasadili američtí filmaři Martin a Osa Johnsonovi své životy, aby odvyprávěli svědectví o mizející divočině. Celovečerní distribuční debut režiséra Jana Svatoše, jemuž předcházelo 10 let příprav a pátrání v archivech. Dokument odkrývá zcela zapomenutý příběh z éry počátků kinematografie a vypráví nejen o lásce na první pohled, ale i o odvaze, o předsudcích a o střetu umělecké svobody s Hollywoodem. Dílo Martina a Osy fascinovalo kdysi nejen širokou veřejnost, ale i osobnosti jako E. Hemingwaye, Ch. Chaplina nebo britskou královskou rodinu. Jejich příběh je autentickým otiskem doby, kdy samotné filmování v Africe bylo nebezpečnější než šelmy a malárie a kdy fotografovat znamenalo riskovat, v lepším případě neúspěch, v horším i svůj život. (Art Francesco)
(více)Videa (3)
Recenze (22)
Dobrodružný pár Johnsonových, kteří točili pro Hollywood, ale cestování je finančně vyčerpalo. "Cítím se bezpečněji v džugli, než v civilizaci" řekl on. Ale v džungli je po lidech druhý nejmilitantnější druh v přírodě mravenci válčící a zotročující se mezi sebou. V té době měla Afrika určitě dvacetkrát méně obyvatel než dnes. https://www.ceskatelevize.cz/porady/11281995298-archa-svetel-a-stinu/ ()
Velmi konzervativní dokument televizního formátu, který působí v dnešní době jako velké retro - zvlášť puštěný do kin, kde v kontrastu se stále "filmovějšími" dokumenty vypadá tahle delší Cestománie jako pěst na oku. A nevadilo by mi to samo o sobě, kdyby tvůrci aspoň nějak reagovali na to, že jde o film pro kina (ostatně je i propagovaný jako kino debut) a u tohoto formátu klidně zůstali, ale nějak ho vytunili. Zdaleka nejvíc se televizní přístup projevuje u práce se zvukem. To nesnesitelné předabování respondentů do češtiny si mohli (měli) odpustit - ta šílena devadesátková "dopoledne na Nově" atmosféra v dabingu posouvá výsledek o stupeň níž. ()
Opravdu úžasný dokument. Záběry africké přírody i domorodců ze 20. a 30. let naprosto unikátní. Životní příběh manželů Johnsonových je jedinečný. Dokument je zdrojem spousty informací, ale zároveň i mnoha emocí. Pobaví i rozesmutní. Musela to být velmi mravenčí dlouholetá práce. Klobouk dolů a přeji tvůrcům s tímto snímkem samé úspěchy. ()
Velmi dobrý dokument o pro mě neznámé americké dvojici cestovatelů, kteří se nezalekli ničeho a začali objevovat a filmovat Afriku. Jejich příběh byl vskutku pozoruhodný a jsem rád, že jej pro nás Jan Svatoš objevil. Klobouk dolů i před jeho snahou, muselo to dát obrovské množství práce. Přesto ve mně vyvolává i nepříjemné otázky, zda někdy není lepší při podobných cestách raději nezasahovat do místní přírody, tradic a kultur. Vidět tancovat Pygmeje na jazz a létat v letadle, mně přijde spíš smutné. Z dokumentu pro mě vystupuje zajímavý posun v myšlení za těch zhruba devadesát let. Oni chtěli přírodu v Africe zachytit pomocí fotek a filmů, než ji naše civilizace zničí. Už tehdy jim vadily masivní lovy afrických zvířat. Vůbec je ale nenapadaly možnosti ochrany. V dnešní době to rozhodně není ideální, ale naštěstí jsme se jako civilizace posunuli alespoň v tom, že se pokoušíme ohroženou přírodu a zvířata ne jen nafilmovat, ale také ochránit a nechat bez zasahování ve volné přírodě. ()
Spočiatku trochu omáčky, ale s prvou cestou do Južného Pacifiku cez Austráliu dokument nadobudol ten formát, aký som očakával. Veľmi pútavé zdokumentovanie života dokumentaristov Martina a Osy Johnsonových. Priekopníkov filmovania v Afrike, ktorí tomu obetovali celý svoj život, a vytvorili množstvo filmov, ktoré nám dnes môžu priblížiť, aké to bolo, a porovnať so súčasnosťou. Boli úplne prví, ktorí svojimi filmami priniesli Afriku až do kín, hollywoodskych filmov a zbúrali množstvo mýtov. Môžeme v nich ale vidieť aj tú dnes už nepochopiteľnú vec, s akou samozrejmosťou sa zabíjali nosorožce, levy a slony. Škoda toho tragického konca ich práce aj života. Dokument je českého pôvodu, čo je malým prekvapením, ale národ Zikmunda a Hanzelky sa asi nezaprie. –––– V Austrálii s námi úřady odmítli uzavřít životní pojištění. Prý se není možné pojistit proti sežrání lidožrouty. ()
Galerie (9)
Photo © Art Francesco
![Archa světel a stínů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/290/162290510_d8e139.jpg)
Reklama