Režie:
John GuillerminScénář:
Anthony ShafferKamera:
Jack CardiffHudba:
Nino RotaHrají:
Peter Ustinov, Jane Birkin, Lois Chiles, Bette Davis, Mia Farrow, Jon Finch, Olivia Hussey, I.S. Johar, George Kennedy, Angela Lansbury, Simon MacCorkindale (více)Obsahy(1)
Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (228)
Již dříve jsem viděl Smrt na Nilu s Davidem Suchetem v hlavní roli, a proto jsem se i možná trochu ochudil o postupné řešení zápletky a závěrečné rozuzlení, ale i tak jsem se nakonec v rámci porovnání rozhodl, že film zhlédnu. Příběhově a herecky mi to příjde srovnatelné s novější verzí, tudíž dávám stejné hodnocení. Moc se mi líbilo, že zločin byl situován na loď, díky čemuž se zdálo vše ještě více tísnivé a dramatické. Zkrátka velmi povedená detektivka, která těží z hereckých výkonů a ze samotného námětu. ()
Nejsem velký fanoušek Poirota. Ale Smrt na Nilu miluju. Verzi se Suchetem jsem viděla dvakrát a líbila se mi i PC hra. Oproti té novější verzi je toto herecké obsazení hvězdnější. Ať už je to sarkastická Maggie Smith, věčně opilá Angela Lansbury (Jessica prostě nestárne) nebo Mia Farrow coby zamilovaná Jacqueline. V roli Poirota mám radši Davida Sucheta, ale ani tenhle nebyl špatný. Prostě ve srovnání s novější verzí, to u mě vyhrává Smrt na Nilu z roku 1973. ()
Pro mě příliš dlouhé a oproti předloze bylo ve scénáři provedeno hodně úprav, takže vše mně vše nakonec (navzdory 3 vraždám) vyznělo jaksi příliš romanticky... Vypuštěná jedna část příběhu, redukce postav... Novější, televizní zpracování s Davidem Suchetem, jež sice nemělo tak úchvatné exteriéry, se líbilo mi o dost více, a nejen kvůli hlavnímu představiteli (Ustinov, kterého jinak mám moc ráda, ale jak už píše i Faidra, příliš popisu Poirota nedodpovídá) ale také kvůli pragmatičtějšímu závěru. ()
Pred pár dňami som písal komentár k Vražde v Orient-Exprese a ani nemám chuť vymýšľať ďalší k Smrti na Níle. Asi by som napísal to isté. Predloha, ktorú som v mladosti rád čítal, rovnako široká paleta skvelých hercov a výsledný dojem rovnako naftalínový. Takže rozdiel vidím iba v tom, že tam to bol vlak a tu propeler, s ktorým sa mi spájajú spomienky z detstva na výlety po Dunaji do Petržalky. ()
Okrem faktu, že vraždenie na Níle je páchateľmi neskonale komplikovane naplánované, z čoho plynie, že je nepravdepodobné v ňom uspieť či jeho vinníkov napokon odhaliť, ide o takmer dokonalú konverzačnú detektívku, kde sa stretáva hádam toľko kultúr, nátur, zvykov a prízvukov, koľko je na palube pasažierov. Medzi nimi nájdeme krásne ženy, noblesné staršie paničky, uhladených gentlemanov, aj rebela či podvodníka. Ale keď Poirot začne nahlas dedukovať možnosti totožnosti páchateľa, jediné svedomie na prvý pohľad neostane čisté. Kto je teda vrah, to odhalí až jeho klasický záverečný monológ, na ktorý sa oplatí počkať. Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň s krimi/thrillerom sedemdesiatych rokov). ()
Galerie (104)
Zajímavosti (31)
- Roli Lynnet Doyle odmítla Cybill Shepherd. (Kulmon)
- Na lodi neměl nikdo z herců vlastní šatnu. Dokonce i Bette Davis, Maggie Smith a Angela Lansbury sdíleli jednu společně. (Kulmon)
- Guillermin o Ustinovom Poirotovi: „Poirot vie byť chladná ryba, ale tu sme ho urobili humanistickejším a vrúcnejším, zaujíma sa napríklad o mladých ľudí. Peter Ustinov presne toto dokázal stvárniť." (Arsenal83)
Reklama