Reklama

Reklama

Zmenšování

  • USA Downsizing (více)
Trailer 2

Proces zvaný celulární miniaturizace vyvinuli norští vědci jako jeden z léků na hrozící přelidnění planety. Malí lidé míň snědí a zaberou míň místa, to dá rozum. A aby do tohoto programu vstupovali lidé houfně a s nadšením, provázejí ho gigantické ekonomické výhody a trvalý pobyt v mini-milionářském ráji Leisureland. Vidina zbohatnutí do programu přivede i Paula Safranka (Matt Damon) a jeho ženu Audrey (Kristen Wiig). Bezdětní čtyřicátníci s nudnou prací a neútulným bytem stejně nevidí lepší životní perspektivu. Po absolvování vstupního pohovoru následuje nutná úprava (všechen tělesný porost a plomby musí pryč) a pak už narkóza a samotná miniaturizace. Když se deseticentimetrový Paul probudí „na druhé straně“, dozví se, že Audrey nakonec vycouvala. Bohatého, ale opuštěného Paula naštěstí nenechají dlouho truchlit jeho noví „přátelé“, srbský playboy Dušan (Christoph Waltz) a jednonohá vietnamská disidentka (Hong Chau). S nimi toho prožije během pár týdnů víc než za celý svůj dosavadní život a uvědomí si, že i v malém světě lze prožít velké věci. (Cinemart)

(více)

Videa (15)

Trailer 2

Recenze (490)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jeden z najambicióznejších mainstreamových filmov posledných rokov, ktorý je mainstreamový snáď len v prvej hodine, dokým nenavštívi Damon nečakanú časť nového sveta. Osobne ma ale práve prvá sci-fi hodina bavila viac, ako satira bola vynikajúca a vôbec nevadilo, že presne vieme, čo Payne kritizuje a zároveň z čoho si aj robí srandu. V druhej polovici som mal problém skôr s celkovou zmenou atmosféry a rozuzlenie je už ako z nórskeho filmu nakrúcaného nejakým miestnym fanúšikom dadaizmu. Čo nie je nutne výčitka, možno dokonca aj odporúčanie. Len osobne by mi film asi viac sadol ako celok, ak by si udržal konzistentne feeling a atmosféru prvej sci-fi hodiny. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Nezmenšuj se potenciálně zajímavá látko, koukej (vy)růst. A ne, nápad se pořád zmenšoval a zmenšoval, až se stal docela nepatrným trpaslíčkem. Po zajímavé úvodní půlhodince se z filmu stal roztahaný útvar, vykazující nestabilní dramaturgii, režijní neschopnost a synonymum pro nudnou podívanou. Stalo se tak přesně po zmenšovací proceduře, kterou absolvoval maník s podezřele česky znějícím jménem - Paul Safranek. No jo, film vyházel za třicet minut dokonce i svoje nejpůsobivější trikové sekvence. Takže po dalších zbývajících(!) hrozivých 90 minut nejen tápal, jak dál pokračovat, i triků značně ubylo, takže neberte to jako chybu filmu, ale zbytek filmu mně fakt Matt Damon a spol. nepřipadal, že měří jen 10 cm. Byli to normální lidé pohybující se v normálních kulisách. Tudíž sekvenci s trpaslíky/staviteli z Ať žijí duchové, kde si trikaři v plenkách dovedně vyhráli s perspektivou, stále řadím nad jakýkoliv trikový vjem z tohoto filmu. Téma se úplně rozplizlo na břečku. Režisér absolutně v koncích tahal z rektu Aťky Janouškové eso v podobě Christoph Waltze, no jo, jenže k čemu zde vlastně posloužil? Chlap, co miluje mejdany, přátelí se s démonickým Udo Kierem a nechává si po bujarém mejdle uklízet kvartýr. Jasně, má i obchodní kontakty, zajedeme i do Norska, kde se zmenšování zrodilo. Ty vole, tahle sekvence je vůbec nejhorší. Jen to filmu přidalo nadpočetné minuty. Co závěr? Asi ztratili scénář, závěr je mimořádně úchvatně nevydařený. Film disponuje zajímavou eko myšlenkou. Jenže v průběhu je zmenšený svět představován liknavou formou, mně bylo kupříkladu vzhledem k nezajímavému průběhu úplně fuk to, jaké nové ekonomické možnosti skýtal trpasličí život. Damon byl celkem gut volba, jenže pak mu tam hodili beznohou hočiminku, na kterou herecky nestačil. Zbytek filmu držela málo známá herecká akvizice Honch Chau coby vietnamská disidentka, kterou zmenšili za trest. Z většiny nápadů se vůbec nic nevytěžilo. A to nebyly jen tak ledajaké nápady, byly to originální idee. Dost dobře si nedovedu představit jít na tenhle film do kina, to muselo být hrozně úmorné. Vždyť to nemá žádný pořádný děj. Pravda, Alexander Payne nikdy netočil zajímavé filmy, tentokrát to ale mohl kreativně prubnout. Nestalo se. Chválím tedy nekomerční pojetí, skvělý úvod filmu, který navnadil, a také několik experimentálních poloh snímku, které provázejí příjemné emoční výlevy. To jsou ale jen zcela zanedbatelné faktory, které nepokryjí celkovou nefunkčnost, nezajímavost a neskutečnou zdlouhavost ambiciozně vyhlížejícího filmu. 3/10 ()

Reklama

Ant 

všechny recenze uživatele

Skvělý nápad, slušná první půlka a promrhaná šance v druhé. Payne se totiž snažll pokrýt tolik času a témat, že by to vystačilo na tři řady seriálu a právě to filmu podráží nohy. Výsledná romance je tak nezajímavá a uspěchaná, nemluvě o zvratu na konci, který je vyloženě extrémní a snaží se dojít ke stejnému závěru, k jakému by efektivněji došli v rámci komornějšího dramatu. Je to škoda, protože celá logistika změnšování a důvody lidí k němu byly neskutečně zábavné a v rukou jiného scénáristy by celý výsledek mohl být mnohem lepší. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Kdyby se mě ještě před rokem někdo zeptal na herce který poslední dobou hraje v perfektních filmech řekl bych jméno Matt Damon. Tento rok se to ale zlomilo. Suburbicon bylo průměrné bůh ví co které pořád vedl především Damon a tudíž se od Zmenšování čekalo přece jenom víc. Už kvůli námětu a zápletce která přece nemůže zklamat a která přece dokáže naplnit potenciál a očekávání. No a ono se to úplně nestalo... pokud trailery slibovali zábavnou jízdu tak se jí nakonec nedočkáme. V první hodince ten humor ještě jaksi je ale postupem času přestává fungovat a poté už není vůbec. A po hodině se ten zmenšovací svět dostane úplně do pozadí a řeší se spíše love story mezi Damonovým šafránkem a beznohou vietnamkou. Což je škoda, protože na tom filmu je nejzajímavější ten malý svět. Myšlenka toho filmu očividně je, že nikdy není pozdě na změnu. Ale Alexander Payne za režijním pultem jako by vlastně nevěděl co chce natočit. Satyru, komedii či romantickou love story. A divák z toho začne být po chvíli zmatený a z průměru to nevyřadí ani vždy perfektní Christoph Waltz. Herecká skvádra a pravidla světa za silnou 4 z 5, celek za 3 z 5. Mohlo to být lepší a je škoda, že nebylo. Ještě před rokem bych to totiž klidně dal do TOP 15 nejočekávanějších filmů roku. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Zmenšování se nedá upřít řada výborných filmařských myšlenek a postupů, které z něj činí i v dnešní době snímek zajímavý a originální. Hlavním vyprávěcím koridorem je zpočátku právě motiv zmenšování lidstva za účelem záchrany skomírající matičky Země, přičemž se dramatizuje především samotný proces radikálního tělesného smrsknutí a pozornost je vedena směrem k aklimatizaci hrdinů ve světě budoucnosti, který je obyvatelům "minulosti" líčen jako neuvěřitelný dobrodružný zážitek. Po předpokládaném klíčovém twistu se však Payne vzepře veškerým očekáváním a vystaví alternativní svět, který na malém prostoru v podstatě duplikuje ten reálný i s jeho společenskými neduhy, a namísto dobrodružství a objevování neznámého se soustředí na rozšiřování poznání hlavního hrdiny, jež se stává hlavní doménou vyprávění. Rozdíl mezi velkým a malým světem postupně zaniká a k prolnutí dochází v závěrečné norské části, kdy se propojí také smýšlení toho obrovského, chudobou sužovaného světa, zastoupeného svědomitou a humánní Vietnamkou, a prostopášného playboye Dušana, zastupujícího ten malý, malinkatý kousek světa, v němž je všeho dostatek. Downsizing je rozhodně svérázná výpověď o stavu současné společnosti, na níž je těžké určit, z jakého úhlu je vlastně ozvláštňující - jestli jako futuristická sci-fi s prvky sociální tragikomedie, nebo jako úsměvné drama o lidech, které malé a velké sociální či ekonomické rozdíly znázorňuje důvtipnou formou science fiction. A přestože mi závěr přišel myšlenkově křečovitý a celkový potenciál duality fikčního světa utopený pod nerozhodností, jak onu dualitu co nejlépe vystihnout (jestli skrze postavy nebo skrze prostředí), bavil jsem se i navzdory přepálené délce dost slušně. Čtvrtou hvězdu přihodím také za to, že je to tady jako tradičně solidně podhodnocené dílko... 70% ()

Galerie (41)

Zajímavosti (11)

  • Scéna, při které se Paul Safranek (Matt Damon) kochá pohledem na naplňování džbánu z Absolut Vodky, byla z filmu vystřižena. (SLOTH)
  • Když Ngoc Lan Tran (Hong Chau) ke konci filmu řekne, že Američané znají devět způsobů „šukání“, vyjmenuje jich pak jenom osm (z lásky, z nenávisti, jen pro sex, na rozchod, usmíření, v opilosti, z kamarádství a z lítosti). (thomasnikrs)

Reklama

Reklama