Režie:
Sean EllisKamera:
Sean EllisHrají:
Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Sam Keeley, Jan Budař, Ondřej Malý, Mish Boyko (více)Obsahy(2)
Snímek Anthropoid vychází z výjimečného skutečného příběhu vojenské operace za druhé světové války, jejímž cílem byl atentát na obergruppenführera SS Reinharda Heydricha. Heydrich byl po Hitlerovi a Himmlerovi třetím nejvýznamnějším mužem Třetí říše, hlavním strůjcem Konečného řešení a vůdcem nacistických okupačních sil v Československu. Vražedná a brutální vláda tohoto muže, přezdívaného "pražský řezník", přiměla spojenecké síly v Londýně k naplánování přísně tajné mise s kódovým označením Operace Anthropoid, která se měla navždy zapsat do historie... Film sleduje osudy dvou vojáků českého zahraničního odboje, Josefa Gabčíka (Cillian Murphy) a Jana Kubiše (Jamie Dornan), kteří provedou v prosinci 1941 výsadek do své okupované vlasti. Vybaveni jen omezeným množstvím informací a minimální výstrojí musejí v nacisty okupovaném a uzavřeném městě přijít na způsob, jak spáchat atentát na Heydricha, muže, kterého řada lidí vnímala jako Hitlerova přirozeného pokračovatele a nástupce. (Falcon)
(více)Videa (11)
Recenze (1 025)
Velice věrně zachycené, upravené jen pro potřeby vyprávění, aby se umocnil dojem a objasnilo jednání postav. Celé to mělo atmosféru, včetně skvělého zabarveného obrazu a hereckého obsazení. Velmi mne potěšilo, že se natáčelo často i na reálných místech - v místě atentátu (v Libni) to vypadá již zcela jinak a místo bylo nahrazeno křižovatkou u Bílkovy vily (blízko Chotkových sadů). To, že Čechoslováci mluví anglicky (s českým přízvukem) je zcela pochopitelné, neboť film s titulky by se těžko prodával - tvůrci pro mne vše vykompenzovali tím, že obsadili mnoho českých herců a to i do dosti výrazných rolí. Jedině co mne mrzelo a přišlo mi zbytečné je, že v 2/3 filmu je ve dvou - téměř na sebe navazujících záběrech - jasně vidět na domě připevněná reklama- (novodobové) logo Pilsner Urguell a po chvíli dokonce na Gambrinus. V dnešní době mi nepříjde tak složité, aby to bylo digitálně odstraněno - stejně jako mohla zmizet socha T.G.Masaryka na Hradčanech.... ale v rámci celku jsou to opravdu zbytečnosti a malichernosti. Je to poctivá práce a velice povedené dílo. V neposlední řadě kamera (samotného režiséra) je naprosto skvělá (čemuž pomáhá i povedený střih), vždy se drží jen polocelky, aby zůstala atmosféra a často těkavá a neklidná kamera zůstáva stále sledovatelná a jasně pochopitelná situace. Ve výsledku i takové "Hollywoodské" zpracování závěru, kdy se Gabčíkovi zjevuje jeho milá mi nepříjde "mimo mísu" a zapadá do srozumitelného zpracování daného tématu. Já jsem velmi spokojen a pro mě nej zpracování tohoto silného příběhu. ()
U příležitosti dne válečných veteránů píšu tento komentář. Trochu mě k němu a návštěvě kina za účelem zhlednutí Anthropoidu vyprovokoval text redaktora Reflexu p. Tesaře (snad si jméno pamatuji dobře). Prý Češi si neváží parašutistů a málo na něj chodí. Nicméně i příběh velkých hrdinů i sebelepší téma může mít hrozné zpracovaní. Naštěstí to není případ tohoto filmu. I když se tu nabízí srovnaní s Atentátem (ano, zde nejsem originální) a ten i přes své chyby a staří je stálé o něco lepší. Ovšem některými částmi jakoby Anthropoid Atentátu vzdává hold. Setkal jsem se i názorem, že je to hrozně předvídatelné (co by někteří diváci za překvapení chtěli). Trochu mě mrzely chyby v úvodních a závěrečných titulkách. Pane Tesaři chodit na některé filmy může být dobrým krůčkem k vlastenectví a hrdostí, ale docela malým a možná zbytečných krůčkem. A to píšu s ohledem na den válečných veteránů a ne na přemrštěný nacionalismus. ()
Americký režisér Sean Allis se pustil do (podle svých slov srdcového projektu) režie filmu který pojednává o důležité událostí pro České a Slovenské obyvatele. Problém je, že Anthropoid vůbec nevypadá jako srdcový projekt. Je na něm vidět práce, je na něm vidět snaha, herci jsou fajn ale v podstatě to není nic speciálního. V celém filmu se mluví anglicky. Což by nevadilo. Ale když herci mluví anglicky a potom pronesou české slovo zní to hrozně rušivě. A hodně podivné je i přidání lásky do tohohle filmu. Přitom podle historie se Kubiš a Gabčik měli schovávat a žádné vztahy nenavazovat. První půlka tedy hraje na průměrnou štafetu. Ihned jak se ale odehraje atentát na Heydricha se z filmu stane to pozlátko které Ellis sliboval. a poslední scéna je tak emoční je jak by závěr filmu měl být. Pro někoho kdo událostí nezná to mohlo být super. Ale protoho kdo ví jestli se atentát povedl nebo ne, jestli atentátníci přežili nebo ne to není takové napjetí. Kubiš a Gabžik se ale jinak dočkali filmu který je fajn pocta jejich památce (Když si odečtu tak trochu podivnou první půlku) ()
Režisérov nedávny film Metro Manilla na mňa silno zapôsobil a po zistení, že chystá Anthropoid som veril, že to dotiahne ďalej ako na priemerný film. Je vidno, že si dal záležať i poradiť, všetko pôsobí max. reálne, atmosféra doby, exteriéry aj interiéry pôsobia veľmi hodnoverne. Nenechal som sa rozladiť toľko kritizovaným českým prízvukom v angličtine, mne to veľmi nevadilo a nebol som ani znechutený pri pohľade na J. Dornana, ktorý sa mnohým sprotivil pri nedávnom "hite" 50 odtieňov sivej. Trochu ma zamrzelo, že film začína zoskokom, chcelo to o niečo širší pohľad, nejaký úvod do akcie, zoznámenie, výcvik, výber chlapov na akciu..., ale zobral som to tak ako to je. Český holky zapadli výborne, hlavne Mihulová, Aňu už veľmi nemusím, rovnako O. Malý v roli gestapáka- super. Prvá pokojnejšia polovica ma zaujala a z dvojice Dornan - Murphy to lepšie sadlo Murphymu v roli Gabčíka. Tesne pred atentátom sa napätie pomaly zvyšuje a po ňom je to skvelá adrenalínová jazda a fantasticky vygradovaný záver. Vadil mi ten 2-sekundový záver na Aňu v závere, ale inak super. Veľká škoda, že film nie je dlhší o nejakých 20-30 minút Prijal by som zopár záberov na Heydrichov pohreb, osud Čurdu "po" , nejaké zábery na vynášanie mŕtvych z krypty, širší pohľad na život v protektoráte, gestapo...Dostávame prevažne pohľad na dvojicu Gabčík -Kubiš, čo je super, ale neboli sami. Napriek tomu veľká spokojnosť a film, ktorý konečne priniesol vážnosť a hrdosť pri spomienke na dvojicu Gabčík-Kubiš aj bežným ľuďom, nielen vojnovým nadšencom a historikom. 80%. ()
„Zbabělci umírají často ještě před smrtí, hrdinové okusí smrt jen jednou.“ Taky bych uměl od psacího stolu dělat machra, Williame.. Atentát od Sequense plnil funkci rekonstrukce o poznání autentičtěji, a i když je to nepříliš oprávněná výtka, kvůli původnímu znění mi to připadalo, jako by dva britští parašutisté seskočili u Prahy, aby si nabrnkli anglicky mluvící Češky a milostná linka pak mohla být poněkud křečovitě zakomponována do příběhu. Od Ellise mi chyběl nějaký podstatnější autorský vklad i hlubší zaměření na kontext operace a jednání postav. Pokud se jedná o psychologickou rovinu tíhy okupační deky před a po polechtání Heydrichovy sleziny, má nepoměrně navrch zase Krejčíkův Vyšší princip, o tom snad netřeba debatovat. Škoda, že Efialta Čurdu v 47´ oběsili, lidé jeho formátu by měli žít věčně.. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (62)
- Místo, kde Gabčík (Cillian Murphy) fotí Lenku (Anna Geislerová), je tramvajový vratný trojúhelník Zvonařka, poslední tramvajová konečná svého druhu v Praze. Lokaci americkým filmařům doporučil David Ondříček, jenž se podílel na produkci Anthropoidu a sám zde například točil scény k vlastním filmům Ve stínu (2012) a Samotáři (2000). Na Zvonařku byla situována i kancelář Leeevně.cz ze sitcomu Marta a Věra (od r. 2014). (Šéfik)
- V čase 1:02:02 je vidět za Gabčíkem (Cillian Murphy) dnešní pouliční lampa, která v té době neexistovala. (rybicka11)
Reklama