Režie:
Viktor PolesnýScénář:
Václav ŠašekKamera:
David PloyharHudba:
Zdenek MertaHrají:
Jaroslav Plesl, Karel Heřmánek ml., Karel Roden, Gabriela Míčová, František Němec, Jan Kačer, Petr Štěpánek, Jiří Plachý ml., Ondřej Kavan, Luboš Veselý (více)Obsahy(1)
Zločin v Polné je vzrušující drama jedné detektivní historie. V roce 1899 na Bílou sobotu byla na cestě mezi obcemi Věžničkou a městečkem Polnou nalezena mrtvá dívka, švadlenka Anežka Hrůzová. Bylo jí devatenáct let. Na hrdle měla řeznou ránu a nejspíš vykrvácela. Sexuálního násilí se vrah nedopustil. Místním lékařům se zdálo, že sražené krve na místě činu není dost, a na otázku, kde je „chybějící" krev, se hned našla pohotová dopověď: Židé ji přidali o Velikonocích do macesů. K dispozici byl náhodou i potenciální vrah: přidrzlý a nepříliš chytrý mladík Leopold Hilsner, šnorer, tulák a žebrák... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Pro mne zklamání poté, co jsem četl převážně kladná hodnocení filmu. Především proto, že je to opět krajně zjednodušené pojetí tendenční pro-židovské, pro-hilsnerovské, které příběh staví tak, aby (pro blbého diváka) od začátku jednoznačně obhajoval židovského šnorera Hilsnera. Z hlediska umělecké kvality mi tu chybí nástin prostředí malého, ale sebevědomého českého města poblíž německé Jihlavy, v němž se nachází poměrně velká židovská čtvrt. Chybí mi tu polenské ghetto se synagogou, náčrt mentality převážně katolického obyvatelstva Polné (ti jsou tu ukázáni jako pověrčiví a ziskuchtiví burani) a náčrt povahy židovského světa. Hilsner zde není prezentován popravdě jako drzý prolhaný lotr, ale eufemicky jako jednodušší člověk, kterému je jenom ubližováno. Víme přece, že u soudu hodně lhal, což napomáhalo k jeho odsouzení. Jinak, tímto netvrdím, že Anežku zavraždil Hilsner. Ono se to neví dodnes. Ale vadí mi to, že se našim předkům tak kálí na hlavu, a to v českém filmu. Vadí mi primitivní černobílé zjednodušení, kterého se tu autoři filmu dopustili. Herecké výkony nepovažuji nikterak za oslnivé, zejména u venkovských (maloměstských) postav. Viz též rovněž tendenční dokumenty http://www.csfd.cz/film/385902-pripad-leopolda-hilsnera/komentare/ a http://www.csfd.cz/film/357374-smrt-anezky-hruzove/prehled/. Ti, co jsou dnes "nad věcí" a odsuzují naše "fanatické" předky, budou první, kdo odsoudí nějakého toho imigranta z údajného zločinu, jenom proto, že je jiný. Židovské rituální vraždy jsou známy z více míst Evropy, ale všechny jsou dnes židovskými historiky popírány a za "pověrčivost" jsou peskováni křestané. Prostě tento Polesného film řadím mezi filmy dobově podmíněné, tendenční; až příliš manipulujících s divákem, a tipuji, že s odstupem času se jeho hodnocení bude hodně měnit... Dobré postřehy má v recenzi např. Martin Svoboda http://magazin.aktualne.cz/televize/recenze-zlocin-v-polne-prinasi-chvalyhodne-tema-mene-chvalyh/r~2d8ea3c6c80c11e59e52002590604f2e/ Výstižný titulek: hystericky anti-hysterické! A ještě toto stojí za přečtení: https://makrofagblog.wordpress.com/2016/02/08/film-zlocin-v-polne-dil-druhy-labyrint-lzi/ ()
Když se po rozpačitých úvodních minutách rozběhlo první soudní přelíčení, už jsem neodtrhla oči od obrazovky a nevěřila tomu, že se jedná pouze o televizní film. Kam se hrabe Renčova vysokorozpočtová komedie (ano, s úplně jinou tematikou, ale musela jsem si trochu rýpnout), tady na vás dýchne atmosféra přelomu století, tady herci skutečně hrají. Heřmánek junior konečně ukazuje, že zdědil ty správné geny, Plesl s Rodenem nemají chybu. Nejsem historik, takže mi docela vyrazily dech i závěrečné dodatkové titulky (Baxa primátorem, pfff). Na českou produkci velmi kvalitní záležitost, které k dokonalosti chybí snad jenom přívětivější stopáž. ()
Že se v televizi v posledních letech najdou mnohem lepší filmy než v kinech, je známá věc. Hlavně České televize - vřelý dík za to. I proto (nejen pro skvělý zpravodajství) má smysl platit poplatky a i proto jsem hrdej, že tuhle televizi máme. V kinech jsou extra mainstreamové blbiny, očekávající mizivou inteligenci průměrných diváků. A jak naznačuje tento film, oprávněně, protože inteligence průměrných Čechů je opravdu mizivá. V tom je dopad Zločinu v Polné nejsilnější - paralely se současností jsou mrazivé. Ať už co se týká zmanipulovatelnosti politiky (jak jinak by Zeman, Babiš nebo Okamura mohli mít tolik hlasů, kdyby nepodchytili přízemní pudy méně intelektuálně zdatných - jichž je většina), nebo kolik lidí dodnes věří "židovskému spiknutí" a "židovským rituálním vraždám". I se to lze dočíst tady ve vážně míněných komentářích. Fascinující. Proto jsou takové filmy, jako je tento, důležité. Zločin v Polné možná není bez chyb, ale superlativy převažují. Od herecké stránky filmu - Roden, Plesl, šokoval mě mladej Heřmánek, jak senzačně vystřihl jednoduššího Hilsnera - přes důraz na dobovou řeč a kostýmy po třeba chytrý nápad proložit to dobovými antisemitskými odrhovačkami. Jistě, je to televizní film, což se odráží na rozpočtu a exteriérových scénách, ale s tím se počítá - je to přece televizní film. Kvalitativně nějakých 80 procent, za společenský význam přidávám pátou hvězdu. PS: Jsem rád, že mi zdejší komentáře prozradily, že největší kokot zdejších stránek není Psychor, ale dement Kingik. ()
Fascinuje mě, jak uživatel xxmartinxx zde zjistil, že diváci ČT jsou hloupí. O to víc hloupí, když se jim líbí tenhle film. A za diváky se mimochodem považuji i já a já tímto děkuji tvůrcům, že tento, i když televizní, film, natočili tak perfektně. Uživateli xxmartinxx pro změnu děkuji za zaškatulkování. Alespoň vím, jak na tom jsem. K samotnému příběhu dodám s radostí to, že herci neměli vysloveně chybu a i když se jedná v podstatě o soudní drama, zvládli ho odehrát tak nápaditě, že jsem se u něj nedokázal nudit od začátku až do konce. Mladej Heřmánek, Plesl a Roden zde předvedli, že i dobový televizní film dokáže být lepší, než kdejaký český film směřující do kin a v koprodukci Primy nebo Novy. Gratuluji a děkuji. Je vidět, že televize pro hloupé chytře dokáže podpořit nejeden dobrý nápad, což je, podle mě, docela pozitivní. ()
Přemýšlivé televizní drama, které dokázalo z "poučení se minulostí" (zdravím Mirku Spáčilovou) vytřískat paralely se současností, že je to až nepříjemné. Václav Šašek vzpomenul na své nejlepší kusy a pro Karla Heřmánka je doufám Ordinace jen odrazovým můstkem, fakt má na víc. Téměř ideální dílo pro médium veřejné služby, takhle nějak si představuju, že by historie v ČT měla vypadat. 90%. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (11)
- Přestože se většina filmu odehrává v Polné, nenatočila se tam ani jedna scéna. (SimpanzJi)
- Karel Roden si v krátké době zahrál jak Tomáše Garrigua Masaryka v Zločinu v Polné a i jeho syna Jana Masaryka ve filmu Masaryk (2016). (Cheeter)
- Hilsneriádu poprvé zfilmoval režisér Franz Köhler v roce 1919. Jednalo se o celovečerní film Der Fall Hilsner - Případ Hilsner, v hlavní roli se zde objevil sám Hilsner. (MTHRFCKR)
Reklama