Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Bavil jsem se, i když jinak, než tvůrci filmu zamýšleli. 1) "Kvalitní příběh", "inteligentní scifi", "chytrý scénář" - zdá se mi, že jsem sledoval jiný film, než moji kolegové komentátoři. Vize počítači řízeného postapokalyptického světa, kde lidé již dávno na skutečný svět mimo vlastní kolonii zapomněli, je dostatečně nosná, aby mohla být základem kvalitního příběhu. Určitě by mi nevadilo, že stejný námět jsem četl snad v desítkách scifi povídek, kdyby jeho zpracování bylo kvalitní. Ale ten scénář - jedna nelogičnost na druhé (např. organizace útěkářů), primitivní dialogy psané jakoby pro nějakou telenovelu, zcela nepřesvědčivé prokreslení postav (např. Loganův parťák u sandmenů). Dadaistická postava osamělého starce (Ustinov) s dlouhými promluvami o kočkách pak už byla jen třešinkou na surrealistickém dortu._____ 2) Rovněž příšerná melodramatická hudba, kostýmy jako ze scifi z 30. let, bezbarvé herecké výkony a spousta dalších detailů zařazuje tento béčkový (ke konci snad až céčkový) produkt někam do historických archívů masochistických znalců sci fi. A místo Michaela Yorka (kterého mám jinak velmi rád) tam klidně mohl stát Jiří Krampol._____ 3) A přesto - světe, div se - jsem se nenudil. Obraz po obrazu jsem koukal jako vrána, co dalšího uvidím... a po pravdě musím říci, že mě tvůrci nezklamali. Naivní absurdita všech složek snímku si udržela mou pozornost až do konce. Asi to nebude to, co tvůrci chtěli. Ale přesto mohu film doporučit těm, kteří hledají vskutku nevšední filmové zážitky. ()
Bohužel to není úžasné, ale pouze průměrné sci-fi, které "prý" není příliš věrné předloze a nevyužívá jí, jak by mohlo. Snímek má několik kladů mezi které rozhodně patří Michael York a perfektně vytvořeným světem (už chápu, kde se inspiroval Michael Bay při vymýšlení svého Ostrova... hodně inspiroval:). Michael Anderson se snažil postavit celý snímek na obrovských kulisách a herectví Michaela Yorka, což se podařilo tak z poloviny. Pohledy a procházení hrdinů zarostlým městem jsou pro mě dodnes velmi působivé a jde o jedny z nejlepších post apokalyptických pohledů do budoucího světa. Zpětně je na snímku poznat stáří a trochu naivní barvičky, které mohli přitáhnout děti, ale dnes působí opravdu dětsky. Doufám, že se jednou dočká Brian Singer a natočí si remake tohoto snímku, protože v jeho rukou by se tato výprava za hranice města mohla stát velmi epickou a úchvatnou. ()
tak už aspoň viem kde čerpal námet minuloročný In Time....herci mi tu prišli takisto nevýrazní ako v In Time, scenár bol možno trošku lepší tuto, hudba bola tiež obstojná...no miestami by sa našli hluché miesta, občas nudné či nelogické a našiel som miesta kde keby to skončilo skorej tak by to bolo lepšie :) ()
Ucházející dystopická sci-fi, kterou však sráží přílišná rozvleklost (především v prostřední části) a až dětinská naivita - a to přestože Loganův útěk, jak si můžeme být jisti díky jedné "plnonahotinkové" scéně - pro děti rozhodně není. Vyjma těchto dvou bodů a s přihlédnutím k vyššímu stáří filmu celkem spokojenost. Za zmínku rozhodně stojí i hudba Jerryho Golsmithe (vím, proč tohoto pána žeru). ()
Ten svět, který je ve filmu vytvořen, je prostě zajímavý. Pravidla jsou jasně dána, ale smyslem je jejich borcení, protože ne všechno skutečně musí být takové, jaké to je. Právě to odhaluje Yorkova postava, která ukazuje, že každá společnost má své nedostatky a stojí za to, aby došlo ke změně. Samozřejmě poklidnou cestou. ()
Galerie (135)
Zajímavosti (16)
- Při prvním setkání Logana (Michael York) a Jessicy (Jenny Agutter) v jeho bytě, upíjí Logan (Michael York) ze své skleničky červený nápoj, avšak ten mu postupně spíše přibývá, než ubývá. (Pavlínka9)
- Pro roli Logana byl zvažován i herec Jon Voight a pro roli Jessicy Lindsay Wagner. Role starého muže, kterou ztvárnil Peter Ustinov, byla také nabídnuta Jamesi Cagneyovi. (Pavlínka9)
- Lidé v tomto snímku se dožívají pouze třiceti let. Ironií osudu je, že Michaelu Yorkovi, který zde hraje "lovce" uprchlíků, bylo během natáčení filmu přes 30. (ClintEastwood)
Reklama