Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Farbičkami nabitá spomienka na rozšafné 70te roky, ktorá aj dnes skvele baví. Základnou podmienkou na vychutnanie si tohoto už klasického sci-fi s výborným nápadom a vtedy bohatou výpravou je prijmúť ho s nadhľadom rovnako ako ten nadhľad ponúka divákovi. Anderson bol viac než len slušný remeselník a na výsledku je to vidieť, keď spektakulárnosť, vtip ale aj napátie vie dávkovať po únosných porciách dokonca aj v tak bizarných lokáciách a dekoráciach akými aj po takmer 40tich rokoch Loganov útek disponuje. Ústredná dvojica je veľmi sympatická, York charizmatický , Agutter pohľadná a Ustinov si tu vystrihol milého huhňavého starého pošuka. ()
Loganův útěk patří do vlny postapokaliptických filmů, které se v 60.-70. letech hojně točily. Patří sem například Planeta opic (1968), The Omega Man (1971), Soylent Green (1973) atd. Filmy z budoucnosti s katastrofickým scénářem, kde hlavní hrdina objeví hrůznou pravdu a snaží se změnit společenský systém. Chválím vizuální nápady a vynalézavost s kterou ten film tvůrci natočili, ale dnes to již bohužel vypadá směšně. Vše je děláno z maket a miniatur. Natáčeno v jednom supermarketu + 2. filmové pozadí, umělé kameny. Přitom myšlenka je zajímavá a velmi varovná. Špatné triky a hlavně velmi špatné umělé herectví pro mě udělaly tento film téměř otravným. Michale York je herec pouze jedné dobré role (Tři Mušketýři r.1973). Zde je prkenný a nesympatický - nic se mu nedá věřit, je to taková herecká křeč. Myslím si, že se tímto filmem někdo hodně inspiroval při psaní scénáře k filmu Ostrov (2005). ()
Tak tady snad ani ten potenciál nebyl. Zajímalo by mě, jaká je kniha. Nedomyšlený námět, v němž jediné nosné téma "žij do třiceti a chovej se ctnostně, abychom ti mohli slíbit reinkarnaci" dostává strašlivě na prdel. Zajímala by mě výprava, protože vizualizace nového světa je hodně stavebnicová a některé lokality vypadají jak kdyby si filmaři půjčili kulisy z pohádkových studií československé televize. Slušně vypadá jenom část odehrávající se venku, zbytky Capitolu a DC se už zase moc nepovedly. Motivaci postav je vycucaná z prstu a jediným pozitivem tak zůstává postupně se šťabajzňující a později také letmo svlečená Jenny Agutter. Je to spíš na jednu *, ale s ohledem na rok vzniku dám druhou. ()
Michael York, jako takzvaný strážce jménem Logan, který ve 23. století hlídá a tzv. ukončuje uprchlíky, kteří se pokusí dostat z pod kopule města, kde se lidé dožívají maximálně třiceti let. Když dojde řada i na Logana, pokusí se sám uprchnout za hranice světa, který řídí počítače a objevit Svatyni. Herecké výkony? Mohlo to být lepší, navíc Michael York si vás začne získávat až ve druhé polovině filmu, kdy ukáže, že má také srdce. Hudba? Jerry Goldsmith, ale už má za sebou mnohem povedenější kousky. Čekal jsem trošku víc, námět filmu mě velice přitahoval, ale zpracování není nijak převratné. Triky už působí dost zastarale a některé kulisy vyvolávají úsměv na tváři, ale celkově vzato se Loganův útěk povedl a dnes už patří ke klasice béčkové sci-fi. ()
Vôbec mi to nesadlo a strašne to zostarlo. A verím tomu, že ten film musel byť blbý a nudný už vo svojej dobe. Výborný námet, parádna výprava a slušná Goldsmithova hudba sú to jediné čo stojí za pozornosť. A navyše Michael York bol veľký neherec. Zaujalo ma tam hlavne to ako otrocky túto látku okopírovali tvorcovia výborného Bayovho Ostrova. 5/10 ()
Galerie (135)
Photo © United Artists
![Loganův útěk - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/103/162103768_5501a4.jpg)
Zajímavosti (16)
- Film je velmi silně spjatý s komunitou hráčů hrajících larpy, tzv. hry naživo. Po uvedení toho filmu v kinech v roce 1976 se začaly konat první larpy založené na tomto snímku a dodnes jsou součástí amerických conů. (Ukko)
- Ve scéně, kdy Logan (Michael York) a Jessica (Jenny Agutter) plavou zpět do města a vytahují ruce z vody, je možné spatřit, že nemají v dlani „hodiny života“. (Pavlínka9)
- Ve scéně s „Mrázem“ můžeme v odrazu zrcadlového těla boxu vidět filmový štáb. (Pavlínka9)
Reklama