Reklama

Reklama

Černé Vánoce

  • Česko Black Christmas (více)
Trailer

Obsahy(1)

Poklidně univerzitní městečko Bedford se jako každý rok připravuje na Vánoce. Žádná ze studentek na dívčí koleji netuší, že se do jejich soukromí vkradl démonický cizinec. Vše začíná obscénními telefonáty, avšak brzy nastávají teror a hrůza, nešetřící žádnou z dívek. Jejich osud se ocitá v rukou psychopata... Film, který byl natočen o čtyři roky dříve než legendární Halloween, je všeobecně považován za kultovní film své kategorie a neměl by uniknout vyznavačům hororového žánru. (Popron)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (136)

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Tak tenhle "kult" jsem tedy opravdu nějak nevychytal ... Jako klidně chápu, že je tohle považováno za první slasher v dějinách kinematografie. Ale co je na tomhle filmu dobré je mi opravdu záhadou... Nemůžu sice filmu konkrétně nic vytknout, ale mě to hlavně šíleně nudilo. To se prostě nedalo, fakt utrpení to vidět až do konce. Ve filmu se skoro vůbec nic neděje. Všechno to stojí na rozhopvorech špatných herců (a to včetně Saxona). Identita vraha mi byla jasná od začátku. Půl filmu se vlastně neděje vůbec nic, stane se zde jen jedna vražda. Zvukový doprovod filmu, jak telefonáty, tak skřeky vražděných obětí jsou dobré to uznávám ... ale prostě, nehledě na pár zásadních klišé, je pro mne osobně tohle naprostá nudná volovina a její horrorovost snad spočívá jen v tom, že vás uspí a pak vás ze spánku vytrhne nějakým tím vřískotem ... Proboha vždyť ve stejný rok vznikl nejlepší horror všech dob "Texas Chainsaw massacre", tomu říkám horror. Tohle je spíš taková nudná zapeklitá kriminálka ... ()

HareS 

všechny recenze uživatele

Tie roky sedemdesiate... Neustále mám potrebu sa k nim vracať. Neustále mám potrebu hľadať a bádať v tejto kinematografickej dekáde. Predovšetkým v jej žánrovej oblasti. Pre ten nervózny pocit vyvierajúci z neustálej minimalistickej ponurosti, ktorá súčasné horory z veľkej diaľky obchádza. Čierne Vianoce mi toto tvrdenie určite nevyvrátili, ba práve naopak, utvrdili ma v ňom dosť razantným spôsobom. V tomto, údajne prvom slasheri, natočenom štyri roky pred Carpenterovým Halloweenom (ktorého všadeprítomnú podprahovú stiesnenosť pri všetkej úcte nedosahuje) je neustále prítomná snaha o inovatívne postupy, či už štylistické alebo naratívne. Sedemdesiatkovo oldschoolová, atmosférická a mrazivá záležitosť, vyniká aj vďaka takmer permanentnému udržiavaniu jednoty miesta a času, premysleným aplikovaním krížového strihu a racionálnemu jednaniu hlavnej hrdinky v podaní prekrásnej Olivii Hussey. Avšak skôr ako o slasher ide z môjho pohľadu o hru s divákovými očakávaniami a rafinovane strategickú prácu so zámerne zavádzajúcimi náznakmi. Približne v polovici filmu je nám jednoznačne predložená jedna verzia, podľa ktorej vrahom môže byť ten, o kom si to až do konca všetci myslíme. Avšak túto zdanlivo jednoznačnú interpretáciu postupne nahlodávajú pochybnosti. V závere je totiž naznačená hypotéza, že tou osobou nemusí byť vôbec ON, čiže TEN, o kom nás rozprávanie už dobrú polovicu filmu úmyselne presviedča. Môže ísť o postavu úplne odlišnú a neznámu, ktorú poznáme iba skrz hľadisko ústrednej hrdinky, čiže ju len počujeme cez telefónnu linku a až do konca o ňom vieme to, čo aj ona, teda absolútne nič, môže ísť o niekoho, s kým subjektívnou kamerou ihneď v úvode vojdeme do podkrovia internátu a celý čas tam s ním prečkáme. V tomto prípade ide o rozprávanie s otvoreným koncom a zabíjanie s krásne nemotivovaným pozadím, v ktorom sa režisérovi naviac podarilo podať obžalobu bezradnosti policajných zložiek pri pátraní. Som za obe možnosti interpretovania, avšak vzhľadom na to, o ako obrodný film v rámci svojho žánru ide, sa viac prikláňam k druhej alternatíve výkladu so zdanlivým happy endom a neuzatvoreným rozprávaním s neodhalenou totožnosťou psychopata (zvonenie telefónu v záverečnej titulkovej sekvencii tejto možnosti vyloženia príbehu len „nadržiava“). Z Boba Clarka sa mohla vyvinúť silná režisérska osobnosť s identifikovateľným rukopisom, nebyť jeho presedlania k filmom čisto rodinného zamerania. Vianočný príbeh, ktorý spustil túto vlnu, je ešte výborným navrátením sa ku klasickému Hollywoodu, no svojimi poslednými príšernosťami natočenými pre televíziu, dobrovoľne rezignoval. 80% ()

Reklama

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Škoda, že první polovina filmu naprosto postrádá napětí a jakékoliv lákadlo, které by dokázalo udržet pozornost diváka. Závěr už to bohužel nezachrání a vlastně ani nemá čím, jelikož zápletka je silně předvídatelná. Spíše než horor mi Black Chrismas připadalo jako trochu temnější krimi. Alespoň, že John Saxon v roli detektiva velmi potěšil. Očekával jsem víc než jen tento snadno zapomenutelný průměr. ()

Eldrick 

všechny recenze uživatele

První čistokrevný slasher, který předběhl Carpenterův HALLOWEEN o 4 roky a dá se říct, že jako první uvedl všechny prvky jako P.O.V. shoty z pohledu vraha, vzdychání a volání (SCREAM) pohromadě, které byly později použity všude jinde a dnes jsou brány jako klišoidní standard. BLACK CHRISTMAS bylo inspirovány klasickou městskou legendou chůvy, jíž chodí výhružné hovory, které přijímá zevnitř domu. Tajemný vrah mluví různými hlasy, a vede rozhovory, kde zmiňuje lidi jménem "Billy" a "Agnes", proložené zvláštním sténáním a výkřiky a násilným, sexuálně explicitním mumláním. Skutečný vrah není nikdy identifikován, ale protože se ve svých bizarních rozhovorech identifikuje jako „Billy“, obecně se předpokládá, že se tak jmenuje. Tvůrci tak správně nic neprozradí a až do konce si hrají s diváckým očekáváním. Jak je film scénáristicky propracovaný dokazuje především jeden znepokojivý detail, který je zásadní pro konec BLACK CHRISTMAS: Billy telefonuje vždy až poté, co někoho zabije. Nedoceněný klenot a jeden z nejlepších slasherů všech dob, který postavil základy všem následovníkům. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

VÁNOČNÍ TRIO 2/3 Zpočátku mě to dost chytlo a ta atmosféra mi přišla správně vyvážená a dostatečně poutavá, ale čím déle to trvalo, tím více se mi to zdálo utahanější a znovuzískalo si mě to až v posledních 20 minutách, které mi ale zase pokazil klasický hororový závěr a úplně nelogické chování hlavní hrdinky (a pokud jste jedni z těch, kterým strašně vadí rozebíraní logiky chování postav v hororech, tak vězte, že takhle by se nikdo nezachoval ani pod vlivem šoku ze situace). Špatné to nebylo, na rozdíl od jiných slasherů to aspoň má nějakou silnější atmosféru, ale stejně mi to celkově přišlo jako celkem průměrný horor, který ale měl na víc a docela by na to stačil i jiný konec. Takhle nemám potřebu to vidět někdy znova a bralo mě to zhruba stejně, jako Halloween od Carpentera, u kterého sice chápu, že je stejně jako tohle základní kámen všech slasherů, ale proč bych jen kvůli tomu měl adorovat něco, čeho se dneska točí mraky a vypadá to úplně stejně... Jinak si nemůžu pomoct, ale ke konci jsem z toho měl pocit, jako bych koukal na film od Fulciho, který ale má lepší scénář a odehrává se v USA. 3* ()

Galerie (37)

Zajímavosti (18)

  • Film byl natočen za 40 dní. (Stocki)
  • Roy Moore se připsaní scénáře nechal údajně inspirovat sérií vražd, které se odehrávaly v kanadském Montrealu v provincii Quebec kolem vánočních svátků. (Stocki)

Související novinky

Zemřel herec John Saxon

Zemřel herec John Saxon

26.07.2020

Ve věku 83 let zemřel v sobotu v americkém státě Tennessee herecký veterán John Saxon. Podlehl zákeřnému zápalu plic, jak médiím potvrdila jeho žena Gloria Martel. Rodák z Brooklynu s italskými… (více)

Reklama

Reklama