Režie:
Roy Ward BakerScénář:
Nigel KnealeKamera:
Arthur GrantHudba:
Tristram CaryHrají:
James Donald, Andrew Keir, Barbara Shelley, Julian Glover, Bryan Marshall, Duncan Lamont, Keith Marsh, John Bown, James Culliford, Hugh Manning, Eric Kent (více)Obsahy(1)
Při rozšiřování stanic londýnského metra narazí dělníci v podzemí na lidské ostatky. Přivolaný paleontolog neoficiálně stanoví stáří kostí na pět milionů let. Další rozruch na pracovišti vyvolá objevení velkého kovového objektu. V přesvědčení, že jde o nevybuchlou bombu, zavolají armádní specialisty. Věc je z nezničitelného, radioaktivního materiálu. Záhadný předmět se snaží identifikovat vedoucí týmu British Experimental Rocket Group, profesor fyziky Bernard Quatermass. Předpokládá spojitost nalezených ostatků a objektu. Teorie bomby se začíná pomalu rozplývat poté, co se věc začne znovu po pěti milionech let projevovat. Film odpovídá na dávnou otázku, zaznívající i v Kubrickově Vesmírné odysseji - proč právě my jsme jediné inteligentní bytosti na Zemi. (Trevize)
(více)Videa (1)
Recenze (34)
Příjemné překvapení! Mé třetí setkání s Quatermassem dopadlo velmi dobře. Zajímavá myšlenka o kolonizátorech z Marsu a o tom, proč má Ďábel rohy. Polodokumentaristickou formou sledujeme příběh vědců,kteří se snaží zjistit, co že se to nachází v podzemí Londýna, kde se právě buduje stanice metra. Do výzkumu se vloží armáda (ano, velitelé jsou zde vymaštění debilové, jak tomu bývá i ve skutečnosti) a ministerstvo obrany (to zase vše zlehčuje a vyrábí vlastní lživý pohled na věc). Střetnutí lidstva s mimozemskou inteligencí nevypadá pro obyvatele Země vůbec dobře. Odpouštím gumové kreatury i efekty poplatné době. Film má své napětí a správnou atmosféru. A to se počítá. ()
3,5 Vesmírná raketa nalezená v metru uprostřed Londýna, zvláštní kostry jakýchsi opičích lidí, tajemné symboly - rozjelo se to fakt pěkně, bohužel pak se to v průběhu vyšetřování a rozuzlování nějak zabrzdilo a přestalo mě to bavit. Atmosférou se to předchozím černobílým Quatermassům také nevyrovnalo a Andrew Keir postrádal to správné charisma Briana Donlevyho. Celkově se jedná asi o nejslabší díl. ()
Hodně sympatická kombinace scince fiction a hororu, přičemž navrch má stránka scifózní, což mě trošku překvapilo (mile), jelikož film natočilo studio Hammer, kteréžto mám zafixováno jako autory podivuhodných britózních hororismů. Většina filmu je povedená konverzačka o nálezu podivných koster a ještě podivnějším (ne)kovovém předmětu raketo-člunovitého tvaru a je to vskutku zábavné, stejně jako konec filmu nesoucí se ve znamení povedeného atmosferického rozuzlení. Pomáhá i charisma hlavní postavy profesora Quatermasse, jehož představitel budí zdání, že by snad dokonce mohl být v jiné dimenzi šikovným hercem _..._ Sice je pravda, že variací na podobné téma tu jistě bylo dost a film moc originální není, stejně jako je pravda, že tam bohužel není vesmírná vydra s chapadly (což je samozřejmě neodpustitelné provinění), ale i tak je to jednoduše povedená záležitost. Domluvil jsem. ()
Zlata era britskeho filmoveho studia Hammer, ktere si vypujcilo tehdy znamou postavu z televiznich serialu BBC a vyprodukovalo s ni dalsi film. Profesor Quatermass, vysetrovatel paranormalnich jevu (jehoz herecti predstavitele se pravidelne menili), se tentokrat vydava zjistit jake podivne veci to vlastne vykopali delnici v podzemi pod mestem a jestli se tam treba neschovava jeste neco dalsiho. ()
Klasické šedesátkové kulisové sci-fi se zajímavým začátkem, nudným prostředkem, a dramatickým koncem za který si film zaslouží přídomek horror. Námět vypadal slibně, a navnadil mě na inteligentní snímek postavený na dialozích, a pyšnící se postupně houstnoucí atmosférou založenou na neustále se prohlubujícím poznání. Dá se říct že jsem to i dostal. Quatermass and the Pit je sice podobně naivní jako adaptace starých verneovek, ale komu se podobné příběhy líbí, tak nebude zklamán. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (8)
- Rozpočet bol kvôli tomu samozrejme o veľa nižší, čo malo určite vplyv na prepracovanú podobu scenára. Paradoxne to ale zo spätného pohľadu snímku prospelo, pretože sa nezameriaval len na prvú signálnu sústavu, a zvýšil si tak umelecké IQ. (classic)
- Ku slovu sa dostali i zvláštne efekty, pôsobivá, hoci nie celkom explicitná je scéna dávneho marťanského masakra, nakrútená kombináciou bábok a živých kobyliek. (classic)
- Réžia bola zverená Royovi Wardovi Bakerovi hlavne vďaka jeho skúsenostiam s úspešnou veľkorozpočtovou Skázou Titanicu z roku 1958. (classic)
Reklama