Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Max SteinerHrají:
Humphrey Bogart, Lauren Bacall, John Ridgely, Martha Vickers, Dorothy Malone, Peggy Knudsen, Regis Toomey, Charles Waldron, Charles D. Brown, Bob Steele (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv z Los Angeles, Philip Marlowe se ujímá případu vydírání a sleduje stopu, jež jej zavádí mezi vrahy, lumpy z nočních klubů, autory pornografie, zkažené zbohatlíky a další. Ale Chandlerův legendární hrdina vše vyřeší v naprosto nesentimentálním a drsném stylu - a styl je to, o čem film "Hluboký spánek" celý je. Režisér Howard Hawks přináší na plátno elegantní setkání jednotlivých postav (zejména to Humphreyho Bogarta s Lauren Bacallovou), rázné tempo a fantastickou atmosféru. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (272)
Notně zamotaný film-noir, který ve mně stále budí celkem ojedinělý pocit, že je ten zmatek neproniknutelný záměrně. Výborná je hlavně dvojice Humphrey Bogart a Lauren Bacall, mezi nimiž to vážně jiskří (a jejich dialogy jsou také parádní). Režisér to v klidu jistí ze zálohy a moc na sebe neupozorňuje. Ale jestli tuto temnou jízdu L.A. zvládl natočit v ateliérových kulisách, pak rozhodně klobouk dolů! ()
Howard Hawks i zde brilantně přenesl na plátno drsný a cynický styl literární předlohy. Nechybí svižné tempo, působivá atmosféra a fantastická chemie mezi ústředním duem. Celkově dámské zastoupení je ztvárněno nádhernými ženami, ať už je řeč o Lauren Bacall či Dorothy Malone, která je ve scéně v knihkupectví jednoduše neodolatelná. The Big Sleep však trpí jedním zásadním neduhem, jak už zde mnozí poznamenali. Cenzura z mého pohledu ztížila pochopení celého příběhu a motivace postav, což nekompenzuje ani děravý scénář a zmatečná orientace mezi jmény. Např. jsem postrádal vysvětlení vraždy Sternwoodova šoféra a bližší seznámení s klíčovými postavami (Gaiger, Carmen atd.). Snímek v tomto aspektu poněkud selhává, ale jak jsem zmínil na začátku, je tento nedostatek spolehlivě kompenzován spletitostí příběhu a hereckou plejádou, jakožto několika ikonickými pasážemi. ()
Bogart je vždy velký noirový eso a ani jeho věčně cool, sebevědomý a chytrácký drzoun Marlowe není výjimkou. Konverzační hry tu baví, ale odehnal mě případ samotný - proč tak zbytečně zamotaný a divácky náročný se vyznat kdo je kdo... vzhledem k tomu mi ani nepřirostla k srdci žádná z postav, než sám detektiv. Chápu superlativa, sám si přijdu jako barbar, ale mně to nesedlo, slabší a rychle k zapomenutí. Víc a víc mě ale láká přečíst si něco z novel R. Chandlera. ()
Chandlerove romány sú najmä o atmosfére, samotné zápletky je veľmi náročné sledovať a najmä vtesnať do formátu celovečerného filmu. Je veľmi ľahké stratiť sa v tom množstve postáv a motivácií, bohužiaľ Hawks sa neodvážil výraznejšie zjednodušiť príbeh. Videl som noirovky s lepšou atmosférou, ale zase Bogart čoby hláškujúci cynický Marlowe je viac než len solídny. ()
(1001) Na každý klasický film se dívám s jakousi zvrácenou touhou, že se mi líbit nebude, že bude nudný a plytký a já budu moct ukázat na všechny, kteří ho adorují, a říct, že jsou povrchní a patolízaví a bez vlastního názoru a že jim máma dávala špatnou přesnídávku a oni nosili bryndák nakřivo a vůbec že se budu moct vyřádit a potom budu smutná, že mě film nepřekvapil, že nás nemohou čekat světlé zítřky, protože včerejšky byly noir. A proto jsem velmi ráda, když zjistím, že Humphrey Bogart opravdu byl roztomilý. ()
Reklama