Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sci-fi horor o automobilu poháněném lidskou krví. Začínající automobilová závodnice Mima má možnost jezdit s mimořádně kvalitním vozem, který však funguje na neobvyklé palivo - na lidskou krev. Jen její přítel dr. Marek si uvědomuje nebezpečí hriozící každému, kdo se zaplete s automobilkou Ferat... Režisér Juraj Herz použil jako námět filmu povídku Josefa Nesvadby "Upír po dvaceti letech". (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (240)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

V podstatě stejný případ jako druhý Herzův film z toho samého roku Buldoci a třešně: hodně propracovaná a stylově působící režie, v kontextu čs. tvorby ojedinělý námět. Bohužel ale taky slabší scénář se spoustou nedopověděných věcí, což vnímám v případě ryze žánrového filmu s vlastním fikčním světem spíše jako mínus. Jen namátkou, zaujal mě Ilja Racek v postavě záhadného doktora z pitevny, o kterém se později dovídáme, že ho kolegové vůbec neznají a je vyloučeno, aby se někdo takový objevil v pitevně, navíc v noci, kdy nikdo neslouží... ale už se nedovíme, o koho šlo, oč mu tedy šlo a proč a jak se tam objevil a znal všechny podrobnosti. A tak dál... Budoucí první dáma ČR Dagmar Havlová mi vůbec nesedla ani v jedném z těchto dvou Herzovych snímků, ale budiž. Strašidelné scény ze záhrobí, temných nočních akcí, krvavého sexu nebo přeřezávání dejchajícího auta s vnitřnostema a následní vcucnutí ruky dovnitř jsou působivé, na naší tvorbu a tehdejší dobu jich bylo vzhledem k té cenzuře i tak až dost. Více mě upoutala děsivá postava na první pohled pomátlé, jinak inteligentní babičky v podání Blanky Waleské. Jako celek originální kousek, u něhož jsem se nenudil, ale současně osobní zásah nebyl výrazný. 60% ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Eh... když si vzpomenu, kolik času jsem v dětství strávil bolestným fantazírováním o tom, jak úžasný asi musí být film Upír z Feratu, film o autu, které lidem vysává krev, bolestným proto, že mi na něj má přízemní, omezená a konformní matka samozřejmě zakázala v televizi koukat, "protože je s hvězdičkou a není pro tebe..." No a za nějaký čas, když jsem ho konečně (nejspíš u prarodičů) tajně viděl, to moje rozčarování z toho, že jsem se u něho vůbec nebál, že horror od osmnácti jsem si tedy představoval úplně jinak... A teď znovu po nějakých třiceti letech, to už nijak rozčarovaný nejsem, ale jen se tak pohrdavě ušklíbám, ne snad tolik nad jeho obsahem, jako nad jeho formou... Ježto komouši horrorovému žánru nepřáli, jakožto produktu úpadkového a zahnívajícího kapitalismu, Herz tedy nejspíš svůj film pojal jako jakousi bezpohlavní horrorovou frašku. A nemusím snad zdůrazňovat, že jeho pojetí se mi příliš nelíbí. Nicméně, hodnoceno objektivně, na normalizační tvorbu se myslím jedná o slušný nadprůměr. A nejen k Herzovi, ale i k hercům mám výhrady - Menzel je herecky vhodný možná do nějakých pomatených pseudointelektuálních taškařic a la Woody Allen, Veškrnová se svým prasečím obličejem leda tak do prasečáku nebo kravína, no a postava Jana Schmida (to je ten vousatý užvaněný šašek), je už úplně nemožná. Tohle směšné trio je ovšem slušně vyváženo jako vždy skvělým Petrem Čepkem, mihnuvším se Iljou Rackem a přímo vampicky krásnou Janou Břežkovou. ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Na celém filmu mě zaujalo jediné, auto, černý sporťák, o jehož výrobu se postarala Škoda a dala si záležet. Jinak jde o nevšední krimánálku s nějakou tou erotickou scénou a hudebním doprovodem Petra Hapky. Juraj Herz je sice velký mistr hororu, ale tehdejší režim mu jeho film pěkně zneškodnil. Když to vezmu kolem a kolem, v jakém filmu můžeme vidět upíři auto? O žádném jiném nevím. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nejprve to dobré: zajímavý nápad, konec, posledních 30 minut i napětí. Jenomže tam byly i nelogické scény, a ty film dokázaly zkazit, jako třeba ve T.M.Ě. --------- EDIT 8.6.2024 - Jediný český příspěvek do málo rozšířeného hororového subžánru vraždících aut je bohužel (aspoň mi to tak po druhém zhlédnutí přijde) zprasený viditelnými cenzurními zásahy. Je tu dost míst (a navzdory tomu, co jsem psal původně, jimi oplývá hlavně závěr), které jsou zmatené a je jasně poznat, že v nich cosi chybí a právě to "něco" by mnoha scénám dalo hlubší opodstatnění, atmosférčitější look a někdy i smysl (třeba při závodech). Otázkou však zůstává, jestli by Upír z Feratu přesně podle Herzových představ byl skvělým filmem, i když by druhá největší vada v něm zůstala - a to postava dr. Marka v podání Jiřího Menzela, která spíš vypadá, jako by si sem odskočila ze Hry o jablko a neměla nejmenší ponětí, co s takovou situací dělat, než aby zapadala do hororu, ve kterém chce kolegyni zachránit život před krvežíznivým autem. Někdy je to spíš k smíchu a to vinou obou stěžejních problémů. Na tři hvězdy to pořád jen tak tak vidím, kvůli originálnímu nápadu, kameře, poznatelném Herzově stylu a pár zdařilým hororovým scénám, ale zdařilé to žel není. Slabé 3* ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Celkové adaptační uchopení Nesvadbovy povídky je docela dobré. Doktor pátrající po úspěchu podivné automobilky (slovní hříčka no-s-feratu je jednozančně dokonalá) a snažící se dokázat, že auto zabíjí lidi - to je v pohodě. Každopádně film zoufale táhne ke dnu scénář. Papírem šustící, podivně zmatený a kostrbatý, jakoby balancoval na hraně toho, zda chce být konspirační detektivkou nebo snovým hororem - náhodně proložený erotickými scénami. Ani po závěrečném vysvětlujícím Křížově monologu nedává moc smysl. Původní Nesvadbova myšlenka o tom, že každé auto je zabiják, sice přežila, ale celkově je utopena v nesmyslném chaosu doktora Marka tápajícího od jednoho nesmyslného hovoru ke druhému. Herecké výkony prapodivné, náhodně rozstřelené v několika různých polohách od grotesky, přes thriller až po civilní drama. Zde se mistr Herz bohužel utnul. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (57)

  • Postava psychiatra (Bořík Procházka) svou větou o kolegovi doktorovi, co už před dvaceti lety napsal povídku o biologických autech, odkazuje na autora námětu Josefa Nesvadbu, absolventa lékařské fakulty, oboru psychiatrie. (Ganglion)
  • Televizní vůz TV-WR je vybaven televizní technikou Bosch a Sony. (sator)
  • „Ferat“ v latině pochází ze slova „fero“, které znamená „nesu“. Odborně řečeno je to přítomný aktivní konjunktiv ve třetí osobě jednotného čísla. Konjunktiv je slovesný způsob, který vyjadřuje zpravidla podmíněnost či hypotetičnost děje. (sator)

Související novinky

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Reklama

Reklama