Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (326)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Někdo může brečet nad tím, že se tentokrát ze Zelenky vytratila geniálnost Ztraceni v Mnichově. Za mě je to přesně naopak. Tedy ne, že by byl Modelář nějak geniální, ale spíše absurdní a přepálený, hlavně v závěru, leč mě bavil o dost více a dle mého skvěle nastiňuje, jak může i poměrně chytrého člověka, který možná nemá tak rozvinuté kritické myšlení, semlít agenda. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Petr Zelenka jako by rezignoval na svou oblíbenou ironickou mystifikaci a natočil poměrně přímočarou politickou podívanou, v níž dává najevo nespokojenost se současným světem i lokální politikou, která oproti té celosvětové řeší marginální problémy. Nikam nespěchá a v pomalejším tempu rozvíjí na české poměry docela hlubokou a jasnou motivaci postav, které se musí zorientovat v současném komplikovaném světě. Vizuálně film patří k absolutní špičce a využití dronů je tentokrát funkční a nápadité, zmínit se pak musí i výborná kamera a hodně zajímavý hudební doprovod, v němž hraje prim zapomenutá ruská písničkářka. Ústřední dvojice Kryštof Hádek a Jiří Mádl je výtečná, ačkoli Mádlovo šišlání je pro neznalé diváky dost zcizující, po chvíli si ale na něj lze zvyknout. Jen škoda, že se k nim nikdo nemá moc šanci přidat, protože ostatní už nemají zdaleka tolik prostoru. Zelenka si ale tentokrát ukousl trochu velké sousto, protože hodně témat jen naznačí, avšak nedořeší, linie se ženskými postavami se rozplyne a v závěru pak snímek nepůsobí úplně důvěryhodně. Oceňuji naopak úplný konec, který nemá zapotřebí cokoli rozebírat a nenabízí žádné doslovné rozřešení. Modelář je ve výsledku docela smutný film, který rozhodně není pro každého a současnému aktivismu asi dělá trochu medvědí službu tím, jak je ve své podstatě naivní, za vidění ale určitě stojí už jen kvůli specifickému poselství a tvůrčímu přístupu. 70 % ()

Reklama

major.warren 

všechny recenze uživatele

RECENZE: Drony a politika. Modeláře táhne poslání. Petr Zelenka patří již řadu let k nejnápaditějším českým filmařům a každý jeho film znamená událost. Pozornost si zaslouží i Modelář, dílo originální, silně „zelenkovské" a přitom v kontextu jeho tvorby velmi atypické. Hlavní hrdina Pavel se právě vrací z Izraele, kde zažil teroristický útok. Začíná pracovat s kamarádem Plechem v prodejně dronů, což je sice až druhá linie a jakási kulisa příběhu, ale oproti té ryze politické je neskutečně zábavná, přičemž samotná magie dronů skýtá přirozený půvab. Rafinovaností vyzařuje celá dramatická skladba. Téma touhy po nápravě světa režisér naštěstí mísí se svým osobitým humorem, přesto Modelář hrozí moralitou. Zrada tkví v prostředí politiky. Jakmile hrdinové vzlétnou s dronem, je film skvělý, ne-li stěžejní. Ovšem náhle následuje prostřih na domácí politickou scénu, a bohužel i na reálné kauzy. Citování ministrů Babišovy vlády či příprava „atentátu“ na Zemana jsou v tak chytrém díle skutečně jen nanicovatou zástěrkou vloženou čistě na efekt, z přesvědčení. Koho? Toť otázka. Ústřední dvojici chemika Pavla a obchodníka s drony Plecha ztvárnili Kryštof Hádek a Jiří Mádl. Je na místě podotknout, že sehranější dvojku bychom na půdě českého filmu sotva hledali. Hádek je tradičně perfektní, herecky se však o něco více zavděčí Mádl. Na jednu stranu je to zásluhou scénáře, jenž mu předepsal postavu divácky vděčnou. Jeho hrdina je pohodář, přitom vždy profesionální, miluje drony a létání, a na rozdíl od všech ostatních postav Modeláře je vůči politice zcela imunní. Mádlovo osvojení těla a hlasu nebudí výsměch, ale poklonu. Zelenkův film poctivě naplňuje řemeslo. Od kamery, střihu, po vynikající hudbu. Oproti jeho režii to trochu vrže ve scénáři. Politická šablona, od zmíněné citace současné domácí scény, po fiktivní kandidáty na prezidenta je dosti rušivá a působí uměle. Bohužel to skřípe i v některých dialozích a v rozložení postav. Veronika Khek Kubařová podává solidně úsměvný výkon, ujde i Kristýna Frejová coby státní zástupkyně, ale z ženského zastoupení vyhrává postava tlumočnice Zuzany Fialové, jež jediná zaujme jiskřivostí. Děj režisér pozoruhodně graduje, poslání hlavního hrdiny příběh táhne kupředu až do strhujícího finále, o němž nechcete vědět nic předem. Zelenka si vždy vybírá témata, která přesahují hranice domácí tvorby a Modelář není výjimkou. Chyby další ze snímků značky „Petra Zelenky a jeho přátel" zajisté má, nicméně ve srovnání s běžnou českou tvorbou představuje dílo zcela jedinečné, nadčasové a jdoucí za posláním! 75% ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Promarněná šance na film o současném Česku. Občas je řečeno něco zajímavého, ale vše zabíjí nesympatická hlavní postava s její nezajímavou motivací (kvůli neaktuálnosti - Bushova éra už je dnes každému u prdele), byl bych radši, kdyby chtěl hlavní hrdina sejmout nějakého českého politika jako určitý druh postoje autora :). Velmi bolestivá je podobnost s filmem Taxikář. Řemeslně dobrý, dokonce ani dvojník šišlajícího rappera Prago Union mě neiritoval, ale po fantastickém vypilovaném Mnichově tohle bylo zklamání. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

"Modelář" potvrzuje Zelenkovu pozici solitéra v rámci české kinemtografie, kterého příznačně hrdinovi jeho nejnovějšího filmu budou někteří mít za exota, zatímco on nám právě čistotou a jednoznačností svých hodnot zpřítomňuje naše zapouzdřené vidění světa, což se týká jednak českého filmu i aktuální krize hodnot a pojmů nejen západní společnosti. "Modelář" je v jádru paradoxem, neboť představuje reflexi dneška z pohledu člověka, který do této doby nezapadá, což ale může o to lépe vyjádřit nesmysly a paradoxy doby. Podle různých ohlasů a reflexí filmu by se mohlo zdát, že Zelenka nedokáže s dnešními diváky správě komunikovat. To ale nikoli proto, že by nebyl schopný filmař, ale protože spoléhá na jisté hodnoty a jejich konkrétní významy. Jenže dnešní dobu naopak charakterizuje absolutní devalvace pojmů, kdy velká slova jako spravedlnost, legitimita, demokracie, ale i rozum, hrdost a čest už nelze vnímat osamoceně. Musíme si jejich význam vykládat podle toho, kdo a v jakém kontextu je říká, neboť podle toho mohou mít zcela odlišné vyznění i významy. Zelenka pak do tohoto světa nejednoznačnosti přichází s provokativním filmem, který je současně z hlediska názorů tvůrce jednoznačný a absolutní, ale při tom až nebezpečně otevřený pro diváky. Stejně jako intelektuálně ryzí ideje v jeho základu si i film mohou přivlastnit lidé z celého názorového spektra od konzervativců po radikály a vzít ho jako potvrzení svých názorů. "Modelář" coby vyprávění o jednotlivci vzdorujícím kompromisům společnosti tak působí jako kdyby "Klub rváčů" vůbec neobsahoval znejisťující elementy a pouze by spoléhal na to, že si ho diváci správně přeberou sami díky tomu, že ideje jsou přece neotřesitelné (ačkoli víme, že i "Klub rváčů" v jeho reálné podobě se paradoxně stal modlou incelů a radikálů, kteří prostě ignorují jeho závěrečnou třetinu). Právě v této dobré vůli (nebo z dnešního pohledu naivitě) se "Modelář" ukazuje jako výmluvné zrcadlo dnešní doby, byť problematické a zneužitelné. Zpřítomňuje nám totiž, jak strašně zmatečná je současnost pro někoho, kdo věří v původní hodnotu ideálů, které zneužil a zdevalvoval politický populismus, osobní prospěchářství i radikální fanatismus. Současně film nepatřičně trčí i v kontextu české kinematografie, která se babrá v sebezahleděnosti, provinčnosti a jen hladí po srsti. Zelenka divákům předkládá mainstreamový žánrový film, který je zasazený do aktuální doby a tu si bere jako ústřední téma, navíc přímo ve vyprávění tematizuje, že se přeci nemusíme zaobírat jen vlastní minulostí nebo bezstarostně zastřenou současností, ale můžeme aspirovat na něco víc. Že tento popis samotný představuje zjevení a nikoli normu ve filmovém průmyslu, který vyprodukuje více jak 60 celovečerních titulů ročně, je výmluvnou bilancí jejího stavu. Stejně jako svého času "Knoflíkáři", kteří také zaznamenávali étos své doby, konkrétně osudovost a existenciální úzkost tváří v tvář konci tisíciletí, také "Modelář" zůstane mementem doby, v níž vznikal, byť mementem paradoxním. () (méně) (více)

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Casting na tento film trval více naž 2 roky. (ČSFD)
  • Jak Jiří Mádl, tak i Kryštof Hádek vzali roli hlavně kvůli osobnosti režiséra a scenáristy Petra Zelenky, který podle nich točí vždy zajímávé a originální filmy. Scénář, i když se jim zde taky líbil, tu pro ně nehrál tak důležitou roli jako normálně. (montongery)
  • Závodní drony, které se ve filmu prohánějí závodní drahou v průmyslovém komplexu, jsou vyrobené na míru. (TheSlezy)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama