Režie:
Petr ZelenkaScénář:
Petr ZelenkaKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Janez DovčHrají:
Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (326)
Když se řekne "film Petra Zelenky a jeho přátel," stále si představuji nějakou super bombu, ale i to přestává v posledních letech platit... Zejména proto, že od současnosti je potřeba větší odstup, aby její zobrazení ve filmu mělo větší dopad. Z hlediska myšlenek, které si rozumný člověk pokládá, je snímek předimenzovaný, neplatí to však pro postavy a vyústění příběhu, které byly docela povrchní a zbrklé. ()
Až do konce filmu jsem si nebyl jistej, jestli je postava Kryštofa Hádka karikaturou "bláznů", kteří snadno skáčou na špek komukoliv a čemukoliv, včetně různých konspirací, anebo jestli je projevem režisérova volajícího svědomí, které nesnese boj s větrnými mlýny (a bere si k tomu jako rukojmí české reálie, které spojuje s mnohem staršími americkými). No a po konci filmu si tím pořád nejsem jistej. Vím jenom to, že mě to i tak velice bavilo, dobrá podívaná. ()
Petr Zelenka, velmi svérázný tvůrce, si bere na přetřes českou a zahraniční politiku, zvláště tu americkou. A apoliticky orientovaný divák vůbec netuší, o co mu vlastně jde, respektive, co chce svým počinem sdělit. Politicky orientovanému divákovi budou jeho vážně míněné postupy mnohdy k smíchu. Posuďte sami. Pavel (Kryštof Hádek), ústřední hrdina vyprávění, je chemik, modelář leteckých benzínových modelů, nabíjí elektrické koloběžky, občas přistihne svoji sestru (Helena Dvořáková) při souloži, jelikož u ní bydlí, a hlavně je vynikající navigátor dronů. A co je pro diváka nejpodstatnější, je ta skutečnost, že se začne značně nořit do vod špinavé politiky a jejich praktik, chce postavit před (český) soud George Bushe za zločiny proti lidskosti a na amerického politika Dicka Cheneyho (s tváří Jana Vondráčka) chce spáchat atentát. To je jen stručný výčet toho podstatnějšího z filmu, samozřejmě, že celý film je ve své struktuře poněkud obsáhlejší a složitější. Zahrnuje i nerealizovatelné předvolební sliby českých politiků. A také se váhá, co s vnadnou právničkou Veronikou Khek Kubařovou, která ke vší pánské uslintanosti náhle zmizí z filmu. Nechat ji oblečenou a jen přistoupit na její tvrzení, že nemá prsa a má velký zadek?! A také nezapomínejme, že hlavní hrdina má kamaráda, šišlajícího Jiřího Mádla, což je jeden z faktorů, co právě film vrhá do jeho nechtěné směšnosti. Námět je v naší filmové tvorbě opravdu unikátní. Od Zelenky ani nelze čekat něco, co by zapadalo do běžného rámce tvůrčího normálu. Jedni jsou z jeho tvorby nadšeni, druhé jeho prazvláštní výplody neoslovují. Já se držím někde uprostřed. Samotný námět má inteligentní proporce. Vše je ale poměrně polovičatě a nedotaženě řešené. Nedozvíme se, jak dopadly volby s politikem, co má na kontě komunistickou minulost coby nechvalně známý soudce z dob normalizace, kam se vlastně poděla jeho právní zástupkyně, jaký přesný účel má ve filmu plnit bohatý podnikatel a zároveň ženatý milenec sestry hlavního hrdiny (Jiří Štrébl). A tak je to celý film. Vždy to má potenciál, ovšem zakončení je neuspokojivé. Závěr filmu (atentát) už byl přehnaný a mimořádně absurdní. Kryštof Hádek odvedl skvělou hereckou práci. A Petr Zelenka si mě svými podivnými tvůrčími výplody (zatím) plně nepodmanil. 6/10 ()
Ambiciózní český film, který se snaží vystoupit ze stínu a přijít s něčím, co pro naše končiny není za žádných okolností zvykem. Já takový odvážný krok naplno kvituji, na druhou stranu, výsledek je za mě i tak dost rozporuplný. Ten nápad, kdy se do tuzemského filmu tahá politika USA z dob vlády Bushe, mě potěšil, ale po stránce zpracování bych si dokázal představit více. Hádek s Mádlem excelují, tam není o čem, zejména díky nim Modelář nespadl do pofidérních vod podprůměru. Dále se mi líbilo, že člověk nedokázal odhadnout, jakým směrem se režisér/scénárista Zelenka vydá, ve vzduchu viselo nepřeberné množství možných cest, za to palec nahoru. Gradující závěr, kdy do Prahy přijel Dick Cheney, měl něco do sebe, nebudu lhát. V konečném součtu...Zajímavý smíšenec různých žánrů, ale jedno zhlédnutí stačilo. Za mě 6/10 ()
Konečně český film, který o něčem je. Má jasný začátek a konec a není úplně čitelný. Dost dlouho nevíte o co Hádkovi jde, jestli je nebezpečný, nebo prostě jen trochu divný. Část s Kubařovou a politikem, je jak vystřižená z Taxikáře a díky tomu jsem byl furt takovej lehce znepokojenej. Mádl je jako klon Kata dobrej. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (22)
- „Dnes už není ani tak zajímavé vidět záběr natočený z dronu, jako spíš dron, který takový záběr natáčí. To, co se děje za kamerou, je zajímavější. Jasně, je to technická hračka, ale je sexy. V Modeláři pracujeme s drony unikátním způsobem a to nejen na české poměry,“ prohlásil režisér Petr Zelenka. (SONY_)
- Ve filmu jsou použity obrazy Michala Škapy (*1978). (sator)
Reklama