Režie:
Werner HerzogKamera:
Jörg Schmidt-ReitweinHrají:
Bruce Spence, Ray Barrett, Paul Cox, Christopher Cain, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Ralph Cotterill, James Ricketson, Bob Ellis, Werner Herzog (více)Obsahy(1)
Geolog Lance Hackett je zaměstnán u australské důlní společnosti a má za úkol zmapovat půdní podloží v pouštní oblasti plné mravenišť, aby zjistil, je-li v místě možné dolovat uran. Jeho práci zdržuje několik domorodců, kteří se mu snaží vysvětlit, že toto je místo, kde sní zelení mravenci. Tvrdí, že jestli zničí jejich snění, zpronevěří se zároveň lidskosti... (Letní filmová škola)
(více)Recenze (22)
To jsem si takhle naplánovala, jak se zasním u zelených mravenců a ono ne, prakticky tam nebyli, škoda.. Očekávaný střet domorodců s moderní civilizací nebyl nijak vyostřený, spíš mi připadal úsměvný a ve finále smutný.. Ani ta atmosféra na mne nijak zvlášť nezapůsobila, táhlo se to v líném tempu a já u toho usnula.. Tedy jsem se dnes večer k filmu vrátila a odkoukala na druhý pokus.. Pravdou je, že myšlenkově souzním, rozumím i chápu, ve stylu zpracování se s tvůrci bohužel míjím.. ()
Myslím, že nejčastěji používaným hudebním nástrojem ve filmech, na které jsem se naposled díval, nebyla kytara, housle ani klavír. Werner Herzog nenatočí pro svou matku běžný film, možná by jeho hrdinům nerozumněla. Proto se také mluví o mravencích a ne termitech. Proto také je tu spousta náznaků a žádný náznak odpovědi či řešení - dokonce ani ten zatoulaný pes se nenašel. Ale když už musíme předpokládat, že tomu rozumněla Herzogova máma, pak tomu přece musíme rozumnět také! ()
Pozoruhodný film o nevyhnutelném střetu dvou světů. Bílých dobyvatelů australského kontinentu s původními obyvateli. Jsou to světy příliš rozdílné na to, aby mohly najít nějakou společnou řeč. Bylo pro mě hodně zajímavé ty pokusy o domluvu sledovat, ať už probíhaly uprostřed australské pouštní krajiny, při návštěvě domorodců v centru moderní civilizace, či v soudní síni. Tu návštěvu města jako by se mi podařilo vnímat očima Australců, cítila jsem z ní odlidštění, neklid a chaos. A zase při zdlouhavých záběry písečných plání jsem pociťovala klid, namísto nudy, který by se mohla nabízet. To se tvůrcům povedlo. Úplně jsem ale neporozuměla tomu, k čemu nakonec dospěl geolog Lance. No, třeba si to chtěl jenom zkusit. ()
Pozor na to! Tohle není žádná ekologická ani "aboriginní" agitka, jak by se mohlo zdát po přečtení obsahu, a toho, komu něco říká jméno Werner Herzog, by to asi ani nenapadlo. Na druhou stranu ten film je samozřejmě o tom, kterak Austrálci cítí přírodu i život poněkud jinak a kterak naše civilizace vstupuje v bludný kruh. Na Herzoga skutečně až moc "chytlavé" téma - ale klasickou cestou těchto snímků naštěstí úplně nejde. V dalším protikladu k tomu je film klasicky herzogovsky improvizovaný - někdy až příliš. Je to solidní směs náboženství, magie, mystiky, ekologie, humoru a hlavně zajímavý film. ()
Páni, letos už druhý film Wernera Herzoga, který jsem viděl, a opět tak skvělý zážitek, že uděluji plné hodnocení? Jestli to takhle půjde dál, asi si Herzoga jako režiséra hodně oblíbím. Podobně jako ve Fitzcarraldovi, i v tomto filmu nás Herzog fascinujícím způsobem zavádí s hlavní postavou do exotického prostředí mimo tradiční moderní civilizaci, ačkoliv tímto podobnost obou těchto filmů končí. Střet zapáleného geologa a jeho plánů s duchovně vzdálenou náboženskou kulturou australských domorodců Herzog nejenže vystavěl jako napínavý příběh vrcholící mj. ojedinělým soudním procesem, ale zároveň jej protkal nenásilně dokumentárními prvky a navrch vytvořil úžasnou, chvílemi až mystickou atmosférou (ta obzvlášť na mě zapůsobila v navazujících scénách z hotelového výtahu a restaurace). Už dlouho jsem neviděl ve filmu tolik naplněné dlouhé, zdánlivě obyčejné záběry např. na město s továrnou, na australskou přírodu nebo práci bagrů v poušti, z nichž by díky přesnému zařazení do děje sálala taková myšlenková hloubka. Poutavě natočenému dramatu zároveň vedle toho nechybí výborný spád a občas ani humorná odlehčení, díky čemuž Zelení mravenci (naštěstí) nespadnou do vyloženě agitační nebo přehnaně intelektuální záležitosti. Já v té mysteriózní atmosféře už i začínal normálně věřit, že jestli těm mravencům ublíží, vážně se cosi nadpřirozeně tragického stane... [95%] ()
Galerie (20)
Photo © Werner Herzog Filmproduktion
Zajímavosti (5)
- Film je směsicí skutečnosti a fikce. To je patrné i v mýtu o snech zelených mravenců. Werner Herzog tvrdí, že si ho vymyslel. Wandjuk Marika však uvedl, že zelení mravenci jsou ve skutečnosti totemová zvířata domorodých kmenů. Motiv snů existuje u kmene, který žije poblíž Oenpelli (Severní teritorium). (classic)
- Film byl uveden v soutěži na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 1984, na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu, na Mezinárodním filmovém festivalu v Soluni, na Festivalu du Nouveau Cinéma v Montréalu a na Mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě. V roce 1985 byl uveden na festivalu Sundance, na Mezinárodním filmovém festivalu v São Paulu a v roce 2013 na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu. (classic)
- Režisér Werner Herzog měl původně v plánu víc scén s mravenci, ale nedařilo se je filmovat. Pokusili se je hibernovat zchlazením, ale pod světly kamer vždycky zase ožili. (marmota-b)
Reklama