Režie:
Yorgos LanthimosKamera:
Robbie RyanHrají:
Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, James Smith, Mark Gatiss, Nicholas Hoult, Basil Eidenbenz, Anthony Dougall, James Melville, Timothy Innes, Joe Alwyn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (429)
Lidská manipulace v ukázkově dokonalé filmařině. Všechny tři ženský postavy předvádí mistrovský výkony, jen bych trošku polemizoval zda Olivia má hlavní roli, protože od tý doby co vleze do děje Emma má většinu času na plátně ona a je to rozkoš sledovat tu její manipulativní svini. Tam některé scény jsou díky hereckým výkonům neuvěřitelně silný a zatímco Emča do toho dáva takovou tu ženskou cílenost. Olivia hraje způsobem, kterýmu říkám nezapomenutelný minimalismus a když se tyhle dvě postavy střetnou ve společných scénách, tak jsem si vysloveně vychutnával každou sekundu před plátnem. Postava Sarah byla zase krásná kombinace chladné dominance a touze mít moc s klasickou ženskou touhou milovat, tedy v jejím případě svým jedinečně sobeckým způsobem. Některý scény jako Anino nasazovaní jezdeckého munduru čistě v hudebně-obrazovém provedení jsou fakt luxusní. Film, vůbec disponuje mimořádně kvalitním OST i výpravou, ze které kamera vytříská maximum. ()
Osvěžující přístup k obvykle upjatému králov(en)skému dramatu výsostné Anglie je určitě největší devizou filmu. Dočkáme se několika podivných až černohumorných situací, z nichž jsem se však v konečném důsledku příliš neposadil na prdel. Ve filmu mi chyběla nějaká silnější pointa, nebo celkově silnější příběh. Téměř dvě hodiny sledujeme něco příjemně bizarního, avšak na konci stále zůstává viset otázník, k čemu to všechno bylo? 7/10 ()
Řecký režisér Yorgos Lanthimos a bizarní a velmi křehké vztahy zase trochu jinak. První půlhodinka je skvostná. Nerozhodná, fyzicky i psychicky zlomená, dětinská a náladová královna Anna, poslední Stuartovna, se zásadními kroky věří rádkyni i přítelkyni na intimní chvilky Rachel Weisz. Mají spolu velmi intenzivní a netradiční vztah. Nabourá ho až ctižádostivá sestřenice Emma Stone, která nejprve dostává rákoskou coby obyčejná služebná, ale svou pílí si chce taky kousek koláče ukousnout. Jenže dosavadní rádkyně (vládkyně) se nehodlá o přízeň s nikým dělit. Od Lanthimose je to zatím nejméně ujetá šílenost, do pokřivené lidské společnosti ale rád dál pálí ostrými. Navíc s velmi dobrou kamerou, kupříkladu s využitím efektu rybího oka. Královský dvůr je prohnilý, mezi postavami to sympaticky jiskří, pánové jsou tu za nadržené podivíny, dámy za vypočítavé mrchy. Jenže pak se to nějak zlomí a nevraživost mezi oběma ženami začíná nudit. Řecký mistr bizarnosti jakoby vyměkl, nikdy nejdeme úplně na dřeň, místo šokování přichází v druhé polovině až takové monotónní pojetí. Krutost a syrovost, stejně jako kroky ve spojitosti s opojení mocí se nabízely. Emoce mi chyběly, provokativní humor zrovna tak. Vlnu tentokrát nejpřístupnější Lanthimos neudělal. Koutky necukaly. Škoda. Oceňované herečky samozřejmě fajn, ale do vzduchu z jejich výkonů určitě neskáču. 70% ()
Škriepenie medzi Emmou Stone a Rachel Weisz ma bavilo sledovať celé dve hodiny a záverečná scéna, ktorá poukázala na individuálne peklá jednotlivých hrdiniek, stála naozaj za to. Favoritka má ale slabší rozbeh a chvíľu mi trvalo, než som pristúpil na hru režiséra a pochopil, že symbolická dráma prevažuje nad komédiou. ()
Okázalé, ironické, dobře zahrané, přesto nemůžu napsat, že by se mi historický kostýmní snímek líbil. Boje o vrtkavou přízeň královny, manipulace s ní, jelikož byla slabá, omezená, v podstatě vlády neschopná. Logicky se ke korýtku dostávají hyeny, drzé jako opice. Jejich počáteční hry jsou zajímavé, ale zvrhnou se v něco, na co se mi špatně koukalo. Ale uznávám, že své příznivce si film jistě najde. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (27)
- Při přemýšlení nad vizuální stránkou filmu Lanthimos zhédl několik filmů pro inspiraci. Mezi nimi byly dobové snímky jako Umělcova Smlouva (1982), Šepoty a Výkřiky (1972) nebo Amadeus (1984), ale také filmy odehrávající se v moderní době, včetně například československého Spalovače Mrtvol (1968). (Spinelion)
- Kameraman Robbie Ryan na pár dní opustil natáčení kvůli smrti svého otce, jeho místo dočasně zastal Stephen Murphy. (Spinelion)
- Film se natáčel na zámku Hampton Court Palace a v jeho zahradách, který se nachází na jihozápadě Londýna a nechal si ho postavit král Jindřich VIII. (Kamkon)
Reklama