Kamera:
Martin ŠtěpánekHudba:
Hynek SchneiderHrají:
Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Judit Pecháček, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Michal Dalecký, Marie Doležalová, David Máj, Jan Plouhar (více)Epizody(10)
-
Stín kapradiny (E01)
-
Anděl odplaty (E02)
-
Mrtvý lidi (E03)
-
Orchidej na smetišti (E04)
-
Závadová mládež (E05)
-
Dvojboj (E06)
-
Smrt špiona (E07)
-
Rodinná záležitost (E08)
-
Mrtvý muž (E09)
-
1983 (E10)
Obsahy(1)
Je rok 2016. Policista Filip Marvan (Václav Neužil) musí ukrást důkaz, aby zachránil svého bratra před mafií. Záhy ho srazí auto a on upadá do bezvědomí. Probouzí se v nemocnici v roce 1982. Jak se v minulosti ocitl? Proč? A jaká je cesta zpátky? Filip potkává svoje rodiče, několik měsíců předtím, než se má narodit. Poznává otce, kterého si z budoucnosti pamatuje jen jako zlomeného muže, který dobrovolně ukončil svůj život. Na pozadí pátrání po příčinách, které jeho rodině změnily život, je Filip nucen vyšetřovat sérii detektivních případů ve městě na severu Čech. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (433)
Zábavný seriál o tom, jak to v socialismu nebylo. 1) Prostý nápad vrátit se časem asi 30 let nazpět (viz anglický Life on Mars (2006)) zhodnocuje východoevropské obohacení - návrat do socialismu (viz ruská Obratnaja storona Luny (2012)). Tím lidské příběhy dostávají nový, velmi atraktivní, rozměr._____ 2) Je příznačné, že nejnadšenější fanoušci jsou mezi těmi, kteří uvedenou dobu nezažili. Karikaturní zkratky je oslovují více, než nás, kterým přibarvení esenbáci připadají spíš jako z komiksu, než jako živé postavy. Hrůza, smím-li to tak označit, tehdejší doby totiž netkvěla v podobných týpcích, ale ve všeobjímající šedi, všednosti, vládě průměru a bezútěšnosti._____ 3) Na druhé straně je symptomatické, že komentátoři, kteří označují seriál za odpad nebo ho hodnotí jednou hvězdičkou, se, jak je z jejich příspěvků zřejmé, často hlásí k ideologii minulého režimu a vůči současnosti jsou velmi kritičtí. Komenty pak více vypovídají o politické orientaci svých pisatelů, než o díle samém._____ 4) Seriál není úsměvné hřebejkovské ohlédnutí za minulostí. Postupný přechod od směšna v prvních dílech do mrazivého dusna v dílech posledních vnímám s odstupem jako úspěšně naplněný dramaturgický záměr. Až sem je všechno dobře._____ 5) Problémy nastanou s určením žánru. Komedie snad ano, ovšem mysteriózní prvky jsou místy zcela nesrozumitelné a psychologii vidělo dílo z tryskáče. Neuspokojivý konec završuje mnoho logických lapsů. Drobné historické nepřesnosti v této souvislosti jsou pak už jen úsměvné ("sovětská zmrzlina")._____ 6) Naštěstí je tu vynikající 53letý Ivan Trojan (Filipův spolupracovník, npor. Martin Plachý), na jehož vystoupení jsem se vždy těšil a 38letý Václav Neužil (do minulosti přenesený por. Filip Marvan), kterého mám velmi rád._____ 7) Výstižný koment: gudaulin*, OldBeast (odpad)._____ 12.9.2023 - Druhé zhlédnutí mi plně objasnilo ony nesrozumitelné mysteriózní prvky. Sledoval jsem dílo s chutí a tak s požitkem přidávám jednu hvězdičku. ()
Ze světa pod hlavou se nakonec vyklubalo opravdu překvapení. Sci-fi zápletka není sice v posledním díle úplně dotažená (byl tam, nebo ne?), ale to jsem ochotný prominout díky skvělé atmosféře 80. let. Sice jsem tuhle dobu nezažil (naštěstí, ne že by současnost nebyla bezchybná), ale historii studuju a tohle mě opravdu vtáhlo. Zatímco v prvním díle se člověk ještě smál, když podezřelý dostal přes hubu, nebo při sledovačce, čím víc se seriál blížil ke konci, tím víc člověka spíš mrazilo. Velké plus pak za obsazení. To, že Trojan byl nejlepší asi nemá cenu zdůrazňovat, ale překvapili mě Neužil s Budařem. Neužila jsem měl doteď zafixovaného jen jako blba z reklam s Trojanem, ale tady hrál dobře. A Budař si svého stranicky uvědomělého esenbáka střihnul taky skvěle. Dávám 90 %, protože pár věcí se nevyřešilo. ()
Smutná Dagmar je smutná. Čekala jsem, jak se autoři vypořádají s příběhem o ze zásady pasivním hrdinovi - nemůže nic dělat, protože je vyroben z mlhy. Bohužel se s tím nijak nevypořádali. Kromě povinných psycho scén a rutinního připomínání výchozí situace se propojení mezi minulostí a současností příliš netematizuje a tak nemám dojem, že by ten časový rámec byl vůbec potřeba. Hrdina si neprošel žádným očistcem, celou dobu dělá pochybná rozhodnutí a na konci není ani moudřejší, ani dospělejší. Alespoň z mého úhlu pohledu. A smutná jsem proto, že díly Smrt špiona a Rodinná záležitost mi přišly povedené. Žel, v kontextu velkého plánu nebo spíš absence velkého plánu zaniknou nad rozčílením z mdlého a nepropojeného vyústění. Přijde mi, že bylo mnoho prostředků vyčerpáno na to, aby to vypadalo přesně jako osmdesátá léta, a příliš málo na plán, o čem to má vlastně být. ()
Na Svět pod hlavou jsem se neskutečně těšil a pak byl dost zklamán, když jsem zjistil, že je převzatý. Od těchto tvůrců jsem skutečně čekal něco víc původního. Po prvním zmateném, druhém detektivně chabém díle začalo být vyprávění hutnější. Pro hlavního hrdinu to začíná být osobnější v rodinné i profesní rovině, normalizace je špinavá a díl 7 - 9 připomíná opravdu ty drsné kriminálky. Ano, časové paradoxy jsou nezvládnuté, díl poslední příliš rychlý (osobně bych byl rád, kdyby Filipovi vyřešení zabralo třeba dva, tři), ale přístupem k minulosti a stylem zpracování mi seriál zkrátka a dobře konvenoval v osobní rovině. A v neposlední řadě mě přivedl ke knihám Ondřeje Štindla. Je nutné počítat vše. 70%. ()
Solidní překvápko. Body za nečernobílé ztvárnění totality, v níž tentokrát SNB není jen extraktem komicky tupé hmoty, nýbrž hezkým koktejlem osob, jejichž motivace osciluje někde mezi přesvědčením, vlezdoprdelismem, strachem a prachsprostou zmasírovaností. Většinou je to přesně tak hořce humorné i bolestné, jak být má. Neužil, Kopta a Budař jsou ve svých rolích přesvědčiví a totéž platí pro Trojana, byť u něj zůstává škraloup ze strany scenáristů (přerod není dvakrát věrohodný). Dobové rekvizity a atmosféra potěší - kór když je člověk srovná třeba s ohyzdnou nažehleností filmu Probudím se včera. Největší fatalitou pro mě paradoxně zůstává linie s "cestováním v čase", která je poněkud navíc a poněkud... stupidní. Klidně bych si dal dobovku s prostřihy do budoucnosti účinkujících postav - výsledky i následky by zůstaly prakticky identické, byť by se musely některé dějové linky nahradit. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- V rozhovorech během natáčení Václav Kopta (mjr. Alois Špalek) vzpomínal, že v roce 1982, v němž se seriál odehrává, točil svůj filmový debut Sněženky a machři a dodal, že mu tehdejší doba vůbec nechybí. Ljuba Krbová (matka Simona Marvanová) si při pohledu na žlutobílá auta VB zase vzpomněla, že kdykoliv nějaké v době totality viděla, udělalo se jí hned nevolno. (Šéfik)
- Kým všetci nosili kostýmy, ktoré im vybrala kostýmová výtvarníčka, Václav Neužil (Filip Marvan) si ako jediný nosil na „pľac" vlastné džínsy. "Ja tam nosím džínsy po otcovi, pretože kostýmová výtvarníčka seriálu Andrea Králová nemala na mňa džínsy. Nevedela na mňa žiadne nájsť, ktoré by mi sedeli. Tak som šiel domov, otec mi ukázal nejaké svoje džínsy z tých čias. Takže ja v seriál hrám v otcových džínsach, ktoré si kúpil v Maďarsku v roku 1982," (Lorax)
- V seriálu se několikrát zmiňují minová pole na hranicích Československa, ta ale byla už rušena začátkem 60. let na nátlak západních mocností. (sator)
Reklama