Reklama

Reklama

Nezapomenutelné mistrovské dílo Ptáci jsou jedním z nejděsivějších filmů mistra napětí Alfreda Hitchcocka. Když přijíždí krásná blondýnka Melanie Danielsová (Tippi Hedren) do Bodega Bay za svým čerstvě vystudovaným přítelem Mitchem Brennerem (Rod Taylor), je nečekaně napadena rackem. Najednou do města vletí tisíce ptáků a místní obyvatelé se stanou terčem jejich šílených útoků. Brzy se ústřední postavy nejděsivějšího filmu o přírodní katastrofě, který kdy byl v Hollywoodu natočen, Melanie i Mitch, ocitnou uprostřed smrtelného souboje s nezastavitelnou a nevysvětlitelnou sílou. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (627)

imf 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí, nervydrásající, trikově pokrokové a navzdory žánrovému posunu pořád stoprocentně hitchcockovské. Ptáci se mi neproklovali úplně na kost, ale tiché pokoře a pokleslé čelisti jsem se stejně neubránil. Výhodou Hitchových filmů navíc je, že stárnou pomaleji než plastový kelímek uprostřed lesní obory. Klidně se na ně můžete mrknout pětačtyřicet let po premiéře a přesto se nebudete chichotat. O jaké "ptákovině" z posledních let můžete něco takového říct? Moc jich nebude. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skvělý film, který mě i při druhém zhlédnutí přikoval k obrazovce. Osobně si nemyslím, že by to byl zrovna horor - až na několik proslulých přízračných záběrů na ulice obsypané ptáky zde toho strašidelného moc není. Kdysi jsem myslím někde četl, že mistrovství tohoto filmu tkví v tom, že se v něm Hitchcockovi podařilo zdánlivě nemožné - naučit lidi bát tak mírumilovných stvoření, jakými ptáci jsou. Tomu ale moc nevěřím a ani v nejdivočejším snu si nedovedu představit, že by mohlo dojít k tomu, aby ptáci typu racci nebo kosi jaksi "uklobali" člověka k smrti. Ta představa je zcela absurdní až směšná, a vede mě k domněnce, že hejna zdivočelých ptáků zde mnohem spíše představují symbol, který po mém soudu velice trefně psychoanalyticky určil Slavoj Žižek v dokumentu PERVERZNÍ PRŮVODCE FILMEM: "Divoké ptačí útoky jsou zřejmě třaskavé výbuchy mateřského superega, mateřské osoby, která se snaží zabránit sexuálnímu vztahu. Takže ptáci jsou surová incestní energie." Z tohoto pohledu jsou PTÁCI vlastně úplně jiným filmem, než se jeví při povrchním sledování, a tento interpretační rámec je posouvá do zcela jiné roviny, kde vlastně vůbec nejde o zastaralou úroveň triků a podobné podružnosti. Záleží jistě na každém, aby si názor udělal sám, ale osobně si skutečně myslím, že tento film si přívlastek "mistrovský" zaslouží. UPDATE 30.8.2019 - I na potřetí mě ten film vrcholně bavil, protože je prostě tak dobrý. Tippi Hedren (stále žije a je jí 89 let!) je pro mě osobně asi nejúchvatnější hitchcockovská blondýnka (Rod Taylor mi zde napak dost vadí), děj je neuvěřitelně zábavný a vtáhne do sebe od první minuty, celé to má fantastickou atmosféru a neuvěřitelně dokonalou kameru - některé kompozice záběrů zde berou dech - a finální záběr je tak nádherný, že ten film prostě působí jak z jiného světa. Pro mě osobně jsou Ptáci jedním z nejlepších Hitchcockových filmů, který vůbec nestárne a s lety zraje jako víno a je čím dál lepší. ()

Reklama

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu mají PTÁCI naprosto vynikající triky. Hitch nezklamal a geniálně vrství atmosféru od jednoho útoku k druhému. I než na scénu přiletí sami opeření aktéři, se divák nenudí. Moc pěkně vybudovaná a poměrně netradiční balící linka zaujme i pobaví. Kéž by všichni režiséři a scénáristé i dnes svým projektům věnovali takovou péči. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Hororové pasáže jsou skutečně mrazivé a výtečně natočené, ale příšerně dlouho se na ně načekáme. Přepečlivá studie charakterů v první polovině funguje jen zpočátku, ovšem postupně Hitchcock upadá do stereotypu a s protahujícím se čekáním na "něco" se pomalu vkrádá nuda, což se mi u jeho filmů stalo vůbec poprvé. Nicméně Ptáci jsou na svou dobu řemeslně pořád neskutečně na výši, od trpělivé režie a střízlivého scénáře až po skvělý střih a excentrické využití barev, a je těžké si představit remake, který by mohl někdy v budoucnu vytříbenost celého filmu nějak atakovat. Hitchcock sice měl i lepší kousky, ale to se dá říci i v případě Spielberga a jeho Čelistí- i ty jsou teď vnímány jako velký kult. 75% ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Pútavá štúdia charakterov, prekrásna kompozícia farebného obrazu, majstrovsky budovaná atmosféra, hypnoticky podmanivá plynulosť deja. Na prvý pohľad „iba“ nádherne vyzerajúci komerčný supernatural horor, na druhý pohľad umelecké dielo s dráždivým existenciálnym podtextom. Odstupom času filmový drahokam. ()

Galerie (155)

Zajímavosti (79)

  • V scéne, v ktorej pološialená Melanie (Tippi Hedren) búši do vtákov baterkou, ponúka Hitchcock rozpor ako neprimerané sú obranné prostriedky v zrovnaní s tým, čo vtáci predstavujú. Baterka, podobne ako klaksón auta, ktorým sa Melanie predtým tiež pokúšala zahnať vtákov, je rozhodne neúčinná. Telefónna búdka, v ktorej je Melanie tiež uväznená, neposkytuje ochranu a navyše je ako prostriedok komunikácie nepoužiteľná. Všetko sú to predpoklady, na základe ktorých „filmoví Vtáci“ nie sú len filmom o vtákoch ako takých. Skrytým rozmerom zápasu s vtákmi je Melaniin vnútorný konflikt medzi jej rodiacimi sa kladnými vlastnosťami a zúfalou túžbou po skaze. (Biopler)
  • Hitchcock k tvorbě filmu doplnil: “Nejobtížnější byl záběr, ve kterém je zachycen výbuch benzinové pumpy z pohledu racků. Při řešení výtvarné stránky filmu jsem se inspiroval obrazem Výkřik Edvarda Muncha, pocitem bezútěšnosti a šílenství v jakési pustině, která vyjadřuje vnitřní rozpoložení člověka.“ [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
  • Masívne „mužské“ zariadenie domu Lydie (Jessica Tandy), hlavne skrz nábytok, je spolu s ukážkovým poriadkom odkazom, ako lipne na minulosti, na predmetoch pripomínajúcich jej manžela. Do toho celého vtrhnú vtáci, pred ktorými sa nie je možné schovať, lebo domu chýba úkryt. Po útoku Lydia upratuje rozhádzané nádoby, ktoré sa rozbili, keď sa Mitch (Rod Taylor) snažil prevrátením stola zabarikádovať krb. Nevníma ľudí, len veci okolo. Melanie (Tippi Hedren) ju pozoruje a divákovi je ponúknutá ich vzájomná podobnosť. Melanie Lydiu pozoruje natoľko uprene, že scéna kladie vizuálne otázky: "Má život nejaký zmysel?" resp. "Aký zmysel má Lydiin život? A čo môj život?" Melanie sa len pozerá ako Lydia starostlivo, no po útoku i roztržito, narovnáva portrét zomrelého manžela. (Biopler)

Související novinky

Alfieho Ptáci po bayovsku?

Alfieho Ptáci po bayovsku?

19.10.2006

Šílená představa, řekl by si běžný divák, na jehož názor stejně vysoce postaveni mužové filmařského průmyslu moc nedají. Jenže když je hlavní role v takovém projektu nabídnuta australské krásce Naomi… (více)

Ptačí zob

Ptačí zob

06.07.2006

Už jsme tu dlouho neměli remake. Těšíte se? Bude to maso. Ale co maso, přímo masochismus (diváků vůči sobě), sadismus (filmařů vůči divákům) a narcisismus (filmařů vůči nim samotným). Ale nebudeme to… (více)

Remake Vtákov!

Remake Vtákov!

27.04.2005

Nesmrteľný hororový príbeh o agresívnych vtákoch terorizujúcich malé mestečko a jeho obyvateľov dostane nový kabát. Štúdio Universal Pictures totiž pripravuje remake klasiky VTÁCI od majstra filmovej… (více)

Reklama

Reklama