Reklama

Reklama

Nezapomenutelné mistrovské dílo Ptáci jsou jedním z nejděsivějších filmů mistra napětí Alfreda Hitchcocka. Když přijíždí krásná blondýnka Melanie Danielsová (Tippi Hedren) do Bodega Bay za svým čerstvě vystudovaným přítelem Mitchem Brennerem (Rod Taylor), je nečekaně napadena rackem. Najednou do města vletí tisíce ptáků a místní obyvatelé se stanou terčem jejich šílených útoků. Brzy se ústřední postavy nejděsivějšího filmu o přírodní katastrofě, který kdy byl v Hollywoodu natočen, Melanie i Mitch, ocitnou uprostřed smrtelného souboje s nezastavitelnou a nevysvětlitelnou sílou. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (628)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skvělý film, který mě i při druhém zhlédnutí přikoval k obrazovce. Osobně si nemyslím, že by to byl zrovna horor - až na několik proslulých přízračných záběrů na ulice obsypané ptáky zde toho strašidelného moc není. Kdysi jsem myslím někde četl, že mistrovství tohoto filmu tkví v tom, že se v něm Hitchcockovi podařilo zdánlivě nemožné - naučit lidi bát tak mírumilovných stvoření, jakými ptáci jsou. Tomu ale moc nevěřím a ani v nejdivočejším snu si nedovedu představit, že by mohlo dojít k tomu, aby ptáci typu racci nebo kosi jaksi "uklobali" člověka k smrti. Ta představa je zcela absurdní až směšná, a vede mě k domněnce, že hejna zdivočelých ptáků zde mnohem spíše představují symbol, který po mém soudu velice trefně psychoanalyticky určil Slavoj Žižek v dokumentu PERVERZNÍ PRŮVODCE FILMEM: "Divoké ptačí útoky jsou zřejmě třaskavé výbuchy mateřského superega, mateřské osoby, která se snaží zabránit sexuálnímu vztahu. Takže ptáci jsou surová incestní energie." Z tohoto pohledu jsou PTÁCI vlastně úplně jiným filmem, než se jeví při povrchním sledování, a tento interpretační rámec je posouvá do zcela jiné roviny, kde vlastně vůbec nejde o zastaralou úroveň triků a podobné podružnosti. Záleží jistě na každém, aby si názor udělal sám, ale osobně si skutečně myslím, že tento film si přívlastek "mistrovský" zaslouží. UPDATE 30.8.2019 - I na potřetí mě ten film vrcholně bavil, protože je prostě tak dobrý. Tippi Hedren (stále žije a je jí 89 let!) je pro mě osobně asi nejúchvatnější hitchcockovská blondýnka (Rod Taylor mi zde napak dost vadí), děj je neuvěřitelně zábavný a vtáhne do sebe od první minuty, celé to má fantastickou atmosféru a neuvěřitelně dokonalou kameru - některé kompozice záběrů zde berou dech - a finální záběr je tak nádherný, že ten film prostě působí jak z jiného světa. Pro mě osobně jsou Ptáci jedním z nejlepších Hitchcockových filmů, který vůbec nestárne a s lety zraje jako víno a je čím dál lepší. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Síla nejlepších Hitchcockových filmů tkví v jejich uvěřitelnosti a reálnosti. S tím souvisí i propracovanost psychologie postav (v tomto případě psychologie jejich stresových stavů), děje a jeho zákrutů i do detailů jdoucí propracování vlastní filmové realizace. Z populárně přírodovědné literatury jsou známy hromadné sebevraždy lumíků nebo naprosto absurdní smrti velkých kytovců najíždějících (naplavávajících) na mělčiny, kde poměrně záhy hynou. K tradici odkazuje v tomto případě volba prostředí: proč k útokům ptačích hejn má docházet právě v odlehlých místech? Čím se od nich liší velkoměsta, v nichž sice ustupuje biodiverzita, ale zbylá podmnožina savčích a ptačíchdruhů se činí o to víc a působí značné problémy? Uměřenost ve výrazu i v myšlence je tedy další předností tohoto osobitého mistra světové kinematografie. Mistra, který se poprávu stal klasikem svého žánru. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Hororové pasáže jsou skutečně mrazivé a výtečně natočené, ale příšerně dlouho se na ně načekáme. Přepečlivá studie charakterů v první polovině funguje jen zpočátku, ovšem postupně Hitchcock upadá do stereotypu a s protahujícím se čekáním na "něco" se pomalu vkrádá nuda, což se mi u jeho filmů stalo vůbec poprvé. Nicméně Ptáci jsou na svou dobu řemeslně pořád neskutečně na výši, od trpělivé režie a střízlivého scénáře až po skvělý střih a excentrické využití barev, a je těžké si představit remake, který by mohl někdy v budoucnu vytříbenost celého filmu nějak atakovat. Hitchcock sice měl i lepší kousky, ale to se dá říci i v případě Spielberga a jeho Čelistí- i ty jsou teď vnímány jako velký kult. 75% ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Velká většina lidí zná jen dva Hitchovy filmy: Psycho a Ptáci. A přitom Ptáci jsou jeho nejpřeceňovanějším snímkem, který je s každým dalším zhlédnutím méně a méně působivější. Jsou zde geniální scény, zejména ty hromadné se skutečnými sedícími ptáky (čekajícími na kořist), zato vadí ti animovaní a také přílišné množství opravdové nudy. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jméno Alfred Hitchcock nejspíš nejspíš netřeba představovat. Tvůrce filmů jako Okno do dvora, Vertigo, Na sever Severozápadní linkou nebo Psycho patří mezi nejoblíbenější a dost možná nejzásadnější filmové tvůrce všech dob a většina z nich jsou jednoduše dokonalými filmový klenoty. Mezi jeho známé filmy patří též snímek Ptáci, který byl též první Hitchockovou spolupráci s bývalou modelkou a začínající herečkou Tippi Hedren. Později vyplynulo na povrch, že se stal Hitchcock Hedren posedlý a Hedren se v současnosti nebojí prohlásit, že jí Hitchcock vyloženě sexuálně obtěžoval. Tak či onak je tato smutná realita lehkou šmouhou na dalším povedeném filmu Alfreda Hitchocka, kterému ovšem k dokonalosti na rozdíl od mnoha jeho jiných titulů něco přeci jen chybí.   Mezi nejlepší Hitchockovy filmy Ptáci nepatří. Což z nich ovšem rozhodně nedělá špatný film. Klasický Hitchcock je v Ptácích poznat. Hitchockovy se opět daří vybudovat atmosféru, postavy jsou výtečným způsobem vykreslené a celé to opět vypadá vizuálně velmi pěkně. První Hitchcockův film po legendárním Psychu rozhodně neukázal, že má mistr napětí po svém dost možná nejslavnějším filmu své nejlepší časy za sebou. Navzdory na první pohled béčkové zápletce mají Ptáci skutečně velmi povedený scénář, i přes fakt, že byl film uveden v roce 1963 jsou triky na velmi dobré úrovni a ukazuje se, že Hitchcockovy filmy stárnou velmi dobře. A právě Tippi Hedren, nad jejímž castingem mnoho lidí tehdy kroutilo hlavou a vyčítali ho potencionální Hitchcockově senilitě je ve finále velmi dobrá, stejně jako i zbytek hereckého obsazení. Hitchcock po Psychu rozhodně brutálně neklesl.   Expozice možná u Ptáků trvá příliš dlouho, přesto se ovšem právě zde pořád prokazuje ono velmi dobré šponování atmosféry. Funguje zde i výtečný střih, který dokáže prodat lidské emoce a především v momentech, kdy dojde na nálet nebezpečných ptáků dokáže skutečně prodat onu nepříjemnou husinu. Je tam vidět důraz na různé detaily, působí to jednoduše neskutečně promakaným způsobem. Na tomhle poli jednoduše Hitchcock neselhává.   Jen je laťka po všech těch Hitchockových filmech nastavena možná až příliš vysoko a Ptáci ve srovnání právě s Vertigem, Oknem do dvora či Psychem vlastně fungují jen jako lehce slabší odvar. Hitchcock to tentokrát zkusil tak trochu jinak, přesto je tam pořád poznat a vše skvělé na jeho režii zůstává zachované. Scénář Evana Huntera má velmi dobré dialogy, přesto ve finále zápletka není úplně nejsilnější a chtělo by to dost možná trochu údernější finále. Na Ptácích se ovšem čas pořád podepsal pouze minimálně a dodnes jednoduše stojí za pozornost.   U Hitchockova filmu se možná výraz ´´ pouze velmi dobrý´´ dá pokládat za sprosté slovo, přesto ovšem Ptáci pořád v mnoha ohledech fungují skvěle. Nemají sice na mnohem lepší mistrovy filmy, přesto mají pořád mnoha dobrých aspektů těch nejlepších Hitchockových filmů. A když člověk vypne ohledně pomýšlení na to, že Tippi Hedren kvůli Hitchockovi pět dní klovali skuteční ptáci a Hedren kvůli tomu skončila v nemocnici nebo právě od faktu, že Ptáky zahaluje právě ona temná aura sexuálního obtěžování mistra napětí, jde o dodnes funkční děsivý horor. Velmi pravděpodobně se objeví diváci, kterým z dnešního pohledu přijdou Ptáci směšní, jejich funkční nepříjemnou atmosféru ovšem ani po letech nepodceňovat....... () (méně) (více)

Galerie (156)

Zajímavosti (79)

  • Po útoku vtákov v Lydiinom (Jessica Tandy) dome sú policajtom vypočutí zúčastnení protagonisti. V Hitchcockových filmoch sú policajti vždy vykreslení ako neschopní, sú totiž predstaviteľmi povrchného a neprirodzene vynúteného poriadku v spoločnosti. Podobne ako šerif v snímke Psycho (1960) odmieta možnosť nejakej záhady v Batesovom moteli, ani v tomto diele policajt nepripúšťa, že k útoku vtákov naozaj došlo. (Biopler)
  • Syn autorky literární předlohy v květnu 2001 oznámil, že byl on a jeho manželka terorizováni racky u jejich chaty v Cornwallu v Anglii. (Kulmon)
  • Cesta hlavnej hrdinky Melanie (Tippi Hedren) vzdialene pripomína cestu Marion (Janet Leigh) z filmu Psycho (1960). Obe ženy sa zdajú byť uväznené v určitom vzorci správania, z ktorého sa nevedia vyslobodiť. Nedokážu ho pomenovať a každým ďalším krokom sa v ňom len viac a viac zapletajú. Spracovanie témy určujúce divákov postoj je však v oboch filmoch rozdielne. V prípade Marion je divák vyslovene odkázaný iba na to, čo sám vidí a cíti. V tomto diele je priamy nájazd kamery na detail Melanie vystriedaný prestrihom na statickú panorámu krajiny, snímanú z obrovského nadhľadu. Režisér na stotožnení netrvá a snímka je oveľa otvorenejšia ako Psycho. (Biopler)

Související novinky

Alfieho Ptáci po bayovsku?

Alfieho Ptáci po bayovsku?

19.10.2006

Šílená představa, řekl by si běžný divák, na jehož názor stejně vysoce postaveni mužové filmařského průmyslu moc nedají. Jenže když je hlavní role v takovém projektu nabídnuta australské krásce Naomi… (více)

Ptačí zob

Ptačí zob

06.07.2006

Už jsme tu dlouho neměli remake. Těšíte se? Bude to maso. Ale co maso, přímo masochismus (diváků vůči sobě), sadismus (filmařů vůči divákům) a narcisismus (filmařů vůči nim samotným). Ale nebudeme to… (více)

Remake Vtákov!

Remake Vtákov!

27.04.2005

Nesmrteľný hororový príbeh o agresívnych vtákoch terorizujúcich malé mestečko a jeho obyvateľov dostane nový kabát. Štúdio Universal Pictures totiž pripravuje remake klasiky VTÁCI od majstra filmovej… (více)

Reklama

Reklama