Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman, Bess Flowers (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (278)
První setkání Grace Kelly a Alfreda Hitchcocka je esencí pojmu Hitchcock's Blonde. Všechno to, co si vyzkoušel už dávno před válkou s Ondrákovou, tady jen reprízuje a variuje. Ta klíčová scéna "blondýna v negližé bojuje o holý život" je téměř identická. Do toho trochu vyšetřování, rádoby dokonalý zločin, strejda ze Scotland Yardu a je to doma. Nic nového pod sluncem. Dokonce je to shodné i v tom ohledu, že Blackmail točil povinně Hitch i jako zvukovou verzi, Dial M for Murder točil povinně taky jako 3D. ()
Hitchcock zkrátka umí a když je on na postu tvůrce a já diváka, náramně si rozumíme. Vražda na objednávku to opět potvrdila. Precizně vystavěný děj s atmosférou, parádní hudbou, výbornými herci, zvraty a napětím. Takto zdařilé krimi thrillery je vskutku radost sledovat. Jen jsem si při vyšetřování zabití Swanna povzdechl, že hlavního inspektora neztvárnil Peter Falk (ano, v té době ještě nebyl Columbem), protože úplně jsem jej viděl, jak postupuje při pátrání po faktech, čeho si všímá a do čeho bude rýpat. :) ()
V Dial M for Murder jde vidět v každé scéně klasický Hitchcockovský rukopis. Styl vyšetřování mi připomíná hodně Columba a je možně, že tvůrci Columba se tady nechali inspirovat. Scénař je naprosto geniální a člověk neví co se stale další scénu. A že těch překvapení tam bylo. Jako v každém filmu od mistra napětí i zde film graduje neuvěřitelným způsobem a nenechá vás ani na chvilku vydechnout. Herecké výkony jsou taky parádní. Fanoušek Hitchcocka musí být nadšen. ()
Od Alfreda Hitchocka, klasického Hollywoodu a adaptace divadelní hry s mysteriózním příběhem neočekávám v žádném případě filmový realismus a tedy ani nemám nejmenší důvod vytýkat zde často zmiňovaný neuvěřitelný děj plný náhod či údajně slabou psychologii postav. V rámci svého druhu jsem totiž viděl (a také patřičně si vychutnal) špičkově napsaný, zrežírovaný i zahraný thriller s takřka dokonalým budováním napětí, atmosféry a všech dějových peripetií. Herce Raye Millanda jsem měl spojeného především s „němým“ filmem The Thief, o to pro mě bylo zajímavější setkat se s ním na oplátku v hlavní roli konverzační inscenace a musím říct, že mi spolu s ostatními účinkujícími připravil opět skvělý zážitek. Z 9 Hitchcockových filmů, které jsem dosud viděl, je tento pro mě osobně určitě ten nejlepší, byť na některé slavné režisérovy kousky se teprve chystám. Tak jsem zvědav, zda Vraždu na objednávku ještě něco překoná. Každopádně dokonalé mistrovo provedení nedokonalé vraždy má ode mě plných 5 hvězd. [90%] ()
Začátek: nádherné věcné vydírání stylem volné konverzace. Pak plán dokonalé vraždy. Takřka dokonalý. A i přes malou chybičku vzápětí přichází nový plán, „pointa na druhou“. Hitchcock mě vážně dostavá, jak má všechno promyšlené do nejmenšího detailu a stejně dobře podané. Výborná detektivka. Závěr se může zdát lehce protahovaný, ale má to svůj důvod. # viděno: [TV, 2.0->5.1] příběh 10 | hudba 7 | humor 0 | akce 0 | napětí 2 | pustil bych si znovu 8 ()
Galerie (50)
Zajímavosti (17)
- Alfred Hitchcock chtěl do role Tonyho (Ray Milland) obsadit Caryho Granta, ten však odmítl hrát zápornou roli. (Dreadd)
- Film byl natáčen stereoskopickou 3D kamerou, ale uvedení ve třetím rozměru se s výjimkou premiéry dočkal až v 80. letech. Alfred Hitchcock se domníval, že třetí rozměr je nejvhodnější právě pro adaptace divadelních her. (filip.novak)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 1954 ve Philadelphii. (Varan)
Reklama