Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Legas 

všechny recenze uživatele

Krapánek drsnější, dějově poutavá detektivka. Scéna s mrtvolou v bramborách je neskutečně brrr a vůbec všechny uškrcené dívky jsou aranžovány až překvapivě odpudivě. O to více překvapí romanticky laděné úvodní titulky s průletem pod Tower Bridge. Velice se mi líbila manželka šéfa Scotland Yardu, tvrdohlavě vařící svému manželovi francouzské speciality. Frenzy je velmi kvalitní film Hitchcockova režijního podzimu. 4 a 1/2 ()

Ištván87 

všechny recenze uživatele

No, pro mě osobně určitě velice milé překvapení. Herci které neznám (až na učitelku angličtiny z Tmavomodrého světa), pro nejznámější Hitchcockovy filmy netradiční prostředí Londýna (docela ironie) a téma jím stokrát omílané, tentokrát střižené trochu "jackrozparovačskou" tématikou, to vše mě vedlo k domněnce, že mi tenhle film nijak scházet nebude. Ó, jak hluboce jsem se mýlil. Nevím kdy přesně jsem pochopil, v jakém omylu jsem to žil, ale rozhodně mě zaujala už neuvěřitelně životná a ve své podstatě dost naturalistická scéna první vraždy. V tu chvíli mi bylo jasné na 100%, že mistr ani téměř dvacet let po svých nejlepších kouscích neztratil nic z tvůrčí invence, opět jsme mohli být svědky budování napětí, které je v několika momentech tak hmatatelné, až by se ho člověk skoro mohl dotknout, opět se zde rozehrává skvělá šachová partie v níž jeden hráč má od počátku jasnou převahu a opět je tu k nalezní humor.... Ovšem právě ten je v tomto filmu takový, jako dlouho ne. Je až neuvěřitelné, jakým způsobem Hitchcock se svými postavami zachází a místy mi přišlo že být s ním v jedné místnosti zřejmě nemuselo být zrovna příjemné. To nic ovšem nemění na tom, že v průběhu "bramborové scény" jsem nejdřív vyvalil oči, pak se začal nevěřícně pochechtávat a nakonec smíchy div nepadal pod stůl. Co říci víc? Snad jen to, že mám v mistrofě filmografii ještě stále co dohánět a že to v brzké době napravím. Skvělý krimi thriller s prvky černočerné komedie.... ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Film sa točí okolo "kravatového vraha" - necháva za sebou mŕtve ženy, ktoré uškrtí vlastnou kravatou. Z vrážd je nešťastnou zhodou okolností obvinený Richard, ktorému na podozrení priťažuje aj jeho násilnícká povaha a sklony k alkoholu. Nezostáva mu nič iné, iba sa na úteku pred políciou pokúsiť sám tajomného vraha vystopovať a očistiť tak svoje meno... Z tohto pohľadu mi snímok trochu pripomína giallo, len s tým rozdielom, že tu vraha poznáme prakticky už od začiatku a v gialle sa meno vraha divák dozvedá zásadne až na konci. Snímok vyniká i veľkou dávkou humoru, hlavne scény pri večeri boli zábavné. Tiež Hitchcock v snímku prvý krát nasadil aj ťažký kaliber - nahotu, avšak určite nie pre potešenie, tá sa tu vyskytuje iba v spojitosti s vraždou resp. brutálnym znásilnením, takže práve v nie príliš oku lahodiacich scénach. Rád by som ocenil aj hudbu, tá bola jednoducho úžasná. V zásade som spokojný, dôstojný majstrov comeback. 80/100 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ale kdeže strata formy. Parádna atmosféra Londýna, Hitchcock ho dokáže zobraziť rovnako atmosfericky ako San Francisco. Napätie po celý čas, námet trochu pripomína Nepravého muža s Henrym Fondou, ale iba východzím námetom, nie formou rozprávania. Hitchcock je tu viac explicitný pri zobrazení násilia, ako sme zvyknutí, čo je vzhľadom na rok výroby logický krok. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak mistr napětí Alfred Hitchcock mě tentokrát rozhodně nenapnul. Vlastně mě docela rozesmíval, někdy chtěně (večeře detektiva s manželkou patřili mezi vrcholově klenotnickou zálžitosti ) , jindy nechtěně (sériovej vrah v autě ) až parodicky. To prostě pakliže se film chce tvářit jako vážně míněnej krimi thriller není možný. Další trapnost shledávám ve faktu, že tenhle sériák neměl svý zločiny absolutně vůbec naplánovaný a všechno hrál na náhodu. Ok jednou, možná dvakrát bych to papal, ale on byl sériák a v takovým případě není absolutně možný, aby mu ty zločiny takhle procházely. Další výtku mám v atmosféře. Z filmu nešlo žádný napětí, ani žádná psychlogie, postavy se tam střídaly jak na běžícím páse, žádná nebyla pořádně propsaná. Útěk z kriminálu byl jak z bláznivý střely, uvalení obvinění jak z bláznivý střely 2 a výběr obětí vraha (co ty předtím ? ) jak z bláznívý střely 3. Ještě si neodpoustím jednu věc, kdyby se tady vyměnilo jméno režiséra za nějakýho nounejma, tak bych chtěl vidět jak by vypadalo to vaše pokrytecko - papouškovský hodnocení. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Scéna, v ktorej je Richard (Jon Finch) na večeri s manželkou (Barbara Leigh-Hunt), je podfarbená skladbou "Poem" od Zdeňka Fibicha. (ČSFD)
  • Film vydělal přes 16 milionů amerických dolarů při rozpočtu 2 milionů. Po několika finančních propadácích tak Hitchcock znovu natočil úspěšný film. (ČSFD)
  • Hitchcock se ve filmu ukáže na začátku, kde stojí v buřince v davu přihlížejících (a jako jediný netleská). (Němi)

Reklama

Reklama