Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Patrně nejkvalitnější snímek Hitchcockovy pozdní režijní kariéry, který se poněkud vymyká jeho nejznámějším klasickým filmům. Thriller o pátrání po bezohledném vrahovi žen má nejen klasickou hitchcockovskou rovinu člověka nespravedlivě obviněného ze zločinu, ale je navíc doplněn prvky černého humoru, má slušné tempo a kvalitní herecké obsazení. Celkový dojem: 80 %. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Neskutočne majstrovské skĺbenie jemne-temného čierneho humoru s vážnym kriminálnym trilerom. Jasne, krivo obvinený muž na úteku je autorovou srdcovou záležitosťou a natočil aj presvedčivejšie kúsky, lenže Zbesilosť (FRENZY) mám zafixovanú z tých menej známych majstrových filmov akosi veľmi vysoko. Keď sa naň lepšie zahľadíte, nemusíte ani príliš počúvať dialógy, to kvázi nemé remeslo je delikátne, pripomínajúce syntézy záberov starých európskych klasikov. Navyše vtipný zabijak Jon Finch a lá Rusk je asi najideálnejší herec na tú polaritu medzi ostrým sarkazmom a krvopotným masochistom stredného vzrastu. P.S.: scénu, kedy sa mu v očiach vynorujú záblesky zo straty talizmanu, si dokážem púšťať aj tisíckrát. Viac tu: http://www.9em.sk/tyzden-alfreda-hitchcocka-zbesilost/ ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Na sklonku kariéry sa Hitchcock vracia do rodnej Británie a natáča ďalší, tradične skvelý thriller. A zároveň jeden zo svojich najodvážnejších filmov. Priame, brutálne a nemilosrdné zábery vrážd, ale i iných bez-servítkových scén, niektorých jemne nihilistických, do toho čiernočierny anglický humor v pasážach, kde sa by sa vám pri pokuse krájania napätej atmosféry zlomil nôž. Takmer dokonalý film, miestami by som možno trošku opovrhol niektorými hercami, ale hlavne, že tí ústrední to zvládli skvele. 90%. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Hitchova stará kolena se vrátila k murder žánru a už od úvodní scény (projev o čištění vodních toků vs. vyplavená mrtvola) dávají najevo, jak moc škodolibým směrem se všechno bude ubírat. Kříženec Josefa Abrháma a Bodieho z Profesionálů je klasickou postavou, která je v nepravý čas na nepravém místě, deviant zelinář kuje pikle, detektivova žena sice neumí vařit, ale ženskou intuicí překonává všechny chemické laboratoře a jedna s divákem laškující scéna střídá druhou (vypíchl bych náklaďák s bramborami či dva momenty, kdy se kamera zdrží na ulici a vy čekáte, kdy přijde výkřik). „Mr. Rusk, you´re not wearing your tie..“ ()

Paldini 

všechny recenze uživatele

Hitchcock na stará kolena pěkně přitvrdil. Určitě si byl vědom toho, že daným námětem vykrádá sám sebe, a tak se vnořil hlouběji do temných vod a přidal pořádně na brutalitě, ale i na černém humoru. Natočení prvního znásilnění a vraždy je už dost na hraně ne-li za ní. Dokonce si myslím, že málokterý režisér té doby si troufal vyobrazit násilí tak otevřeně. I hlavní hrdina není klasický hitchcockovský Mirek Dušín, ale neurvalý alkoholik, který se více než vlastním rozumem řídí svým temperamentem. Jinak všimněte si ke konci scény, kdy hlavní hrdina vystupuje po schodech. Úplně stejný postup stupňování napětí použil Hitchcock hned v několika svých předchozích filmech např. v Psychu. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))
  • Film vydělal přes 16 milionů amerických dolarů při rozpočtu 2 milionů. Po několika finančních propadácích tak Hitchcock znovu natočil úspěšný film. (ČSFD)

Reklama

Reklama