Obsahy(2)
V kontextu českého němého i zvukového filmu prokazovala herečka Anny Ondráková nezaměnitelné charisma a nebývalou všestrannost. Ze všeho nejvíce však dostávala nabídky do veseloherních snímků, neboť její komediální talent, pro ženy spíše vzácný, oplýval osobitou spontaneitou. Úspěchu dosáhla i v německy mluvených filmech rakouské či německé výroby. Ondráková zaujala Alfreda Hitchcocka, jenž v němém údobí také natáčel v německých ateliérech, a poznal tak mnohé osobnosti zdejší filmařské komunity, především svým dívčím půvabem, do nějž prostupují emoce rodící se ženy. Proto ji obsadil jak v tomto filmu, tak i v následující Její zpovědi do dramaticky položené role dívky, jež je ve své křehkosti vystavena situacím přesahujícím její emocionální a společenskou zkušenost. Anny Ondráková se tak stala jedinou z českých hereček, jež pronikly do britských filmů závažnějšího významu. (vh) (NFA)
(více)Recenze (33)
Už keď postavy na začiatku zvolali „chlapi, do krčmy!“, pochopil som, že sir Hitchcock bol frajer nemý i ozvučený, čierno-biely i farebný, hororový i komediálny. Keď to vo vás je, tak to vo vás je a keď to vo vás nie je, tak to vo vás nie je. Prejaviť city bez slov, maximálne s použitím hudby, tak sa to robí. Ktohovie, či má Bay s PEARL HARBOROM čisté svedomie. ()
Vyborna cervena kniznica. Hitchcock sa formalne drzi v uzadi a nechava naplno vyniknut pribeh plny silnych dilem, neprijemnych konfliktov a krutych rozhodnuti. Potom ani neprekvapi, ze z boja nakoniec odchadzaju vsetky postavy porazene (moralne alebo emocne). S prehladom najlepsia Hitchcockova melodrama a vrchol jeho nemej tvorby. 9/10 ()
Hitchcock je prostě mistr psychologizace a kompozice. Umí vytěžit maximum z hereckých výkonů (už jen to - pro herce nesnadné a netypické - hraní přímo na kameru - absolutní zrada, rozervanost a smutek z očí do očí). Ok, má to mouchu, Carl Brisson mi nesedl, ale to je šmouha na skle, kterou jde vidět jen proti světlu. ()
Milostný trojúhelník v němém melodramatu pozdějšího mistra napětí. Formálně povedené a na diblíka Ondrákovou byla radost pohledět, ty její ksichtíky byly neodolatelné, schopnost pro amanta opustit své dítě už tedy míň. Holubičí povaha jejího nešťastného nápadníka i jistá distingovanost její pravé lásky pak hezky v téhle rané vztahovce kypí a misí se a špatný konec nad všemi visí jako Damoklův meč, Místo jeho hrotu ale nakonec udeří zodpovědnost. A bez mravokárných nuancí, překvapivé nejen na svou dobu. Silnější, ale trojka. ()
Už jenom při pohledu na množství reakcí ve zdejší db k tomuto filmu a k Blackmailu, je jasné, že nám Manxman kapánek zapadnul. A to nikoli právem, jen ho zastínil fakt, že je "ještě němý", přitom je to film brilantní a v určitém plánu i s neodolatelnou ironií. Pravda, například v Kinorevui psali, že je dobře, že už Anny nedělá v Anglii takové zbytečné sladkobolné filmy, ale což. Dnes se Hitch nosí a když už jsme v tom nošení, občas i zjistíme, že na tom něco je :) Takže objevování kompletních filmografií zdar. Odměnou může být i Ring. ()
Galerie (22)
Photo © British International Pictures (BIP)
Zajímavosti (6)
- FIlm se někdy uvádí jako Hitchcockův poslední němý snímek, přestože existuje němá verze jeho filmu Její zpověď (1929), která je odlišná od verze zvukové. Současně se jedná o první film s Anny Ondrou. (Pavlínka9)
- Protože se šéfovi British International Picture Johnu Maxwellovi film ...a neuveď nás v pokušení nelíbil, byla distribuce pozdržena až do premiéry zvukové verze filmu Její zpověd (1929). (Pavlínka9)
- Anny Ondráková žila po dobu společné spráce s Hitchcockem v jeho domě s jeho ženou Almou. Společně také navštívili během příprav natáčení také autora předlohy, Sira Thomase Henry Halla Cainea. (NinadeL)
Reklama