Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (570)
Neprávem obviněný muž dokazující svou nevinu - tak omšelé téma. Jenže u Hitche se tak děje s noblesou a humorem (velký podíl na tom má Cary Grant - tehdy mu bylo 55!). Hitch je ve filmu chlapík, co hned po titulcích zmešká autobus. No a nejlepší scéna - koho by to napadlo, je práškovací letadlo. Jo a jeden z hlavních padouchů se jmenuje Vandamm (a o rok později se narodil v Belgii jistý geniální herec). ()
Zdrcujici nastup, Grant perli, je ostry jako chilli, naprosto genialni dialogy. Bond HADR! Ve vlaku opet super nater, scena baleni - uzasna. Skutecne pekne prokreslene postavy. A co pak? Scena s letadlem, ouha, tenhle predchudce akcniho filmu je opravdu pouze jeho predchudce ale co, ten vybuch byl prece docela cool.. No a zaver? No comment. Profesor nedokaze nacpat do pistole jen dva slepe naboje, zavrenou branu nemuzeme projet, zaporaci nevlastni zadne strelne zbrane, jen lampicky a E.M. Saint (ktera je skutecne krasna, mozna i vic nez jeji jmenovkyne z Brna Silvia) nemuze utikat pred pronasledovateli protoze se ji zasekla vlecka v keri,,, + odporne komicka scena na skale.. To neslo!!! Presto budu verit Rob Royovi ze Hitchcock si ze me posledni ctvrthodinu delal prdelky a dam 4 a ne puvodne zamyslene 3 hvezdy... ()
Hitchcock jako obvykle perfektně buduje atmosféru, ale přesto jsem jsem tentokrát zklamán. V úvodu sice Rogerova paranoia plní veškerá očekávání (a Fincher se s Hrou inspiroval opravdu dobře), ale předčasný vrchol přichází v kultovní scéně s práškovacím letadlem. Poté už se spíš jen naprázdno splétá a splétá, aby nakonec došlo k tradičně napínavému finále. To ale po dvou hodinách intrik nevyznívá dostatečně naléhavě. ()
North by Northwest je sice kvalitní film, ale docela nevyrovnaný. Horší první polovinu s otravnou matkou, trapným řízením v opilosti a hlavním hrdinou, který byl vzhledem k událostem trochu příliš nad věcí, naštěstí vystřídala lepší půlka druhá s jiskřivou romantikou (Eva Marie Saint zde byla hodně sexy), napínavou pasáží ohledně práškovacího letadla, vtipnou kaucí a postupným utahováním smyčky (s poněkud rychle ukončeným závěrem). Vidím to na slabší 4*, faktem je, že Hitchcock se mi už ukázal i v lepším světle než tady. ()
Cokoliv napíšete o Alfredu Hitchcockovi, někdo už to napsal před vámi a velmi pravděpodobně i lépe. Málokterý režisér se dočkal tolika monografií, analýz, profilů a přízvisek. Pokud jste o něm slyšeli jako o „mistru hororu“, snad vás z tohoto nesmyslného a bůhvíproč rozšířeného bludu vyvede právě legendární dobrodružný thriller Na sever Severozápadní linkou, který tvoří jakousi syntézu celé jedné větvě Hitchcockovy tvorby. Téma neprávem obviněného jedince, který prchá před pronásledovateli (ze stran padouchů i spravedlnosti) a hledá skutečného viníka prochází Hitchcockovým dílem od dob působení na britské půdě (39 stupňů) přes jeho ranou americkou tvorbu (Sabotér) až k velkolepému vybroušení právě v podobě Na sever Severozápadní linkou. _____ Tam všechny motivy spojil v dokonale promyšleném vyprávění o nenápadném muži, který náhodným gestem (doslova, nikoli metaforicky) přijme identitu neexistujícího tajného agenta a protivníci odmítají věřit, že jeho skutečná identita není jen dalším výmyslem tajemného pana Kaplana. Několikanásobné převrácení (přinejmenším etických) identit postav a opakované přepracovávání interpretací vodítek v příběhu prožívá po většinu filmu současně hrdina i divák. Divák je konfrontován s příběhem zdánlivě využívajícím všech známých a neznámých žánrových klišé, ale právě ve své eklektičnosti a sofistikovanosti je s každou další minutou nečitelnějším a napínavějším. _____ Právě to (modelovému) modernímu divákovi nakonec umožní přijímat z hlediska filmařského řešení zastaralé pasáže (např. křiklavé zadní projekce), které v sobě nesou tak nezaměnitelnou směs nadsázky a napětí (čerpajícího především ze divácké zmatenosti a nemožnosti scénu v době jejího umístění v příběhu jednoduše uchopit), že je nelze nevnímat víceméně totožně jako diváci před téměř padesáti lety. Jakkoli už jste určitě viděli nebezpečné jízdy postav řítících se v autě bez brzd závratnou rychlostí nebezpečnými serpentinami pár metrů od propasti nebo bezpočet parodií na práškovací letadlo nalétávající na hrdinu uprostřed polí, stále budou tyto a mnohé jiné scény pořád stejně intenzivní, protože důležitý není samotný efekt, ale konkrétní postavení hrdiny v nich a informace poskytnuté příběhem těsně před jejich začátkem. _____ Z filmu Na sever Severozápadní linkou čerpaly první bondovky (zejména pak Srdečné pozdravy z Ruska) a stal se skutečným základem dnes tolikrát v recenzích opakovaného „hitchcockovského thrilleru“, ve kterém hrdina se světem kolem sebe urputně bojuje o svou identitu a nevinnost. Pořád je ale především zakončením jedné celé a postupně se vyvíjející Hitchcockovy série podobných thrillerů a jedním z jeho co do dravosti a atraktivnosti vyprávění nejzajímavějších filmů. Pokud ale neznáte snímky jako Příšerný host, Čtyři vyzvědači (Tajný agent), 39 stupňů, Pověstný muž, Sabotér nebo obě verze Muže, který věděl příliš mnoho, rozhodně si je poshánějte a postupně zhlédněte, protože teprve pak pro vás bude sledování Na sever Severozápadní linkou opravdovým zasvěceneckým zážitkem, ve kterém bude mít každý detail příběhu to pravé místo. () (méně) (více)
Galerie (130)
Zajímavosti (70)
- Když Roger Thornhill (Cary Grant) jede vozem v úvodu filmu se svou sekretářkou Maggie (Doreen Lang), které diktuje úkoly a vzkazy, je za zadním oknem vidět automobil Škoda 440 - Spartak. Následuje Thornhillovo auto téměř celou dobu jeho cesty. (Robbi)
- Alfred Hitchcock nedostal povolení filmovat na Mount Rushmore. Vše tak bylo natočeno na replice hory. (Kulmon)
- V žebříčku Amerického filmového institutu pro 100 největších amerických filmů všech dob obsadilo Na sever Severozápadní linkou 40. místo. Tak vysoké umístění si snímek vysloužil mimo jiné i svým značným vlivem na pozdější bondovky. (dukeman)
Reklama