Reklama

Reklama

Ingrid Bergmanová a Cary Grant v americkém špionážním filmu. Brzy po skončení druhé světové války je známý nacistický špion Huberman odsouzen americkým soudem. Jeho dcera Alicia se nemůže zbavit zklamání a pocitu viny z činnosti otce, o níž neměla vůbec tušení. S touhou na vše zapomenout se vrhá do víru života plného divokých večírků a alkoholu. Na jednom z nich se setkává s přitažlivým mužem, který jí není lhostejný. Později zjistí, že T. R. Devlin je americký agent. Alice chce vykoupit provinění svého otce a nabídne Devlinovi, že mu pomůže proniknout do centra německých špionů ukrývajících se v Brazílii. Proto se nakonec provdá za Alexandera Sebastiana, který žije v Rio de Janeiru, a získává díky němu přístup do tajné organizace...
Thriller režiséra Alfreda Hitchcocka zaujme působivým a vynalézavým zpracováním, skvělým scénářem a úžasným vedením kamery (Ted Tetzlaff). Vynikající jsou i herecké výkony Ingrid Bergmanové (Alicia), Caryho Granta (Devlin) a Clauda Rainse (Alexander Sebastian).
Film byl dříve uveden pod názvem Pověstný muž. Nepřesný překlad u nás před lety zavedli filmoví historici Jaroslav Brož a Myrtil Frída ve své knize 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z). Ten byl pak postupně přejímán dalšími publicisty a historiky. Česká televize se rozhodla nyní snímek uvést pod názvem, který přesněji odpovídá ději příběhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (208)

swed 

všechny recenze uživatele

Vynikající špionážní romance staví především na výborné práci s gradováním napětí. Ve filmu je zajímavá nejednoznačnost (a tím i dráždivost), která je předvedena v mnoha podobách: hlavní hrdinka (výborná I. Bergman) se potácí ve vztahu ke dvěma mužům, alkoholu a službou pro vlast, ve které je ona cizinkou. Přes poklidný začátek se spolu s ní postupem času dostáváme až za hranice žánru a společně propadáme stále více do psychické (pro)pasti. Zajímavý je i motiv matky a její vliv na syna (podoba s "Psychem" a částečně i např s "Ptáky"). Samotný konec filmu je jakousi omluvou za všechna předešlá utrpení, která byla na postavě Bergmanové spáchána (z nichž za mnohé si mohla paradoxně ona sama).___ EDIT: Romantická rovina mi nepřišla moc uvěřitelná, vše ale bohatě vynahrazuje špionážní zápletka a především poslední třetina je famózní. 9/10 ()

Cival 

všechny recenze uživatele

In Vino Veritas. Pro mě jediný Hitchův film, který se co do síly prožitku může rovnat se svatou trojkou z režisérových zlatých padesátých. Mrazivý špionážní thriller a neortodoxní lovestory´- a jak to sedí dohromady! Nic proti Bergmanové nebo Grantovi, ale za mistra je tu opravdu jen Hitchcock. Bezvýchodnost a sjetost poslední půlhodiny je fantastická. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Z toho všeho, co jsem zatím od Hitchcocka viděl, mi tohle přijde nejslabší. Prakticky celý snímek mi vadilo, že film nemá jedinou zapamatovatelnou scénu, něco zásadnějšího, ale pak, těsně před koncem, to přišlo a mně nezbylo než znovu obdivovat toho génia, který i ze scházení schodů udělá zážitek, který se nepovede mnohým novějším thrillerům. Už vím, kde se Polanski inspiroval pro svou scénu "podávání lístku" ve filmu The Ghost Writer (to jen tak na okraj). Upřímně, nebýt té scény na schodech, dlouho bych uvažoval, co dám tomuto filmu, takhle mě těch pár minut přesvědčilo, že bych Alfredovi křivdil… 80 %. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Nemohu se zbavit pocitu, že Notorious v mnohém pokládá základ pozdějším Bondovkám. Ať už jde o charismatického kriminalistu Granta, či "bonda v sukni", aneb nesmírně schopnou Bergmanovou... Infiltrace a postup protagonistů do hlubin nacistického klanu je vykreslen s potřebným napětím a propracovanými detaily. Film nemusí explicitně křičet o nukleární válce, dokonce ani obsahovat jedinou akční, či násilnickou scénu a přesto dokáže nastolit slušnou atmosféru a pocity tísně a intenzity. Zábava však není vždy stoprocentní a romantika s rozvojem citů postav působí poněkud útržkovitě. 7/10 ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Napodruhé absolutní nadšení. Notorious je takový jeden velký "Hitchcock touch", který vyjma všech těch geniálních režijních momentů a legendárního MacGuffina, nabízí i nezvykle vrstevnatý ponor do emocí obou hlavních postav. U podobných filmů se mi málokdy stane, abych se s postavami natolik ztotožnil, že se o jejich osud opravdu bojím. Film má navíc svižné tempo, poměrně krátkou stopáž, takže absolutně nenudí. Cinefilní masterpiece a snad i možná TOP 5 Hitch (a když ne, tak TOP 10 zcela jistě). 9/10 ()

Galerie (59)

Zajímavosti (25)

  • Na konci filmu si povšimněte režisérovy obchodní značky – zakončující scéna odehrávající se na schodech. (Trainspotter)
  • Claude Rains stál v několika scénách s Bergmanovou na krabicích, aby se zdálo, že jak Rains, tak Grant jsou oba mírně vyšší než Bergmanová. Ve skutečnosti byl Grant o 18 centimetrů vyšší než Rains. (Kulmon)
  • Snímek se stal pro produkční společnost RKO jedním z nejúspěšnějších titulů roku. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama