Reklama

Reklama

Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 166)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to skvelý thriller od Alfreda Hitchcocka. Má dosť dobrý príbeh o sekretárke, ktorá sa v práci vďaka bohatému klientovi dostane k veľkému množstvu peňazí, no miesto prikázaného uloženia v banke sa ich rozhodne ukradnúť a uniknúť z mesta. Počas cesty sa ubytuje v malom moteli, lenže netuší, že sa tu nachádza aj psychopatický vrah. A navyše po jej stopách ide aj súkromný detektív a jej sestra s priateľom, ktorí sa o ňu boja. Spracovanie je vynikajúce, síce zápletka na prvý pohľad nepôsobí až tak výnimočne, pričom to isté som pociťoval aj pri úvode, ale keď sa už hlavná hrdinka spolu s peniazmi vyberie na cestu, na čo navyše ani netreba dlho čakať, už si ma to úplne získalo. Dej je už po celý čas nadmieru zaujímavý a nájde tu množstvo nadčasových prvkov, ktoré z tohto filmu robia výnimočné dielo aj zo súčasného hľadiska, takže mi to prišlo aj pomerne originálne a nápadité. Pôvodne som teda vôbec neočakával taký priebeh, aký som nakoniec dostal a to ma veľmi príjemne prekvapilo, takže aj nepredvídateľnosť a neustále očakávania, čo príde ďalej patria medzi hlavné klady tohto filmu. Navyše mi to príde až prekvapivo inteligentné a zaujímavosť filmu ide po celý čas len hore, takže druhá fáza, kedy sa prakticky zmenia hlavné postavy ma bavila ešte viac a celé to vyvrcholí v perfektnom finále, kedy sa už ukáže celá pravda. Čo sa týka tých hororovo ladených sekvencií, síce sú tu len tri, ale aj tak mi všetky prišlo dosť zaujímavé a kvalitne zvládnuté. Paradoxne ale práve scéna v sprche, ktorá sa stala tak kultovou ma zaujala najmenej, našiel som si tu mnoho iných scén, ktoré ma bavili omnoho viac. Herecké obsadenie je výborné, Anthony Perkins vo svojej životnej úlohe a zvládol ju prvotriedne, skvelé ženské duo, k tomu postava súkromného detektíva, šerifa a priateľa hlavnej hrdinky, tu ma bavili úplne všetci. Réžia a technická stránka sú vynikajúce, Alfred Hitchcock je nepochybne jeden z najväčších filmových talentov histórie, skvelá vizuálna stránka, perfektná atmosféra, občas mi to prišlo aj celkom napínavé a aj tá hra s diváckymi očakávaniami sa mi veľmi páčila. A určite musím pochváliť aj hudbu, tá tomu dodá ešte silnejší náboj. Keď som si Psycho púšťal prvýkrát, vedel som o ňom len to najhlavnejšie a priznám sa, ani som od neho moc nečakal, predsa len ten časový rozdiel mi v rámci žánru prišiel až moc veľký. No veľmi som sa mýlil, v tomto prípade o plnom hodnotení nemusím vôbec pochybovať, lebo je to prvotriedne zvládnutý film po všetkých stránkach, ktorý patrí medzi to najlepšie, s čím som sa v tomto žánri vôbec stretol. 87% ()

tron 

všechny recenze uživatele

Spoilery. Diváci boli úplne v dobe premiéry v r. 1960 totálne bezmocní, ocitnúc sa v Hitchovej zákernej moci. Slávny režisér to patrične využil. Hlavná hrdinka de facto nie je hrdinka, ale zločinec. Neustále ju niekto upodozrieva a hrozí odhalenie jej zločinu. Policajt, pracovník v autoservise. Vedia, že niečo nie je v poriadku. A ona vie, že oni vedia. Ale nemôžu jej nič dokázať (prípadne je im to fuk, lebo majú kopec vlastných starostí). To vedie k dlhým dialógovým scénam, na ktoré bol Hitchcock odjakživa majster (kvôli nim prvá polovica Vtákov vyzerá ako dialógová romantická komédia). Následne "hrdinka" dostane výčitky svedomia a svoj hriech oľutuje. Nájdeme si k nej vďaka tomu cestu a je... drasticky zavraždená! V jednej z najslávnejších scén americkej kinematografie!! V prvej polovici filmu!!! To fakt nikto nečakal. Následne si poviete, že štafetu hlavnej postavy preberie Norman Bates, ktorý je v strašnom područí svojej dominantnej a zjavne narušenej matky. Ani to však nie je pravda, pretože Hitch mieša kartami a nečakane do deja zakomponuje postavy milenca, sestry, súkromného detektíva a šerifa. No a to finále... čo dodať. Hitchcock na to šiel rafinovane: na natočenie Psycha použil svoj televízny štáb + sa rozhodol urobiť film čierno-biely, čím ušetril. Natáčanie bolo lacné, rýchle, efektné. Kamera a strih sú pokrokové (schody, sprcha), hudba nezabudnuteľná a výprava ikonická (pár skromných motelových izieb učupených v nehostinnej púšti a nad nimi sa týčiaca obrovská silueta starého domu). Batesa rola prekliala. K úlohe sa vrátil ešte tri razy, pričom predposledný návrat už aj režíroval. Pokračovania sa niesli v duchu tradičných hororov. Trúfam si tvrdiť, že v jednotke niektorí režiséri našli istú dávku inšpirácie nielen pri budovaní hixploitationu (žena z veľkomesta sa stáva obeťou vidiečanov), ale tiež slasheru (nečakané vyvražďovanie postáv v ešte nečakanejšom poradí, brutálne vraždy, maskovaný vrah s obrovským nožom). Nielenže sa z Psycha stala (nepravdepodobná) séria (čítajúca pilot k nikdy nezrealizovanému seriálu z 80. rokov, remake s Vinceom Vaughnom a seriál z r. 2013 dožijúci sa 5. sérií), ale niektorými jej nezabudnuteľnými momentmi sa dodnes inšpirujú mladí filmári. Samostatným podžánrom sa dokonca stali hotelové resp. motelové horory (napr. Motel smrti alebo Identita). Blochova kniha v češtine vyšla od r. 1995 viackrát a je fakt dobrá (perličkou je, že Norman v nej je obézny muž). ()

Reklama

Falko 

všechny recenze uživatele

V case svojej osobnej premiery na jednom z nemeckych kanalov som mal z tohto filmu velmi dobry pocit, ze som videl velmi kvalitny film zo 60-tych rokov, ale vtedy som ho hodnotil na 4 hviezdicky. Dnes som si ho zopakoval v ceskej verzii a moj zazitok aj napriek tomu, ze som scenar poznal dopredu bol daleko väcsi, ako pri prvom pozreti. Niekedy sa stane, ze si clovek oblubi film az po druhom alebo dokonca aj tretom pozreti a ja som si uvedomil az teraz, aky je to genialny film a to si uz vobec neviem predstavit, aky zazitok to musel byt uz v 60-tych rokoch. Stale viac si zacinam vazit Alfreda Hitchcocka. I po dalsej reprize 09.06.2012 mozem len potvrdit, ze je to jeden z najlepsich psychacov 60-tych rokov, ktory ma bavi aj dnes a nic nestratil z kvality v porovnani s mnohymi dnesnymi thrillermi. Taktiez aj hroziva hudba Bernarda Herrmanna si zasluzi pochvalu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Určitě to není pouze o slavné scéně ve sprše nucené cizoložnice a nečekané zlodějky Marion, Psycho je příkladem iluzivní filmařiny, která krvavé sekvence spíš naznačuje a zbytek nechává na samotné představivosti diváka. Malý filmový štáb, černobílý materiál (na tu dobu už věc méně vídaná), prototyp hororového domu, žena svlékající se do prádla, pichlavý hudební motiv, voyerismus. Mumifikovaná, dávno zavražděná matinka skrývaná ve sklepě na ovoce a mnohoznačný vycpavač opeřenců Norman Bates v matoucím díle, ve kterém je podstatná kamera, střih a zvuk. Strhující hra, která funguje i po třiapadesáti letech!! ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Škoda, že ona zásadní scéna filmu nezůstala bez hudby, jak to bylo původně zamýšleno. Proslavený škrábavý motiv sice působí depresivně, ale také poněkud archaicky. Klasický film, v podstatě zakladatel žánru, má i dnes co nabídnout, na rozdíl od mnoha současníků (i, tady budu kacíř, některých filmů od mistra samotného - ano, připomínám svůj názor na Na sever severozápadní a tak dále). ()

Galerie (235)

Zajímavosti (202)

  • Filosof Slavoj Žižek tvrdí, že postava Normana (Anthony Perkins) zachycuje všechny tři složky osobnosti, a to právě jako patra domu. V prvním patře, kde žije jeho matka, je jeho superego, v přízemí jeho ego a ve sklepě jeho id. (Daewiik)

Související novinky

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Karlík a továrna na mrtvoly

Karlík a továrna na mrtvoly

17.09.2012

Rozhodnutí čím dál úspěšnější kabelové stanice A&E (letos masivně zabodovala westernovou detektivkou Longmire) natočit seriálový prequel k slavnému Hitchcockovu Psychu zpočátku neznělo jako… (více)

Psycho v televizi

Psycho v televizi

05.07.2012

Mohl by to být povzdech nad programovou náplní českých a slovenských komerčních stanic. Jenže tentokrát jde o Psycho s velkým „P“. Americká kabelovka A&E se původně zaměřovala hlavně na dokumenty… (více)

Reklama

Reklama