Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (689)
V jednoduchosti je krása. Film postavený na primitívnej zápletke, no scenárovo prešpikované do posledného detailu. Film prakticky odohrávajúci sa na jednom pohľade kamery, v jednom kresle v jednej izbe. Skvelé dialógy, skvelá kamera a hlavne Stewart. Len tá hudba mohla byť trolilinku mrazivejšia. 95%. ()
Šmírovaní matka informací aneb co všechno lidé mohli dělat, když ještě nebyla televize a internet. Skvěle budované napětí a pro člověka ostříleného různými Šestými smysly a Obvyklými podezřelými i pointa vskutku překvapivá. Vedle lehce staromilské atmosféry si však nesmíte moc všímat toho, že Američané sice vyhráli válku, ale ještě v 50tých letech nevěděli k čemu je záclona a toho, že někteří lidé ani nevěděli, k čemu je zámek u dveří. ()
Za normálních okolností bych asi daroval pouze 3 hvězdy. Tady však velice oceňuji jak kvalitní a zajímavé dílo je, i přesto, že se odehrává jen v jednom pokoji a jeho výhledové vzdálenosti z jednoho okna. Hitchcock opět nezklamal a naservíroval nám skvělé a do poslední chvíle napínavé krimi se svými nejoblíbenějšími herci. Především kněžna monacká byla famózní a dále jsem ještě velice ocenil vedlejší roli pěkné baletky odnaproti. 71% ()
Pod Hitchcockovou sádelnatou slupkou bilo srdce romantika. Ale představte si, co by se stalo, kdyby přišel za producenty a řekl "Pánové, mám nápad na další film. Ale tentokrát žádný thriller. Natočím romantickou komedii!" Budil by stejnou důvěru jako notorický alkoholik, škemrající o peníze na čaj. Takže na to šel od lesa a znamenitou romantickou komedii natočil pod pláštíkem znamenité detektivky. Vyšetřování vraždy je v Okně záminkou, která slouží Grace Kellyové jako příležitost k demonstraci toho, že je ženou mimořádných kvalit a zalouží si být Jimmym Stewartem vzata na vědomí. I kdyby v životě nenatočila nic víc, stejně bych ji zbožňoval. 100% ()
Hitchcock by se asi nikdy nespokojil s obyčejným thrillerem, či "normálním" kriminálním případem a tak není divu, že i v Rear Window si zkusil něco nového a natočil celý film z jediné místnosti a ještě k tomu přes okno. Příběh je založen na zvídavém a charismatickém J. Stewartovi, který neustálým špiclováním lidí za oknem odhalí nekalé praktiky jednoho ze sousedů... Děj graduje jako boží mlýny (=pomalu, ale jistě) až do klasicky-Hitchcockovského vypjatého finále, režijně je to velice precizní a příkladná práce. Bohužel pro diváka zmlsaného dnešními hutnějšími a intenzivnějšími thrillery, které vyvolávají nátlak přímo na samotného diváka, než pouze na postavy ve filmu, se může Okno do dvora zdát poněkud vlažné... 8/10 ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Herečka Grace Kelly (Lisa Carol Fremont) se musela rozhodnout mezi tímto filmem a simultánně natáčeným snímkem V přístavu (1954). (Mirokukii)
- Téměř všechny záběry byly pořízeny z bytu L.B. 'Jeffa' Jefferiese (James Stewart). Hlavní postava se tak objevuje v každé scéně filmu. (Kulmon)
- Alfred Hitchcock se z bytu L.B. 'Jeffa' Jefferiese (James Stewart) prakticky nehnul. Herci byli ve vedlejších místnostech, měli sluchátka a Hitchcock s nimi tímto způsobem komunikoval. (Kulmon)
Reklama