Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
7/10 Originálna zápletka zapracovaná v scenári už kultového noirovského spisovateľa Raymonda Chandlera a v réžii Alfreda Hitchcocka. Myslím, že sa z toho dalo dostať oveľa viac, atmosféra a beznádej hlavného hrdinu zďaleka nie sú také dusné, ako to zo začiatku vyzerá (zápletka začína už v prvej scéne). Hlavne stredná časť filmu je dosť pozvoľná. ()
První asi hodinu jsem si myslela, že mě konečně nějaký Hitchcockův film opravdu zaujal a že bude výborný. Bohužel, posledních asi dvacet minut se z toho stala neskutečná fraška, valila se jedna hovadina za druhou a místy jsem se tomu skoro smála. Navíc mi ten závěr přišel značně nedotažený a zvláštně ustřižený. Škoda. ()
Spoilery! Ačkoli mě právě tento typ filmů od Alfreda baví ze všech nejvíce, tak mi tento Noir příliš nesedl. Celkový příběh na pozadí není špatný, co se nápadu týče, ale jeho vývoj mi přišel poněkud zívací. A když píšu "poněkud", tak to ze mě hovoří pouze uznání k Hitchcockovi. Kvalita a zajímavost po celou stopáž pořádně kolísala. Snad jen závěr byl tradičně kulervoucí a zapomínal jsem dýchat. Dost mě také nasral předvídatelný happyend. Naprosto průměrný snímeček. ()
Strangers on a Train určitě není špatným filmem ale je tu jasně vidět že se tu pan režisér ještě hledal a postupně si utvářel svůj specifický styl který se mi tak líbí. Scénář také chtělo více doladit. [6,5/10] (Warner Bros.) (Čb. /// Produkce: Alfred Hitchcock /// Scénář: Raymond Chandler, Whitfield Cook, Czenzi Ormonde podle románu Patricie Highsmithové /// Kamera: Robert Burks /// Hudba: Dimitri Tiomkin /// Nominace na Oscara: Robert Burks (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- Brunov životný príbeh je plný chaosu. Musel kvôli pitiu a hazardu odísť z troch univerzít, prežíva len kvôli drobným napätiam jeho bláznivých nápadov. Riadil tryskové lietadlo, šoféroval auto so zaviazanými očami v rýchlosti 150 km/h a má teóriu, že človek by mal vyskúšať všetko než zomrie. Pri zoznámení sa s Guyom mu závidí s dodaním, že byť významnou osobnosťou musí byť vzrušujúce, zatiaľ čo on je niktoš. Dojem neschopnosti je jednak podávaný ako sexuálna impotencia, súvisí s tým, ako sám až voyeristicky nahliada do Guyovho milostného života. Taktiež to možno usúdiť zo vzťahu s matkou, ktorú spoznávame skrz darovanú gýčovú kravatu, ktorú nechce nosiť, no kvôli nej ju nosí. (Biopler)
- V priebehu rozhovoru vo vlaku je Guyova tvár bez akéhokoľvek tieňa, zatiaľ čo Brunovu pretínajú jemné pruhy tieňa akoby symbolizujúce mreže. V prvej polovici snímky je Bruno prakticky stále vykresľovaný v spojitosti s tieňmi a následnou temnotou. Priebeh filmu je možné ilustrovať aj ako Brunovu snahu vybojovať si svoje miesto na výslní a získať uznanie. (Biopler)
- Režisér původně chtěl, aby Guye Hainese hrál William Holden. (Kulmon)
Reklama