Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
Můj nejoblíbenější Hitchcock, obsahující vše, co od něj očekávám. Cynicky nekompromisní jednání k hlavnímu hrdinovi, zrelativizování jeho hodnot, mnoho dilemat, úskoků, gradující tempo a vyložené perličky, co se v záběru jen mihnou, ale přesto je divák před očima drží ještě po mnoha letech. Cesta k úspěchu = Robert Walker. Vím, že kožený Joseph Cotten nebo vyšinutý Anthony Perkins by v diváckém hlasování o Hitchockova oblíbeného záporáka dostali hlasů více, ale to částečně pramení i z toho, vůči komu ve filmech stojí. Většinou kladných, byť arogantních osobách či rodinách. Nagelovaný tenista Farley Granger není kladný, prostě nemůže být. Ve skutečnosti se do svých problémů sám zamotává a něco v jeho jednání nehraje. Robert Walker odbourává masku svého soka a vyloženě si to užívá. Dělá věci přesně v rozporu s tím, jak by se dělat měly (jeho zírání při tenisovém utkání). Divák by mu asi fandit neměl, ale je možné odolat? Naprostá špička a neodpustitelně podceňované. ()
První asi hodinu jsem si myslela, že mě konečně nějaký Hitchcockův film opravdu zaujal a že bude výborný. Bohužel, posledních asi dvacet minut se z toho stala neskutečná fraška, valila se jedna hovadina za druhou a místy jsem se tomu skoro smála. Navíc mi ten závěr přišel značně nedotažený a zvláštně ustřižený. Škoda. ()
Opět technicky perfektně natočený a zrežírovaný film. Myšlenka je poměrně jednoduchá, její rozepsání do scénáře by samo o sobě také ještě nemuselo posadit na zadek, ovšem když se otěží chopí pološílený sociopat Bruno, herecky znepokojivě a mrazivě ztvárněný Robertem Walkerem, jde rázem o vyšší ligu. Chudák Guy ani neví do čeho se zapletl a Brunův fanatický úsměv je mu už v patách. Cizinci ve vlaku museli působit ve své době poměrně kontroverzně, ovšem to Provaz taky. Hitchcock tedy přináší další drsný film-noir, jenž je koukatelný i po mnoha dekádách... 8/10 ()
I přes několik výtečných a napínavých scén jako například sledování oběti v zábavním parku či chvíle v ložnici Brunova otce představuje první hodina pouhou občas maličko rozvleklou přípravu na závěrečnou perfektně gradovanou koncovku s promyšleným střídáním záběrů činností Guye a Bruna a vrcholící podařeným zakončením na kolotoči. Po Psychu asi to nejlepší, co jsem od Hitchcocka zatím viděl. Silné 4*. ()
U Hitche je obrovským problémem hodnotit, co je nejlepší a co není. Natočil spoustu filmů, některé lepší a některé samozřejmě horší, ale u něj panuje obrovský paradox. Čím méně známý film, tím je to větší maso :-) Největší provařeniny jako Psycho, Vertigo etc. se mi nikdy moc nelíbily a dával jsem to za chybu Hitchovi, ale tam vůbec není, protože ten podsaditý pán uměl a bezesporu patří mezi největší režisérská esa ever! Nikdy bych nevěřil, že se budu na jeho filmy těšit jako na cukrovou vatu na pouti. Strangers on a Train patří mezi horní desítku, co Hitch natočil. Výborný příběh, dokonale zvrhlý záporák vypadající opravdu jako Bill Murray, tenista mi je od Provazu docela nesympatický, ale tady hrál dobře a odpustil si trapné "neviňátkové" grimasy. Amtosféra hutná, vůbec nemám pocit gradace, s nástupem do vlaku Hitch spustil tlačítko s nápisem "hutná atmosféra" a vypl ho až vrátný v atelierech, příběh si mě hned vcucnul a málem jsem na tu vatu dosáhl. A přiznám se, fandil jsem Brunovi :-) ()
Galerie (80)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (36)
- Alfred Hitchcock koupil práva k románu za 7 500 amerických dolarů. Zakoupil je anonymně, aby udržel cenu dole. (Kulmon)
- Muž, který se plazil pod neovladatelným kolotočem, nebyl ani žádný herec, ani kaskadér, ale kolotočář, který se dobrovolně nabídl. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Miriam (Kasey Rogers), Guyova (Farley Granger) manželka, predstavuje jednu z Hitchcockovských postáv, ktorých charakter dokáže vykresliť za zopár sekúnd. Stačia mu k tomu gestá rúk, pokleslé ústa, vypočítavý pohľad, no aj nemožné okuliare s niekoľkonásobnými dioptriami. Taktiež jej chúťky po rozmare deklarované proklamovaným stiahnutím žiadosti o rozvod. (Biopler)
Reklama