Reklama

Reklama

Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (289)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Hitchcock v plné síle a nejlepším rozmaru. Miluju, jak si vykládá film jako místo, kde se nikdo nemusí chovat skutečně racionálně a všechno se odvíjí podle rozmařilé "logiky", kterou za pochodu určují zhusta nelogická, až absurdní rozhodnutí, věčně vybočující děj neočekávanými směry. A celý systém přitom dál jede jako na drátkách, jako by nic. Lidičkové na správných místech střídají vhodné grimasy, úbory a pózy, udržují si své naivní či zlomyslné svity v očích, podle toho, jak jim byly rozdány karty, a všechno nejrozmanitějšími oklikami spěje k bravurnímu happyendu, kde se přese všechny trampoty a šmodrchanice musí třeba i náhodou prokázat, kdo byl goodguy a kdo badguy. Je to zdroj obrovské svěžesti, když se na Hitchcockovu tvorbu člověk umí takhle podívat, a samozřejmě a především od toho šibala Hitchcocka nejvtipnější způsob, jak kontuninuálně taškářsky parodovat naši západní společnost, a nezadat si. O to samozřejmější a vtipnější je, že většina jeho fanoušků by v něm sociálního kritika a posměváčka nikdy nehledala a pořád ho mají za "mistra napětí a hororu", což je opravdu povedené. Ale jestli kupříkladu zdejší bravurní vrcholná kolotočová scéna (kdo kdy viděl kolotočové koně s tak vyplazenými jazyky a uštvanými výrazy, jako by je škrtili? To si snad nechal vysochat na zakázku :) Nebo ten věčnost se plazící staříček-věchýtek, kterého všichni postrkují očima, ten klučina, co si celou u zrychlenou jízdu a pumelici mezi oběma soupeři náramně užívá, ječící slečna etc. - jesti tohle není kritická parodie spoluobčanů tak už nic...) není míněna jako komická a uštěpačná, tak jednou v nebi sním svůj klobouk před samotným Hitchcockem. Ale nějak si myslím, že mě spíš laskavě pozve na pár drinků, u kterých se celé hodiny a dny nepřestaneme hihňat a zajíkat. *~ ()

ajuska 

všechny recenze uživatele

Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

„Nemusíme se ničeho bát. Nikdo mě neviděl. Kromě Miriam!“ Proč by měl zabíjet úplného cizince? A co když jsou jeho jediné alibi prolité bourbonem? Dva naprostí cizinci (protože jeden má tenisem profláknutý ksicht) se setkávají ve vlaku, poví si, co jim nedá spát, a než skončí oběd, ten druhý navrhne, aby každý z nich spáchal vraždu pro toho druhého. Jednoho trápí nevěrná manželka, druhého vlastní otec. Alfred Hitchcock roztáčí znepokojivý thriller v duchu, kdy „každý má přeci někoho, koho by chtěl odklidit z cesty“, ve kterém hraje důležitou roli působivá kamera a děsivě intrikánský Robert Walker. Napětí, atmosféru a pár solidních nápadů ale vystřídá víc a víc naivní hra a vyvrcholí scénou na kolotoči, kterou za sebe nepovažuju za nějakou zásadně uznáníhodnou. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Festival ľudských charakterov a pekná pripomienka, ako málo niekedy stačí, aby sa človek dostal do riadnej šlamastiky. Úvod bol síce trocha pomalší, ale k záveru napätie pekne graduje spôsobom starého dobrého Hitchcocka, takže za mňa veľká spokojnosť. 75/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

U Hitche je obrovským problémem hodnotit, co je nejlepší a co není. Natočil spoustu filmů, některé lepší a některé samozřejmě horší, ale u něj panuje obrovský paradox. Čím méně známý film, tím je to větší maso :-) Největší provařeniny jako Psycho, Vertigo etc. se mi nikdy moc nelíbily a dával jsem to za chybu Hitchovi, ale tam vůbec není, protože ten podsaditý pán uměl a bezesporu patří mezi největší režisérská esa ever! Nikdy bych nevěřil, že se budu na jeho filmy těšit jako na cukrovou vatu na pouti. Strangers on a Train patří mezi horní desítku, co Hitch natočil. Výborný příběh, dokonale zvrhlý záporák vypadající opravdu jako Bill Murray, tenista mi je od Provazu docela nesympatický, ale tady hrál dobře a odpustil si trapné "neviňátkové" grimasy. Amtosféra hutná, vůbec nemám pocit gradace, s nástupem do vlaku Hitch spustil tlačítko s nápisem "hutná atmosféra" a vypl ho až vrátný v atelierech, příběh si mě hned vcucnul a málem jsem na tu vatu dosáhl. A přiznám se, fandil jsem Brunovi :-) ()

Galerie (80)

Zajímavosti (37)

  • Brunov životný príbeh je plný chaosu. Musel kvôli pitiu a hazardu odísť z troch univerzít, prežíva len kvôli drobným napätiam jeho bláznivých nápadov. Riadil tryskové lietadlo, šoféroval auto so zaviazanými očami v rýchlosti 150 km/h a má teóriu, že človek by mal vyskúšať všetko než zomrie. Pri zoznámení sa s Guyom mu závidí s dodaním, že byť významnou osobnosťou musí byť vzrušujúce, zatiaľ čo on je niktoš. Dojem neschopnosti je jednak podávaný ako sexuálna impotencia, súvisí s tým, ako sám až voyeristicky nahliada do Guyovho milostného života. Taktiež to možno usúdiť zo vzťahu s matkou, ktorú spoznávame skrz darovanú gýčovú kravatu, ktorú nechce nosiť, no kvôli nej ju nosí. (Biopler)
  • Ruth Romanovou Hitchcock musel obsadit do role proto, protože jako jediná herečka měla podepsanou smlouvu se společností Warner. Při natáčení spolu pak neměli příliš dobrý vztah. (ČSFD)
  • Miriamin (Kasey Rogers) svet je symbolicky vykreslený skrz lunapark. Je to svet zmätku, lacnej zábavy i okúzlenia, ktoré sa stali zmyslom jej života. Bezvýchodnosť reprezentuje kruhový pohyb kolotoča či ruského kola, na ktorého vizuálnom účinku si dal Hitchcock náramne záležať. Režisér v postave Miriam zobrazuje sociálne prostredie a evokuje malomestský život v jeho úbohej a obmedzenej nenápadnosti. (Biopler)

Související novinky

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

15.12.2021

Americký národní filmový registr se letos opět rozšířil o několik významných děl, mezi něž byl konečně zařazen také fantasy počin režiséra Petera Jacksona Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Snímek z… (více)

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Noir Film Festival již tento čtvrtek

Noir Film Festival již tento čtvrtek

17.08.2020

Projekcí vizuálně podmanivého klasického filmu noir Špinavá dohoda bude ve čtvrtek 20. 8. na královském hradě Křivoklát slavnostně zahájen 8. ročník Noir Film Festivalu. Čtyřdenní žánrová přehlídka… (více)

Fincher a Cizinci v letadle

Fincher a Cizinci v letadle

14.01.2015

Jak před 17 lety zjistil Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting), remakeovat Hitchcocka není zrovna dobrý nápad. Z jeho předělávky Psycha byl akorát velký průšvih, jemuž se nyní pokusí vyhnout David… (více)

Reklama

Reklama