Režie:
Ivo NovákKamera:
Rudolf Stahl ml.Hudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jiří Vala, Gabriela Vránová, Jiří Sovák, Lubomír Lipský st., Vladimír Šmeral, Jan Libíček, Václav Lohniský, Ilja Prachař, Josef Kemr, Zdeněk Řehoř (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Kapitán Exner a půvabná studentka řeší záhadnou vraždu, která souvisí s cenným archeologickým nálezem... Detektivní romány Václava Erbena si rychle získaly širokou čtenářskou obec. Zásluhu na tom má i atraktivní a neobyčejně originální vyšetřovatel kapitán Exner. Ten je nejen bystrý detektiv, ale i člověk, který si s chutí užívá života plnými doušky. V Pokladu byzantského kupce svěřil postavu „velkého“ detektiva Jiřímu Valovi, režisér a spoluscenárista Ivo Novák. Na scénáři se také, kromě samotného autora předlohy, podílel i Zdeněk Podskalský. V napínavém příběhu o záhadné vraždě a nesnadné cestě ke znovuobjevení starobylého pokladu se setkáte také s Gabrielou Vránovou, Jiřím Sovákem, Lubomírem Lipským, Josefem Kemrem a řadou dalších populárních herců. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Pro mne docela zklamání. Je znát, že se to snažilo být odlehčeným filmem, ale kvalit pozdějšího Ševce to nedosahuje. Vala i Vránová jsou sympatičtí, stejně tak třeba Sovák, ale ostatní nemožně přehrávají, včetně Šmerala, který se snaží být démonický i směšný současně, což tady nějak nefunguje. Lipský hraje svůj komediální standard, Řehoř nemá moc šancí se projevit, a tak za zmínku ještě stojí svérázná postava v podání pana Kemra. Ani kamera moc nekouzlí, třeba ten úvodní záběr zcela nevyužívá celé panorama Prahy, jak by mohl (třeba hned úvodní záběr má ze třetiny pohled na kus střechy a za ní nějaké komunistické baráky). Ani z archeologického místa jsme toho příliš neviděli. Celé se to snaží být rozverné, ale n to je zde málo vtipů - když to srovnám s pozdějšími Aférami mé ženy, kde je za deset minut tolik hlášek, co tady snad ani za celý film, je to tristní. Pro mne takové rozvleklé a vtipů málo. Přitom mi přijde, že hodně věcí bylo vystřiženo, u pár scén jsou odkazy na něco nebo na dialogy, které chybí. Samotná vražda a krádež jsou v Erbenově duchu, tedy vlastně nezajímavé a nudné. ()
Tahle detektivní povídka, podobně jako ze stejného roku Nahá pastýřka, nemá žádný svůj reální základ. Obsah je čistě založen na fantazii magie ztracených cenných pokladů, jejichž historie, osud a tajemství současně s touhou po bohatství dovedou vždy někoho během příběhu ke zločinu. A tahle fantazie v obou filmech funguje bezvadně, pokud jde o příběh, vše je do detailu promyšleno a do sebe zapadající, navíc obohaceno o valnou dávku humoru! Režisér Ivo Novák nebývá uváděn mezi klíčovými režiséry českého filmu, u jeho filmů si mnohdy ani neumím přesně vzpomenout na jméno režiséra (paradoxně asi kvůli hodně krátkému a obyčejnému jménu)... nicméně POKLAD a "český thriller o kose" Zelené obzory (1962) mají u mě vysoký počet hvězd. Některé temné scény jako srážka aut a mrtvola v lese připomínají rovnou Schullhoffovy Kalašovky. Archeologické ústavy, kde ředitel ukrývá v knize pornofotky :o), druhý (v excelentním podání Jiřího Sováka) přijímá detektivní návštěvy o půlnoci v pyžamu a šikovná mladičká Gabriela Vránová coby zamilovaná studentka vyloudí nejednou úsměv na tváři – to jsou stylové momentky a někdy i absurditky pro tvorbu 60.let tak typické. A Jiří Vala byl (a je) bezesporu nejlepším představitelem kapitána Exnera! 90% ()
Nejen díky skvělému obsazení, ale i pro jedinečnou atmosféru, současně napínavou i uvolněnou (zvláště účinkem skvělé Liškovy hudby), nesporně nejzdařilejší adaptace prózy Václava Erbena. Jakkoliv se zločin neztrácí ani na okamžik z perspektivy vyprávění, vše, co se na něm podílí nebo jej zkoumá, se soustavně distancuje a karikuje. Jakkoliv by se mohlo zdát, že vyšetřovatel v bezchybném podání Jiřího Valy od jeho ohniska častěji odhlíží a nedoceňuje jeho vážnost, když se například neotřele dvoří studentce Uměleckoprůmyslové školy Kamile, již ztvárnila (jako svou životní roli) Gabriela Vránová, vzdaluje se mu jen naoko. A sebezáchovně, protože dotek pravdivého a životodárného stvoření jej spontánně vyvádí z víru přetvářek, v němž aby upřímnosti pohledal, a spolu s jeho obdivuhodnou sebeironií mu pomáhá udržet se na správné straně a nepropadnout malomyslnosti. ()
Výborná komediální detektivka s několika až groteskními situacemi. Zejména řízení automobilu v podání L.Lipského, které na svůj průběh skončilo ještě dobře, překonalo i scénu se sanitkou z majora Zemana (Sladké I). A jeho apatická lítost nad mrtvou ženou dalšího účastníka nehody - "Je mi líto vaší ženy".....:) ()
Erbenovy detektivky s Exnerem se vyznačovaly zvláštní, osvěžující pokleslostí, ve své době u nás ojedinělou. Erben volí efektní zápletky a Exnerovy metody jsou dvojnásob vybájené, vezmeme-li v úvahu, že měl být příslušníkem Veřejné bezpečnosti. Podskalského scénář podtrhl humorné aspekty příběhu a pobaví i pár docela odvážných hlášek. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (19)
- Jaroslav Válek, který zde hraje policistu, roli odehrál stejně jako svou stylizovanou postavu, které se říkalo Smutný muž. S touto stylizací robotického muže bez emocí vystupoval po estrádách a v televizi. (sator)
- Kaple se nachází na zámku Roztěž u Kutné Hory. (sator)
- Exner (Jiří Vala) má v kanceláři rozhlasový přijímač Tesla 1009A „Barcarola“ z let 1961–1964 od výrobce Tesla Bratislava, n.p. Doma pak má rozhlasový přijímač Tesla 528A „Rondo II“, jenž se vyráběl v letech 1959/61 v Tesla Praha - Hloubětín, n.p. Jaroslava Holubová (Dana Reimová) má doma televizní přijímač Tesla Lotos 4211U-2, vyráběný v letech 1961–1964. Výrobcem je Tesla Pardubice n.p. Housková (Gabriela Vránová) má v bytě rozhlasový přijímač Tesla 525A „Kvarteto“ z let 1958–1959 od výrobce Tesla Bratislava, n.p. Houska (Josef Kemr) má v bytě rozhlasový přijímač Bezdra Special 47 z let 1946–1949 od firmy Výroba radiofonického zařízení Bezdra Praha. (sator)
Reklama