Režie:
Ron HowardScénář:
Akiva GoldsmanKamera:
Roger DeakinsHudba:
James HornerHrají:
Russell Crowe, Jennifer Connelly, Ed Harris, Christopher Plummer, Paul Bettany, Judd Hirsch, Adam Goldberg, Anthony Rapp, Josh Lucas, Vivien Cardone (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 1947 nastupuje John Forbes Nash na Princetonskou univerzitu s pověstí velmi nadaného matematika. Na rozdíl od svých kolegů si Nash žije svůj poněkud podivínský život, který se velmi vymyká životu jeho okolí. Jeho kolegové sbírají různé malé úspěchy, Nash však stále s ničím nepřichází. Ve chvíli, kdy se zdá, že bude muset univerzitu opustit, se mu však podaří fenomenální úspěch. Jeho revize řízené dynamiky se dá aplikovat do ekonomických teorií. Objev ho ihned proslaví a navždy mu zajistí uznání ve vědeckém světě. V roce 1953 je Nash přizván do Pentagonu, aby se zde zúčastnil jakéhosi zkoumání možných sovětských šifer. V té době Nash pracuje ve Wheelerově laboratoři a učí na univerzitě. Právě při seminářích, které vede, se seznámí s Alicií Lardéovou, s dívkou, která ho svou vlastní iniciativou získá a kterou si Nash následně vezme. Nash v té době vyvíjí činnost, která je dle jeho pocitů spoluprací s tajemným mužem ze CIA Parcherem. Nash si však neuvědomuje, že Parcher i jeho kamarád z Princetonu Charles, kterého potkává s jeho malou sestrou Marcee, jsou jen jeho představami. Tyto představy jsou produktem jeho těžké schizofrenie. Právě v době, kdy je Alicia těhotná, se Nashova schizofrenie projeví v plné síle. Následuje nedobrovolná hospitalizace na psychiatrické klinice a těžká léčba, kterou vede dr. Rosen. Alicia se od dr. Rosena dozvídá, v jak vážném stavu je její muž, a také to, že se Nash schizofrenie nikdy nedokáže zbavit. Po léčbě bydlí oba manželé s nově narozeným synkem v malém domku a pro celou rodinu se jedná o těžké období. Nash přišel o práci na univerzitě. Jedinou jeho činností je snaha vyřešit Riemanovu hypotézu. Zklamání z toho, že kvůli lékům nemá ani sexuální život, dovede Nashe k rozhodnutí, aby léky přestal tajně brát. U Nashe se znovu projeví halucinace. Dojde to tak daleko, že málem utopí svého malého synka při koupání. Naštěstí Alicia včas zasáhne. Na základě proseb Nashe však Alicia svého manžela nevrátí do péče psychiatra Rosena. Nash si začne uvědomovat vážnost stavu, ve kterém se nachází, a sám začne aktivně hledat způsob, jak se i bez pomoci psychiatrů s nemocí vyrovnat... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (1 145)
Vynikajúci film,oscar za najlepší film určite zaslúžený.R.Crowe podal herecký výkon ,ktorý sa len tak nevidí a oscara nedostal len preto,že ho dostal pred rokom za film Gladiator.Prečo ho nemohol dostať opäť?A že je pre niekoho nudný?Možno pre niekoho málo zaujímavý,ale určite nie nudný.Hlavne je hlboko ľudský.90%. ()
Velmi citlivý a silně emocionální snímek, který i přes své matematické pojednání působí mnohem více na srdce než na mozek - toto citovové zaměření a pro cynické duše až patetická emocionální podbízivost je hlavním rozdílem oproti Klubu Rváčů. Howardova snaha o hluboký zážitek, který by se nesmazatelně zapsal do našich čistých duší se i přes menší nesrovnalosti, co se věrohodného vykreslení nemoci týče, povedla na sto procent. Film má své nesmírně smutné i krásné pasáže, jimiž nás ladně provede geniální herectví R. Crowa a překrásné J. Connelly. Ovšem ještě víc než zatlačenou slzu oceňuji a obdivuji propracovanou hru s divákem na to, co je reálné, co je iluze a čemu (ne)věřit. 9/10 ()
Univerzitní uklízečky přicházející o Okenu po litrech z něho šílí, ale to je zkrátka John Forbes Nash ml. Schizofrenní génius, nositel Nobelovy ceny a v biografii podle Rona Howarda dokonce i majitel největšího bicepsu v matematických kruzích (zřejmě důsledky tréninku v římských arénách).. Režisér, věren svých tradic, jede dle příručky "Jak natočit film na Oscara" a všechny potřebné prvky (vévodí Hornerova hudba a nosné téma jedince stojícího mimo společenské standardy) mu i díky melodramatizaci a přikrášlení faktů dokonale zapadnou do vzorce připraveného zaútočit na vjemy akademiků i diváků. Jen jedna osobní poznámka k názvu filmu - Beautiful Mind vlastnila spíše Nashova žena Alicia, která nesla svůj úděl člověka, podporujícího blízkou osobu s duševní poruchou, zcela výjimečně.. ()
Čistá duše je neskutečně působivý příběh o lidské odvaze a touze dokázat něco opravdu originálního a velkého. Je to taková sonda do života psychicky narušeného génia, kterého jsem si na první pohled i tak musel zamilovat. To nejhezčí na tom všem je, že to je podle pravdy a že se takové životní příběhy skutečně po světě dějí. Občas bych chtěl být součástí takového příběhu a díky tomuto filmu jsem také byl. Poprvé když jsem tento film viděl, zamiloval jsem si ho tak, že jsem na něj nedokázal dlouhou dobu zapomenout. Je to neskutečně VELIKÝ příběh. Protože když nad tím tak přemýšlím, kolik životů už jsem takto viděl, a s kolika jsem mohl sympatizovat, tak prostě John Nash s převahou vyhrává první místo a myslím, že ho nikdy neztratí. I když, nikdy neříkej nikdy. Hluboká to myšlenka. Každopádně Russell Crowe zahrál svojí postavu dokonale. Já si jí prostě okamžitě zamiloval a ten konec pro mě byl něco jako příchod před branu Nebeskou. Až tak moc jsem to prožil. Čistá duše je prostě film, na který se nazapomíná. Který přes svojí temnou hloubku je vlastně dobrý a přívětivý. Až tak mocný je. ()
Russel Crowe (už to kdysi kdosi říkal) dostal Oscara předčasně. Nechápal jsem proč ho dostal za Gladiátora (v té době nominace Hankse za Trosečníka) a nechápal jsem, proč ho nedostal za Čistou duši (politické rozhodnutí pro Washingtona za Training Day). Croweův výkon v Čisté duši je skutečně fenomenální. Je velmi přesný v různých polohách a dává důraz na každý detail. Nádherná je hudba Jamese Hornera - především v okamžicích, kdy je v hlavní roli matematika či luštění kódů. A scénáristu bych ještě pochválil za zajímavý "úkrok stranou" - aneb jak může i tzv. skutečný příběh překvapit. Jinak souhlasím s názory, že Oscar pro film a režiséra byl nespravedlivý - měl to dostat Pán prstenů. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (60)
- Číslo kanceláře, ve které John Nash (Russell Crowe) pracuje, je 101. Stejné číslo nese i pokoj Nea (Keanu Reeves) ve filmu Matrix (1999). Číslovka je odkazem na místnost z knihy "1984" George Orwella, kde byli lidé mučeni tím nejhorším způsobem. (Panfilmex)
- Film byl natočen podle stejnojmenné biografie Johna Nashe od bývalé novinářky ekonomické rubriky The New York Times, Sylvie Nasar. (Erlkönig)
- Natáčelo se od 26. března do července 2001 v New Yorku a New Jersey. (Varan)
Reklama