Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (364)

sahe 

všechny recenze uživatele

Já myslím, že good... je tam tak trochu vykreslená minulá doba... Bejby je hodně všude na očích a takový lidi se v minulém režimu neviděli "rádi"... /// Chyba ve filmu - když Kšanda má podprsenku místo padáku, tak jí nejdřív má bez "padáku" a dívá se do zrcadla a lehá na postel a v dalším záběru už ten "padák" má uvázaný a nemohl to stihnout ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Při prvních záběrech filmu jsem se domníval, že jde o snahu navázat a aktualizovat STARCE NA CHMELU. Ty další ten zprvu jednoznačný dojem jen zproblematizovaly. Dvojí kolej filmu - chytlavé, dobové realitě odpovídající Hlasovy rockové písně byly ta případnější - se postupně mění i v dvojí kvalitu filmu. Ta druhá se odlišuje doslova škobrtáním o dobové reálie: Někdy se podaří váhu srovnat, jindy následuje neodvratitelný propad. Nepříjemně překvapují některé násilné ideologické aktualizace, které předbíhají svou dobu o 25-30 let (děj filmu je - nebo má být - situován zhruba do let 1954-1957). Celkový dojem je - např. ve srovnání s PELÍŠKY - mnohem rozporuplnější. To nejpodstatnější, co na sebe LÉTA prozrazují, je talent nejen Hřebejkův, ale v podstatě celého jeho tvůrčího týmu. Tady ovšem převážně v rovině ne vždy dovršených příslibů. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Aby mě zaujal nějaký muzikál, to už musí být opravdu něco, což se tady jen potvrdilo. Taneční choerografie sice nebyly vůbec špatné a herci odvedli maximum, ale z mého pohledu strašně nesympaticky nazpívané písničky a hlavně bezpáteřní příběh to zase sráží tvrdě do kolen. Každý holt nějak začínal, mistr Hřebejk nevyjímaje.. 55% ()

castor 

všechny recenze uživatele

Dejvice na sklonku 50. let. Rudé prapory a lampasáci. A odvážný porevoluční projekt, který širokému publiku představil veleúspěšné duo Hřebejk-Jarchovský. Šéf klukovské bandy do nelehké doby přináší nefalšovaný rokenrol. Tvůrci se obrazově vytáhli, stejně jako s propracovanou choreografií a pochopitelně hudbou. Herecky se pak opřeli o Josefa Abrháma a Martina Dejdara. Nepochybně se sešla spousta talentu a energie na jednom místě, možná jen tehdy chyběl někdo zkušenější, aby to celé krapet „lépe“ zabalil. ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

České písničky podle mě nemají jednoduše na to, aby dokázaly utáhnout nebo dokonce ,,vyrobily'' úspěšný film. Pár zajímavých písní i choreografií se samozřejmě objeví, ale většina je jen obyčejná výplň tuctového příběhu bez jakýkoliv zvratů. Děkuji aspoň za postavy Martina Dejdara a Josefa Abrháma, které skutečně dokázali snímek okořenit... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • V jedné scéně Prokop (Josef Abrhám) jako policista řídí na křižovatce dopravu. Ve skutečnosti se nejedná o skutečnou křižovatku, ale o výjezd z kasáren v ulici Čínská v pražských Dejvicích, kde se natáčela také většina exteriérů. (BrianStorker)
  • Novinár napísal reportáž z nakrúcania pre vtedy vychádzajúci časopis "Kino revue", že speváčka spieva v jednej scéne milostný duet so svojím vlastným otcom, nakoľko za Sylvu Tománkovú (Bejbina) spievala Kateřina Buriánková, dcéra Ivana Hlasa(Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno