Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dozvědět se pravdu znamená navždy ztratit iluze. Mladá novinářka Marta najde na Nový rok v předzahrádce hlavu svého bratra, zabalenou v igelitové tašce. Strašlivý nález ji vtáhne do příběhu, ve kterém se mocní představitelé státu neštítí žádného zločinu, jen aby si upevnili pozici neomezených vládců. První rok mladé slovenské republiky je důvodem oslavy pro řadu lidí – například krále podsvětí Efendiho nebo pro Prezidenta. Jen Předseda nemá důvod se radovat. Kdysi pomohl do funkce Prezidentovi, jenže ten teď odmítne jmenovat ministrem Předsedova syna. Jak tedy hlavu státu přinutit, aby poslouchala? O několik měsíců později Prezidentova syna za bílého dne zmlátí organizovaná skupina útočníků a odvleče jej do zahraničí… Slovenský film režisérky Mariany Čengel-Solčanské je politickým thrillerem, natočeným podle skutečných událostí, jež v polovině 90. let otřásly republikou a jež mají dodnes neblahý vliv na slovenskou společnost i tamní politickou scénu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (263)

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý nesporne má svoje muchy a objektívne (haha to je čo, že objektívne?!) je to na ***. Ale rád prihodím za odvahu a to, že ten kto pozná slovenské reálie musí tento film ohodnotiť ako zaujímavý morálny príspevok k časom minulým a ako memento jedného (ch)uja, ktorý si spokojne užíva dôchodok vo svojej luxusnej vile a jeho kumpáni užívajú slobodu.. ()

Mishqo 

všechny recenze uživatele

60-70% ... Keby tento film nerozprával o jednej z najtemnejších etáp samostatného Slovenska, tak by zapadol prachom zabudnutia veľmi, veľmi rýchlo. Sám o sebe bol film len priemerný, s hrozným zvukom - niekedy som ani nerozumel, čo postavy rozprávajú. Aj keď pár scén bolo nadpriemerných a nenechali ma chladným. Je však neuveriteľne pozitívne, že vzniklo niečo, čo by bolo ešte pred pár rokmi nepredstaviteľné. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Ponurá detektivka z dob, kdy do boje o moc zatáhla politická reprezentace tajné služby, státní správu i zločinecké podsvětí. Vychází se ze skutečného, nikdy nedořešeného případu, ale aby obešel riziko, že bude nařčen z jednostranné interpretace, vynechá konkrétní jména a připíše ženskou hrdinku. Samozřejmě tu nejobehranější, statečnou mladou novinářku, která nejprve hledá vraha svého bratra a posléze oživí hříchy vlastního dospívání mezi kolotoči. Propojení její postavy s politickou aférou je značně kostrbaté a zejména v melodramatickém závěru – či přesněji v jednom z mnoha konců – ubírá filmu dosud nastřádané body. Ale to u nás také dobře známe: slabá dramaturgie podléhající úsloví „proč to dělat jednoduše, když to jde složitě“. Realizačně se Únos dá přijmout i na velkém plátně, třebaže typem vyprávění má blíže k televizi a titulní akci vlastně odbude. Co se týče mafiánských praktik od vražd po mučení psa i hrdinky, tuzemská Expozitura, ba i brutální italská Gomora představují vedle slovenského příběhu neškodný bylinkový odvar. Svébytně slovenský je náboženský motiv a vůbec sklon k symbolice velkých gest ve finále, naopak světácké vzory se najdou v protivném hudebním podkresu i v pohádkově krystalickém zlu, které se buďto okázale prohýbá pod náklady zlatých řetězů, nebo rafinovaněji trousí úvahy typu „příliš mnoho svobody může být na škodu“. Slušné obrázky, přepjatá osudovost a jako jediná divácká emoce neodbytný dojem z přehlídky babralů na obou stranách barikády, to je Únos v kostce. Kdyby se nedržel odkazů k reálným událostem, řeklo by se prostě krimithriller. Ale lze chápat, že Bratislava v něm má svou obdobu Gangstera Ka. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Marně tápu, jaký byl záměr tvůrců, zřejmě v každém záběru zobrazit někoho s cigárem v hubě, což se jim dařilo, naopak na nějaký silnější a smysluplnější obraz mafiánských praktik v nejvyšší politice či na atmosféru česko-slovenského divokého západu devadesátých let, se nějak nedostalo. Ve finále mi vše vyznělo jako hraná, rychle sestříhána investigativní reportáž či dokument. Za posledních dvacet minut filmu a Hanákovu slovenčinu přidávám jednu hvězdičku navíc, jinak pro mě velmi slabé. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Za Hanákovu slovenštinu bych naopak hvězdičku ubral, překvapením pro mě byl Maroš Kramár, s kamenným skichtem a zdviženým obočím odehrál hlavního polistopadového politického slovenského mafiána bravurně. Po obrazové stránce vynikající, ale dějově je ten film tak rozbředlý, že subjektivně má tak dvě a půl hodiny. Je pomalý, chtělo by to alespoň nějakou akci. A proč by vlastně nemohl mít 75 minut? Nebo z něj udělat minisérii. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (19)

  • V jednom zábere vidieť pod billboardom zelený smetný kôš spolu s boxom na vrecká pre psie výkaly. V tom čase sa oboje ešte nepoužívali. (Van_der_Ovec)
  • Podstatnou chybou vo filme boli mobilné telefóny. Prvý hovor v celom Československu síce uskutočnili vtedajší predsedovia Českej a Slovenskej národnej rady Dagmar Burešová a František Mikloško - 21.9.1991, ale spoločnosť Eurotel, ako prvá na Slovensku zaviedla komerčnú prevádzku mobilných sietí GSM (dovtedy bola iba analógová sieť NMT, ktorá mala v roku 1992 iba necelých 150 zákazníkov) až 1.2.1997, teda až po všetkých udalostiach vo filme. (De Large)
  • Vo filme sa dá zachytiť hneď niekoľko dobových nezrovnalostí. Bratislavský hrad bol v dobách, kedy sa film odohráva hnedý, nie biely ako je tomu v súčasnosti. Na automobiloch môžeme pri únose vidieť na prednom skle nálepky z emisnej a technickej kontroly, pričom sa v deväťdesiatych rokoch lepili tieto nálepky na ŠPZ. V jednej scéne sa tento nedostatok snažili zakryť čiernou páskou. Policajné vozidlá mali vtedy  modré osvetlenie výstražných majákov. Vo filme sa objavujú vozidlá s červeno-modrými, ktoré boli zavedené neskôr. V scéne, kde je hlavná hrdinka Marta (Rebeka Poláková) na policajnom riaditeľstve, je v pozadí vidieť prechádzajúcu električku, ktorá bola zavedená do prevádzky v našom hlavnom meste až v roku 2015. Na bankovkách hodnoty 5000,- Sk bol pridaný ochranný irizujúci povlak až v roku 1999. Nitrianske pivo Corgoň malo v tých rokoch iný druh etikety. (Lukoh)

Reklama

Reklama