Režie:
Jan PachlScénář:
Jan PachlKamera:
Marek JandaHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
FOXTERIÉRY (E01)
-
HULIZA (E02)
-
TEL-EVÍZE (E03)
-
MAESTRO (E04)
-
BALBA (E05)
Obsahy(1)
Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (246)
Tak nějak bych málem spolkla to třesu voe, třesuu. Vcelku povedené, slušně zahrané , nebýt toho, že bych v tom vycítila jemný propagandistický nádech, toho, že tenkrát soudruhy zavrhovaní američtí imperialisté, nejsou stejný svině, ke kterým je teď nutné všechno otočit na stejnou kolej jen jiným směrem, dala bych i víc. Problém je v tom, že lidi nedokážou být svrchování, musí se někde klanět, hrbit hřbet, bonzovat, to je jen smutná příchuť, která filmem ani příběhem nekončí. ()
Empatickej sobeček, hloupej jak zvon na hajzlu. Hádek zahrál svoji postavu famózně. Ta absurdní postava v naprosto absurdní době obracela chvílema můj pajšl naruby. A když někdy slysím ty zbytky Pekárků, který jsou ještě mezi námi, že tehdejší doba vlastně nebyla špatná, a že jim nic nechybělo, mám chuť rozdávat facky na všechny strany. Jako sreiál natočený dobře. 80%. ()
po prvním díle, který byl na hranici snesitelnosti se Volha nakonec rozjela do (ne)sympatického retro komediálního dramatu s nezvyklým antihrdinou ve svém středu. Pekárek je totiž jednak prospěchář, který je schopný udělat prakticky cokoliv pokud mu z toho něco kápne, ale také je naprostý ignorant, kterému v jeho omezeném vidění všeho nedochází vlastně vůbec nic. Nedokážu úplně posoudit do jaké míry je Volha objektivní, protože sám si matně pamatuji až závěr osmdesátých let, ale je mi tohle zpracování vlastně mnohem sympatičtější než v jiných seriálech. Nejvíc mrzet tak může jen určitá zkratkovitost, kdy se tvůrci snažili do pouhých pěti dílů nacpat co nejvíc a některé události tak divák vidí jen na okamžik a nebo vůbec. Nejsmutnější na tom nakonec je, že takových Pekárků je dnes stále plno a jsou jich plné internetové diskuze. Jakkoliv i dnešní doba má svoje mínusy, vrátit se do tě předlistopadové by chtěl snad jen blázen...a nebo někdo jako Standa - třesu - Pekárek...70% ()
Škoda, že osmdesátky vzali tvůrci tak hopem, klidně bychom dva tři díly s příběhy Standy Pekárka navíc měli. Výborný seriál, a pokud jej někdo kritizoval v souvislosti s vulgarismy či čímkoliv jiným, je buď bolševik nebo debil. Pracující třída vypadala přesně takhle, a je úplně jedno, jestli to byl OÚNZ, MKD nebo jakákoliv jiná státní organizace. Nejlepší byli Jeřábek, Hádek a Dvořák s Přemyslem Burešem za zády, jo a Lexa Pyško hovoriaci po slovensky. Proč Křenkové dali ty brejle nechápu, poznal jsem jim až v předposledním díle. Asi poprvé se mi v něčem líbil i Bob Klepl. Zajímavé je, že hruď Anety Krejčíkové vypadá v roce 2022 (kdy se asi natáčelo) stejně, jako ve filmu Poupata (2011). Nejpovedenější retro, co u nás kdy vzniklo. ()
5/5 Slovy produkčního Josefa Viewegha, dnešní televize je už natolik sebevědomá, že podobné švejkování na vlastní účet dokáže schválit. Na počátku byl stejnojmenný román Karla Hynie (2008) a na konci je mini série o normalizačních eskapádách novodobého Švejka slyšícího na jméno Pekárek, který za vrchol života považuje Volhu a šmelení v redakci Humoru a lidové zábavy. V rámci adaptačního procesu došlo k několika rozhodnutím, například vynechat devadesátky, propracovat některé vedlejší postavy (zřejmě i podle toho, kdo bude jakou postavu hrát)... a tak se ze zajímavého dramatického oblouku stala jen samoúčelná satira na téma, jak to tenkrát bylo. O reálném zákulisí práce v televizi se nedozvíme skoro nic, ale naopak je veřejnosti opět nabídnuta ona názorová Bible, bez které by to zřejmě už nešlo. Tak například Gott je bůh, donášeli i tací, do kterých bychom to neřekli, všichni umělci jsou chátra, kdo nekrade ze státního, okrádá rodinu. Úvodní epizody slabé, zákulisí Gottových pořadů z divadélka ve Slaném za hranou černého humoru, konec naprosto nevýrazný s nulovou gradací. Herecky a jako dobovka to byla sice výzva, ale žádná z těchto složek nepřekročila dnešní průměr. ()
Galerie (297)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (34)
- Anna Geislerová hrála postavu režisérky Vlasty Válové s umělými zuby. (Česká televize)
- V kabině předváděčky je jenom jeden 16mm projektor, tudíž pořady a filmy se stopáží přesahující cca 45–50 minut je nutno promítat s přestávkami nutnými k založení dalšího dílu. Promítání 35mm filmů je zde vyloučeno úplně. Projektor (napevno fixovaný k podlaze) je v kabině zprvu umístěn zcela mimo promítací okénko, před které se záhadně přesune až těsně před projekcí. Kužel světla na plátno nevychází z 16mm promítačky, ale z míst zcela mimo promítací kabinu. Ve skutečnosti jde o projekci z digitálního projektoru, umístěného mimo obraz. Po skončení promítání (a celého schvalovaného dokumentu včetně závěrečných titulků) zůstává na cívce ještě dobrých 25–30 minut filmu. (charles3)
- V kanceláři řídících pracovníků StB visí portréty Vladimira I. Lenina a Felixe Dzeržinského. (ČSFD)
Reklama