Režie:
Jan PachlScénář:
Jan PachlKamera:
Marek JandaHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
FOXTERIÉRY (E01)
-
HULIZA (E02)
-
TEL-EVÍZE (E03)
-
MAESTRO (E04)
-
BALBA (E05)
Obsahy(1)
Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (248)
5/5 Slovy produkčního Josefa Viewegha, dnešní televize je už natolik sebevědomá, že podobné švejkování na vlastní účet dokáže schválit. Na počátku byl stejnojmenný román Karla Hynie (2008) a na konci je mini série o normalizačních eskapádách novodobého Švejka slyšícího na jméno Pekárek, který za vrchol života považuje Volhu a šmelení v redakci Humoru a lidové zábavy. V rámci adaptačního procesu došlo k několika rozhodnutím, například vynechat devadesátky, propracovat některé vedlejší postavy (zřejmě i podle toho, kdo bude jakou postavu hrát)... a tak se ze zajímavého dramatického oblouku stala jen samoúčelná satira na téma, jak to tenkrát bylo. O reálném zákulisí práce v televizi se nedozvíme skoro nic, ale naopak je veřejnosti opět nabídnuta ona názorová Bible, bez které by to zřejmě už nešlo. Tak například Gott je bůh, donášeli i tací, do kterých bychom to neřekli, všichni umělci jsou chátra, kdo nekrade ze státního, okrádá rodinu. Úvodní epizody slabé, zákulisí Gottových pořadů z divadélka ve Slaném za hranou černého humoru, konec naprosto nevýrazný s nulovou gradací. Herecky a jako dobovka to byla sice výzva, ale žádná z těchto složek nepřekročila dnešní průměr. ()
Éra normalizace v pětidílné zkratce. Poměrně věrné zobrazení toho husákovsko-brežněvovského marasmu. Veřejnoprávní televize konečně začala splácet resty tkvějící v tupém následování ostalgických nálad a natočila Anti-Vyprávěj - konečně přestala točit o šedavém bezčasí normalizace v ostalgických pastelových barvách! Škoda jen, že tvůrci nenašli odvahu natočit Volhu ne jako retro komedii, ale coby temné normalizační drama typu Pout... PS: Standa ,,Třesu, šéfe" Pekárek je dokonalý prototyp oportunisty (z dramatického hlediska antihrdiny), tedy jeden ze základních typů českého národního povahopisu...a že takovýhle Standů tahle země měla a má... ()
Tak se celej třesu, abych voe napsal recenzi na tuto sérku šéfe. Standa Pekárek je ultimátní dement, kterých po světě chodí opravdu hafo. Je ale nutné mít takovéto individum jako hlavní postavu a funguje to? No za mě moc ne. Dobu jsem nezažil, tak nevim, jestli to takhle opravdu chodilo, jestli to, tak to byla bída. Opět je ale otázka, jestli to funguje i filmařsky? Za mě opět příliš ne. Pachl je zvláštní režisér. Už u druhé série Pachla se uchyloval k tomu, že bruslil na tenkém lede mezi dramatem a parodií na něj. Podobně je to i tady. Karikaturní scény s tragickými vtipy s "chcáním klouzačky" střídá dobové drama s vypořádáním se politických názorů. Hádek se v hlavní roli snaží, postupem času dodá Pekárkovi i nějaký lidský rozměr ale obecně ty postavy jsou napsané tak divně voe. Komunistická parta STBáku je za mě nejlepší dvojka, kdežto zapřísáhli antikomunisti jsou absolutně nesnesitelní. Jestli byl toto tvůrčí záměr, tak nevím no... ()
Viděl jsem první díl při tv premiéře a stačilo. Někdy si říkám, že kdyby nebylo komunismu, neměla ba česká televize co točit. Záměrně přehnané, prestrelene a hozené do absurdity, což bohužel spousta lidí vzala vážně, hlavně v diskuzích po prvním díle. Jasně, že se dřív (hlavně některým) nežilo nejlíp, ale aby při potratové komisi řvali, že nemá souložit s chlapama...to je jen jeden příklad nepovedené nadsázky za všechny. Mimochodem, všimli jste si, kolik lidí v těchto seriálech nadává otevřeně na minulý režim...nahlas, bez obav a podobně? Pomalu to vypadá, že celý národ byl proti. 😂 A nejvíc mi bylo líto toho dítěte... který rodič ho pro to natáčení půjčil? Z toho nadávání a řevu muselo mít solidní šok...tomu říkám tv zvěrstvo. Pobavila mě jen závěrečná Hádkova reakce. Je smutné, že tohle vzniká z koncesionářských poplatků. A ano, vulgárnost je zbytečná...s tímhle chováním by se totiž tenhle týpek nestal ani řidičem ještěrky, natož řidičem televize. ()
Pamatuji si ten moment, kdy jsem viděl první díl tohoto seriálu. Vůbec jsem totiž nevěděl, co si o tom myslet. Všichni tu byli vulgární a hulvátský jelita a mě to ve výsledku docela sralo. Pak mi ale táta v diskuzi řekl, že dřív taková doba byla a já mu to nějak nechtěl věřit. Když mi to ale následně potvrdilo víc lidí nezávisle na sobě, chtělo se mi z toho "lidství" blejt. Nakonec jsem ale všech šest dílů slupnul jak malinu a i když tu Kryštof Hádek předvádí největšího kreténa české kinematografie od pádu opony, stydět se za to vůbec nemusí. Naopak. Česká televize do sebe docela solidně píchla a já musím říct, že i přes nechutenství z jednotlivých postav mě to prostředí a dění v příběhu zajímalo až do samotného konce. Navíc tu hodně dobře pracují s historickými reáliemi, prostředím a detaily. Takže Vám musí být už do předu jasné, kde ty největší svině své doby nakonec skončily... ()
Galerie (297)
Photo © Česká televize / Zuzana Páchová
![Volha - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/167/396/167396488_73027f.jpg)
Zajímavosti (34)
- Hláška: „Třesu, šéfe, třesu,“ je z filmu Frajer Luke (1967) s Paulem Newmanem v hlavní roli. Vězeňští dozorci v něm po trestancích požadují, aby při opuštění pracoviště za účelem vykonání potřeby třásli křovím na důkaz, že se nepokoušejí o útěk. (raininface)
- Stanislav Majer (Zikmund) si ve Volze zahrál v bundě po svém otci. (Česká televize)
- V epizodě podepisuje režisér Truhlář (Bob Klepl) slib ke spolupráci. Na posledním řádku se píše, že jeho krycí jméno bude Visconti. Teprve poté ale toto krycí jméno „spontánně“ vymyslí STBák v podání Jiřího Dvořáka. (klukluka)
Reklama