Reklama

Reklama

V Los Angeles je zemětřesení běžná věc, a proto je zde úřad krizového řízení, jehož vedoucím je Mike Roark. Roark má právě dovolenou a má u sebe na prázdninách dceru Kelly, když přijde další zemětřesení a on musí do práce. Doktorka Amy Barnesová ze seismologického ústavu oznámí, že šlo jen o mírné zemětřesení, ale sleduje Asfaltové jezírko, v němž stoupla teplota, a je tím znepokojená... Záhy nato zemřou kvůli extrémnímu žáru pracovníci v kanálu pod MacArthurovým parkem. Mike Roark vleze do tunelu ještě se svým pomocníkem a nechápe, kde se tam mohl takový žár vzít. Do parku přijede i Amy Barnesová a chce kanál prozkoumat, ale park je hlídán policií a Roark ji nechce do kanálu pustit. Amy mu začne vysvětlovat, že se možná jedná o sopečnou činnost, ale aby mohla varovat obyvatele, musí mít důkaz. A ten může nalézt jen v podzemí. Roark ji tam stejně nepustí, ale Amy s kolegyní Rachel do kanálu vlezou tajně před úsvitem. Jenže v tu chvíli dojde k dalšímu zemětřesení  a Rachel zahyne... Amy měla pravdu o sopečné aktivitě. To uzná i Roark, který se nedostane do úřadu krizového centra, protože z Asfaltového jezírka začala tryskat láva. Roark pošle svou dceru Kelly se zraněnými a lékařkou Jaye Calderovou do nemocnice a zůstává, aby mohl řídit záchranné akce. Amy se k němu připojí... Amy řekne Roarkovi, že je potřeba lidi evakuovat, lávu není možné zastavit, jen zpomalit. A to sopečná činnost ještě neukázala vše. Roark nechá postavit  železobetonové zábrany, o něž se láva na chvíli zastaví a hasiči na ni podle rady Amy stříkají hektolitry vody. Láva vytvoří škraloup, nepřelije se přes zábrany a všichni se radují. Jenže Amy je přesvědčená, že láva teče i pod městem, v tunelu metra. Jeden vlak tam uvízl, takže to chce jít prověřit. Zavolá Roarka, který se sám přesvědčí a zjistí, že láva se řítí na čtvrť, kde je nemocnice, kam Roark všechny posílal do bezpečí – včetně své dcery... (TV Prima)

(více)

Recenze (271)

Gemini 

všechny recenze uživatele

V roce 1997 vehnal osud (respektive mamonářští producenti a distributoři nakopnutí famózním Twisterem) do kin dva katastrofické filmy se sopkou v hlavní roli. Prvním bylo Rozpoutané Peklo, ve kterém hrdinný seismolog Pierce Brosnan chránil rodinu (ne svoji) v malém městě ve Skalistých horách, druhým byla Sopka - na první pohled rozmáchlý spektákl, který obdařil zdivočelou horou rovnou samotné Los Angeles a nechal hrdinného odborníka na zvládání živelných pohrom Tommy Lee Jonese chránit kromě své náctileté dcerky a cizího světlovlasého chlapečka i zmíněné město plné lidí a lidiček s vlastními problémy. Bohužel na druhý pohled divák zjistí (když možná také zaslechne, že hudbu dělal Alan Silvestri), že Pan Režisér Mick Jackson (projděte si pořádně jeho filmografii) od úvodních do závěrečných titulků tím nejbrutálnějším možným způsobem opisoval z příručky Jak Natočit Naprosto Typický Katastrofický Film - Tisíc A Jedno Klišé Ve Službách Hollywoodu. Ano, přátelé, kromě obětovavší se původně bezcitné hyeny a hromady dalších podobných záležitostí je tu dokonce i ten pitomý nesmrtelný čokl. Doprovoďte si to už tenkrát ne zrovna vydařenými triky a filmařskými fígly, očividnými daleko za obvyklým limitem se nacházejícími blbostmi jako jsou borci dávající si to na férovku dvacet čísel od konce lávového proudu, naštvaně se upamatujte, že Anne Heche je na baby, uchechtněte se v dějinných souvislostech nemístné udivené dětské poznámce o tom, jak zaprášení lidé stojící v troskách výškové budovy vypadají všichni stejně, a skončíte někde na čtyřiceti procentech, protože to absolutně nemá nápad a není se ani moc na co dívat (kromě té Anne Heche, sakra). Jenže pak si všimnete toho, jací jsou všichni ve filmu zpodobnění zástupci médií panáci nebo rovnou naprosto na pěst byvší asociálové "ale já jsem zrovna ve vysílání" a řeknete si, že to asi nebude náhoda. Pak dojde ještě na nějakou tu aktuální sociální problematiku černých chudáků proti bílým policajtům, přičemž se všechno urovná tak, aby patriotické oko multikulturního američana dojetím zaslzelo, a najednou to celé vypadá trochu jako záměr... zvlášť když si vzpomenete, jak režisér zatraceně dobře umí zpodobnit katastrofu. Jenže co naplat, dobrého pomálu, a balanc na hraně "stojí za vidění" - "ztráta času" je opravdu dramatický. Takže asi 50%. ()

Melies 

všechny recenze uživatele

2 / 10 Takáto erupcia blbých a otrepaných nápadov by určite zložila aj skúseného vulkanológa - katastrofické filmy ma nikdy príliš nebrali a Sopka je priam stelesnením všetkého, čo na nich neznášam. Ak vás tento prírodný živel zaujíma, stokrát lepšia voľba je niečo od National Geographic - alebo si pozrite Twister, podľa môjho skromného názoru to najlepšie, čo v tomto žánri vzniklo. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Otvorene. Bol by pre vás zaujímavý film, pri ktorom by niekde na vidieku alebo v chatovej oblasti hrozilo vybuchnutie sopky a boli by ohrozené dve rodiny a kurín sliepok? S extrageniálnym scenárom a excelentnými hercami možno. Myslím, že zasadenie do atraktívneho prostredia sa cení a lepšie zvládnutie si predstaviť neviem. T.L.Jones je v každom filme môj tajný favorit a práve týmto filmom si moje sympatie získal. 80%. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, že v roce 1997 vznikly nezávisle na sobě dva filmy o katastrofě, za níž stojí sopka. První je Rozpoutané peklo a druhý samozřejmě tento. Zatímco Rozpoutané peklo je spíše dobrodružnější a (alespoň zezačátku) komornější film, toto je od první chvíle klasický novodobý katastrofický film. Ale i zde je pár lepších okamžiků, jako například prvních čtyřicet minut, než se ta sopka probudí. Pak už je to jen laciná slátanina, kdy přestože nikdo z přítomných není MacGyverovým příbuzným, dokáží si se vším poradit. Nejvíc mě rozesmávalo ustavičné překrucování skutečnosti vždy v souvislosti s lávou. Přestože i v Rozpoutaném peklu se nevyhnuli jedné opravdovské hovadině (přejetí autem několikametrového pásu lávy), tady zašli dál. Už jen zastavení toku po jedné ulici pomocí betonových káček a nebo přesunutí Tommy Lee a Anne pomocí žebříku přes to stejné jezírko lávy, necelé dva tři metry nad ní. Nebo vlastně cokoliv v poslední hodině. Tenhle film je tak strašlivě hloupej, že je až nechtěně k smíchu. Bohužel, Skleněné peklo už nikdo znovu nenatočí, i když pokud by zfilmovali další knížky Scortii a Robinsona, možná by se jim to mohlo povést. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Jeden z najnepodarenejších hollywoodských katastrofických filmov z konca minulého storočia. Nezmyselný námet o výbuchu sopky priamo v centre Los Angeles sa Mickovi Jacksonovi podarilo ešte viacej znemožniť jeho planou réžiou. Tommy Lee Jones tam tiež len pobehuje ako pajác a snaží sa vypadať akčne. Všetci sa náramne snažili, ale nejak sa im to nepodarilo. ** ()

Galerie (36)

Zajímavosti (15)

  • Sopečný prach byl vyroben hlavně z roztrhaných a spálených novin. (Cheeker)
  • Přibližně ve 23. minutě se Rachel (Laurie Lathem) zmíní o incidentu v Paricutinu. Naráží tím na 1500 stop (457,2 metru) vysokou sopku, která vznikla během několika měsíců v roce 1942 v Paricutinu v mexickém státě Michoacan. (veronikajel)

Související novinky

Zemřela herečka Anne Heche

Zemřela herečka Anne Heche

12.08.2022

Kdo sledoval zprávy ze světa posledních několika dnů, zřejmě tušil, že smutná novina se nevyhnutelně blíží. Před necelým týdnem totiž americká herečka Anne Heche během fatální autonehody v Los… (více)

Reklama

Reklama