Režie:
Mick JacksonKamera:
Theo van de SandeHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tommy Lee Jones, Anne Heche, Gaby Hoffmann, Don Cheadle, Jacqueline Kim, Keith David, John Corbett, Michael Rispoli, John Carroll Lynch, Laurie Lathem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V Los Angeles je zemětřesení běžná věc, a proto je zde úřad krizového řízení, jehož vedoucím je Mike Roark. Roark má právě dovolenou a má u sebe na prázdninách dceru Kelly, když přijde další zemětřesení a on musí do práce. Doktorka Amy Barnesová ze seismologického ústavu oznámí, že šlo jen o mírné zemětřesení, ale sleduje Asfaltové jezírko, v němž stoupla teplota, a je tím znepokojená... Záhy nato zemřou kvůli extrémnímu žáru pracovníci v kanálu pod MacArthurovým parkem. Mike Roark vleze do tunelu ještě se svým pomocníkem a nechápe, kde se tam mohl takový žár vzít. Do parku přijede i Amy Barnesová a chce kanál prozkoumat, ale park je hlídán policií a Roark ji nechce do kanálu pustit. Amy mu začne vysvětlovat, že se možná jedná o sopečnou činnost, ale aby mohla varovat obyvatele, musí mít důkaz. A ten může nalézt jen v podzemí. Roark ji tam stejně nepustí, ale Amy s kolegyní Rachel do kanálu vlezou tajně před úsvitem. Jenže v tu chvíli dojde k dalšímu zemětřesení a Rachel zahyne... Amy měla pravdu o sopečné aktivitě. To uzná i Roark, který se nedostane do úřadu krizového centra, protože z Asfaltového jezírka začala tryskat láva. Roark pošle svou dceru Kelly se zraněnými a lékařkou Jaye Calderovou do nemocnice a zůstává, aby mohl řídit záchranné akce. Amy se k němu připojí... Amy řekne Roarkovi, že je potřeba lidi evakuovat, lávu není možné zastavit, jen zpomalit. A to sopečná činnost ještě neukázala vše. Roark nechá postavit železobetonové zábrany, o něž se láva na chvíli zastaví a hasiči na ni podle rady Amy stříkají hektolitry vody. Láva vytvoří škraloup, nepřelije se přes zábrany a všichni se radují. Jenže Amy je přesvědčená, že láva teče i pod městem, v tunelu metra. Jeden vlak tam uvízl, takže to chce jít prověřit. Zavolá Roarka, který se sám přesvědčí a zjistí, že láva se řítí na čtvrť, kde je nemocnice, kam Roark všechny posílal do bezpečí – včetně své dcery... (TV Prima)
(více)Recenze (271)
No já nevím. Ten nápad sopky v centru Los Angeles je určitě neotřelý, ale jinak to žádnej super katastrofák není. Víc nudy než akce, postavy nic moc. Všechno takový tuctový a klišoidní a to bohužel platí i pro Tommyho Lee Jonese. Nevím no jsem fanda žánru, ale tohle mě nikdy za srdce výrazně nechytlo.40% ()
Američani už vážně neví, koho nebo co by proti sobě postavili...když jsou všichni teroristé pochytáni, všechny zmutované příšery vráceny zpět pod zámek, když selžou i mimozemšťané, nezbývá nic jiného než vytáhnout z rukávu přírodní živel...tentokráte podzemní vulkán, který začne znenadání soptit uprostřed L.A. ...co je to ale platné, když se zase najde americký hrdina, člověk, který má pro strach uděláno a nějaká láva ho z míry nevyvede - zde v podání Tommy Lee Jonese, jež má mnohem větší autoritu a charisma než valící se magma...krátce se pozastavím nad typickou americkou náročností, kterou zde dokonale interpretoval režisér Mick Jackson...kdyby film ukončil zhruba v půlce, kdy je sopka zdánlivě přemožena, pokáral bych ho pouze za ministopáž...ne, prostě musí přijít hlavní erupce a zrovna u nejvíce obsazené nemocnice...páni, já snad začnu věřit, že sopka má vlastní neurony a umí si svou pouť městským systémem podzemních tunelů pěkně naplánovat...kromě příjemné Anne Hecheové, průměrných triků a popelových vloček se dočkáme klasického béčkového happyendu...pak už jen vyndavám dvdýčko z přehrávače a rychle ho odnáším zpět do půjčovny!! 90 miliónů dolarů(rozpočet)/123 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Ta nízká hodnocení jsem schopný akceptovat, opravdu se nejedná o žádný skvost, ale mě se Sopka prostě líbí a nemám, proč bych podhodnocoval. Celou dobu jsem byl příjemně napnutý a nenudil jsem se, ač jsem samozřejmě věděl, že s realitou to moc společného nemá. Dnes už by to samozřejmě neuspělo, ale v době vzniku dost slušný počin. 75% ()
Zajímavý film, co se zpracování lávy týče a zajímavě natočených požárů. Zároveň i film, kde se dozvíte, jak vypadá americká vlajka za sopečné erupce. Jak Amerika zdolává sílu přírody. Jak tatínek má rád svou dceru. Jak dcera tatínka má starost o malého chlapce. Jak tváře od popela bělochů jsou stejné jako u černochů. Jak se policisté smilují nad zatčeným černochem, který se následně promění ve statečného Herkula. Jak práce vulkanologa předčí v dobrodružnosti Indiana Jonese i co propojuje tento vědní obor s demolicí betonových staveb. Prostě už nemusím snad dodávat to slůvko: "blbina". Co jsem výše napsal docela přesně vystihuje to, co uvidíte. Pokud chcete katastrofický film na téma sopečného výbuchu, sáhněte raději po Rozpoutaném peklu. Neb ten má v sobě kvality dvojnásobně překonávající Sopku i s Tommy Lee Jonesem. 55% ()
Vidět ten film po letech je pozoruhodné už proto, že dneska podobné nevznikají. Ten příběh se sopkou ve velkoměstě je samozřejmě z hlediska jakékoli pravděpodobnosti přitažený za vlasy, ale o to působivější je hravost při nakládání s klasickými žánrovými motivy na jedné straně a funkčním rozvrhování postav na narativní mapě na straně druhé. ___ Zajímavé je už to, jak se pracuje se zdvojováním center: dva klíčové parky v první části, lávový proud a nemocnice coby dvě centra dění v druhé části - z nichž každé navíc dostane svoje vyvrcholení ve třetí části. Každá jedna důležitější postava z první části navíc dostane svůj malý příběh: nejen oba hrdinové, ale i hrdinova dcera, šéf správy metra, doktorka a její přítel, rasistický policista a černý mladík či výraznější záchranáři. ___ Je to tak pečlivé následování osvědčených hollywoodských tradic, až to mlátí dveřmi, ale jak můžeme vidět zejména v posledních letech, tento typ řemeslné důslednosti zdaleka není samozřejmý. Je za ním spousta poctivé scenáristické, režijní i střihačské práce, která se na bezprostřední úrovni projevuje zejména ve schopnosti dlouze v dynamickém rytmu gradovat jednotlivé scény i sekvence v členitém prostoru. ___ Bavila mě v tomto ohledu pečlivě budovaná expozice s dvěma parky, scéna s autobusem, lávou a žebříkem... či finální sbíhavá montážní sekvence hledání dcery, dceřina hledání, přípravy výbuchu, evakuace... i hrdinského mikrodramatu dvou záchranářů v podzemí, o němž se nikdo kromě nás ve fikčním světě nikdy nedozví. Současně mě zaujalo i to, jak moc film z poloviny devadesátých let napříč vyprávěním v různých podobách akcentuje protirasistické téma či pracuje se silnými ženskými hrdinkami. ___ Vždycky jsem měl raději ROZPOUTANÉ PEKLO, ale zpětně myslím, že se SOPKOU ani tak nesoupeří, jako se coby komentáře k jedné spíše pozapomenuté, byť opakovaně znovuobjevované žánrové tradici filmů o obyčejných lidech na pozadí neobyčejných katastrof pěkně doplňují. Ano, jak jsem říkal, ten příběh je jistě praštěný, ale film samotný ne... byť mu tak půl hvězdičky přidávám s ohledem na to, jak nelítostně je odmítán spíše kvůli svému námětu a schematickým prvkům, aniž se bralo v potaz, jak s nimi naložil. ()
Galerie (36)
Photo © 1997 20th Century Fox
Zajímavosti (15)
- Přibližně ve 23. minutě se Rachel (Laurie Lathem) zmíní o incidentu v Paricutinu. Naráží tím na 1500 stop (457,2 metru) vysokou sopku, která vznikla během několika měsíců v roce 1942 v Paricutinu v mexickém státě Michoacan. (veronikajel)
- Regulácia toku lávy a jej hasenie vodou sa stalo aj reálne. Konkrétne na Vestmanských ostrovoch (Island) počas erupcie sopky Eldfell v roku 1973 na najväčšom ostrove Heimaey. Sopka leží na okraji mesta s 4500 obyvateľmi. Bolo nutné ochrániť prístavnú časť a fungovalo to. Je to historicky prvý boj s týmto živlom. (haffen)
- Do role Amy Barnes byla zvažována Gillian Anderson. (Cheeker)
Reklama